Plaats reactie
1
De VPN diensten hebben mijn interesse gewekt, alleen heb ik hier nog helemaal geen kaas van gegeten. Welke (betaalde) VPN zouden jullie mij aan kunnen raden? Uiteraard het liefst eentje die de internetsnelheid niet beïnvloed.

En hoe werkt zoiets? Is dat een app of extensie die je installeert op de PC/laptop, en de rest spreekt vanzelf? Of zitten hier meer haken en ogen aan? Of heeft hier toevallig iemand een duidelijke uitleg hoe je dit in kan stellen?

Bij voorbaat dank!
2
Normaal heeft men dat totaal nergens voor nodig, maar goed.

In de meeste gevallen is het een stukje software wat je op de pc installeert, je mag dat ook een app noemen. Deze kun je dan aanzetten als je VPN wilt gebruiken.
Je maakt dan via de servers van de VPN provider verbinding met internet.

Haken en ogen? Ligt er aan... er is hier ergens op het forum een uitgebreid topic over te vinden volgens mij over VPN en voor- en nadelen. Kan ook een ander forum zijn maar er is best veel over te vinden op internet wat de voor- en nadelen zijn. Meest gehoorde nadeel is dat de snelheid vaker een stuk lager uit valt.
Greetings, Black Tiger.
3
Voor het omzeilen van een geo-blokkade is een VPN inderdaad interessant en handig, dit om bepaalde content op internet te kunnen raadplegen. Dit soort geo-blokkades zijn echter wel vaak ingesteld vanwege licenties en auteursrechten die voor een bepaald land en/of regio gelden. Alsmede om bepaalde content te blokkeren, een goed voorbeeld is de torrent website ThePirateBay die door menig ISP (Internet Service Provider) is geblokkeerd. Die website kan je dus alleen via een VPN openen.

Zowel de gratis als betaalde VPN-diensten zullen voor minimale of extreme vertraging zorgen. Het is immers maar net met welke server (tussenstation) je verbinding maakt en hoe druk die server is. In de praktijk zal je nagenoeg nooit de snelheden halen van de internetprovider zelf, zeker niet als die veel hoger liggen dan de norm. Ik zag onlangs een post op Sysnative van iemand met een 2000Mbps verbinding... :w00t:

Dit soort snelheden zal een VPN nooit halen, vaak levert een 300Mbps + verbinding al redelijk wat snelheid in wanneer er een VPN in gebruik is.

Een ander nadeel is dat veel IP-adressen van (gratis) VPN-diensten op 'blacklists' staan, VPN's zijn bij spammers immers ook populair. Hierdoor kan je tegen allerlei vreemde problemen aanlopen, zeker wanneer een website of webshop een strikte controle heeft op geblokkeerde IP-adressen die bekend zijn bij de verschillende 'blacklists'.

Dan is er nog het argument 'privacy' om een VPN te gebruiken als voordeel, maar daar zijn de meningen zo verschillend over dat ik daar eigenlijk niet een goed antwoord op heb.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “VPN diensten (Virtual Private Network)”