Plaats reactie
1
Ik heb een probleem met mijn computer (Lenovo desktop met Windows 10). Ik kan zowel het toetsenbord als de muis niet meer gebruiken. Hoe het probleem ontstond weet ik nog steeds niet goed. Er verscheen een korte melding in het scherm (weet niet wat er precies stond) en na het opstarten van de computer kon ik de muis en toetsenbord niet meer gebruiken. Ze werken overigens wel in WindowsRE maar verder niet in Window 10.

Ik heb het volgende gedaan:
- andere USB poorten geprobeerd; geen oplossing (muis en toetsenbord zijn overigens direct, zonder Hubs e.d., aangesloten geweest)
- op een andere computer geprobeerd; daar werkten ze wel.
- andere muis geprobeerd; probleem nog steeds hetzelfde

Via de recovery-USB stick de computer opgestart en in het scherm met de geavanceerde opstartopties gekozen voor computer herstellen.
* Ik heb Opstartherstel gestart. Er werden fouten gevonden en hersteld. Nogmaals Opstarthersel uitgevoerd; bleef steeds fouten vinden.
* Ik heb Windows herstel punt gebrobeerd; meerdere punten geprobeerd, maar hij kon niet herstellen. Ik kreeg de melding “kan de computer niet hersellen vanwege een beschadigd bestandssysteem”.
* Heb geprobeerd via de geavanceerde opstartopties om de laatste Windowsupdates ongedaan te maken, maar ook daar kreeg ik de melding dat dit mislukt was.
* Via de DOS prompt DISM uitgevoerd.
* Via de DOS prompt SFC /scannow uitgevoerd; hij vond meerdere corrupted files. Geprobeerd met /F maar hij kon ze niet repareren.
* Via de Dos prompt CHKDSK; kreeg de melding “errors found in uppercase file”. Geprobeerd te repareren maar hij kon er niet bij komen omdat het beveiligd was.
Alles had geen resultaten.
Het lastige aan dit probleem is dat ik geen beschikking heb over de muis en toetsenbord en dus alles via DOS moet doen. Zijn er nog andere oplossingen mogelijk?
Alvast hartelijk dank.
3
Jazeker, alle mogelijke punten (hij had er maar vier) uitgeprobeerd en bij allemaal de melding dat het niet lukte vanwege een beschadigd bestandssysteem. één keer de melding dat er een onbekende fout was opgetreden 0x80070091 (bron was appxstaging).
4
De foutmelding 0x80070091 staat voor (The directory is not empty), dit is echter nogal een algemene melding. In de eerste post geef je aan dat je SFC met de switch /F hebt uitgevoerd in plaats van CHKDSK /F?

Krijg je de melding: “errors found in uppercase file” ook wanneer je CHKDSK /F X: uitvoert, waarbij X: verwijst naar de systeemschijf?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Maxstar schreef: Krijg je de melding: “errors found in uppercase file” ook wanneer je CHKDSK /F X: uitvoert, waarbij X: verwijst naar de systeemschijf?
Ja, dan krijg ik inderdaad de foutmelding van errors in uppercase file
6
Start de computer eens op van de Hiren's PE omgeving. Je hebt dan de beschikking over meerdere tools om de HDD (SSD) uitvoeriger te testen.
  • CheckDisk GUI
  • GSmartControl
Download de Afbeelding Hiren’s BootCD PE x64 op een andere computer.
Plaats de ISO (HBCD_PE_x64.iso) vervolgens op een USB-Stick, hiervoor kan je gebruik maken van Rufus.
  • Start de computer met problemen van de USB-stick op om de PE-omgeving van de Hiren’s BootCD te openen.
  • Hierna kan je de bovengenoemde programma's uitvoeren om de systeemschijf uitvoeriger te controleren.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
9
Je bent op 2 forums tegelijk met dit onderwerp bezig, wat 1 niet netjes en 2 niet handig, omdat gegeven oplossingen elkaar kunnen tegenwerken.
10
Roxmarie schreef: Je bent op 2 forums tegelijk met dit onderwerp bezig, wat 1 niet netjes en 2 niet handig, omdat gegeven oplossingen elkaar kunnen tegenwerken.
Excuses, het was helemaal niet mijn bedoeling om mensen voor het hoofd te stoten. Heb ook totaal geen ervaring met forums. Ik weet alleen uit het verleden dat ik weleens een vraag op een forum gepost heb en vervolgens pas na een maand een antwoord kreeg of zelfs helemaal geen reactie. Ik wist dus nu ook niet of en hoe jullie zouden reageren. Wat blijkt: beide forums (https://www.nationaalcomputerforum.nl/t ... 812/page-2) hadden een hoog (meedenk)niveau wat ik niet vantevoren kon inschatten.
Vervolgens kwam uit beide wel verschillende (!) antwoorden, die mij alleen maar verder geholpen hebben bij het vinden van een oplossing en mijn kennis verder hebben aangevuld. Dus waarvoor mijn dank!
11
Graag gedaan en fijn dat je op beide forums de nodige kennis hebt opgedaan dat is altijd leuk om te horen, daar doen we het immers voor. :good:
Als kan het soms met precaire fixes ook tegenwerken als bepaalde adviezen elkaar kruizen en ander resultaat geven dan verwacht. Maar is het probleem inmiddels al verholpen?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
12
Ik ben er nog mee bezig (drukke baan, opgroeiende kinderen). Gelukkig is er nog een werkende laptop in huis. Ga in het weekend weer een poging wagen. Zodra ik resultaten heb, zal ik ze zeker posten.
13
Maxstar schreef: Start de computer eens op van de Hiren's PE omgeving. Je hebt dan de beschikking over meerdere tools om de HDD (SSD) uitvoeriger te testen.
CheckDisk GUI
GSmartControl
Download de Hiren’s BootCD PE x64 op een andere computer.
Plaats de ISO (HBCD_PE_x64.iso) vervolgens op een USB-Stick, hiervoor kan je gebruik maken van Rufus.
Start de computer met problemen van de USB-stick op om de PE-omgeving van de Hiren’s BootCD te openen.
Hierna kan je de bovengenoemde programma's uitvoeren om de systeemschijf uitvoeriger te controleren.
Beste allen,
Ik ben dit weekend weer achter de pc gekropen en heb alle aangedragen oplossingen uitgeprobeerd. Ik heb dit ook gepost op https://www.nationaalcomputerforum.nl/t ... 812/page-2
- de tip van usb legacy: ik kon deze optie niet vinden in het BIOS (deze computer heeft nog geen UEFI). Bij USB kon ik alleen kiezen tussen USB enabled of disabled. Hij stond op enabled en daar heb ik hem ook op laten staan.
- opgestart met de HirensbootCD. Fantastisch mooi tooltje overigens.
* Ik heb Checkdisk GUI gedraaid op de windows partitie. Ik heb zowel de optie “fix errors on disk” als de optie “locate bad sectors” uitgevoerd. Na beide scans kreeg ik de melding: scanned the file system and found no problems. Er waren 0 kb in bad sectors.
* Ik heb GSmart control uitgevoerd. Ik kreeg een heel scherm met allerlei gegevens over de schijf. Op het tabblad zelftests, heb ik de short en de uitgebreide test gedaan. Beide gaven geen fouten.
* Ook heb ik HDD scan uitgevoerd. Ook hier alles groen.

Zijn hier nog bepaalde conclusies uit te trekken? Volgens mij lijkt de harde schijf dus toch in orde en zou een herinstallie van Windows het probleem moeten oplossen.
14
Alleen zit ik dan wel met een vraag: Ik heb eerder al wel geprobeerd om via mijn recoverystick in WindowsRE, mijn windows 10 opnieuw te installeren. Ik heb toen gekozen voor de optie installeren maar met behoud van mijn persoonlijke bestanden. De computer begon hiermee (een balkje liep onderaan mee), maar halverwege stopte hij met de mededeling: “Er is een probleem met het opnieuw installeren van uw pc. Er is niets gewijzigd” en ik kwam weer terug in de WindowsRE omgeving. Is dit dan niet een probleem van de harde schijf maar van de recovery usb stick?
15
Goed om te horen dat de schijf in orde is, dan zou het probleem toch ergens driver gerelateerd moeten zijn. Een herinstallatie van Windows zou dan inderdaad oplossing zijn om het systeem weer op orde te krijgen.

Wanneer een herstelinstallatie faalt met een zogenaamde rollback waarbij alles weer wordt teruggedraaid kan dit vele oorzaken hebben. Werd er nog een bepaalde foutcode weergegeven op het moment dat de installatie mislukte?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”