Plaats reactie
1
Hallo iedereen,

ik ben nieuw hier op het forum en heb hier al veel interessante dingen gelezen.
Ik hoop dat ik ihier in het juiste forumhoekje zit met mijn vraag
ik heb een desktop met windows8.1 mijn OS staat op een SSD schijf en ik heb nog een tweede SATA-schijf.
deze schijf is gepartitioneerd en bevat enkel bestanden . Het is de opslag in partities voor oa Foto's , muziek,
documenten, enz...

Bij de opstart (of terugbrengen uit slaap/sluimerstand) geeft windows onmiddellijk een melding dat er een
kritieke fout is en dat ik onmiddellijk mijn bestanden moet backuppen omdat de schijf het elk ogenblik
kan laten afweten.

ik heb dan de keuze voor F1:boot of esc voor menu-opties. Als ik boot start de pc gewoon op .
de schijf is perfect toegankelijk en partities zijn perfect toegankelijk en alle bestanden zijn er nog.

uit voorzorg heb ik met macriumreflect7 een image gemaakt van al de partities op die schijf die gevaar zouden
lopen.
mijn vraag is nu, als ik een nieuwe HD steek, kan ik die macrium images 'zomaar' terugzetten nadat ik de nieuwe HD
in partities heb ingedeeld ? of is dat wat iets tekort door de bocht ...
2e vraag is of het werkelijk nodig is dat ik de schijf vervang of dat het probleem misschien kan opgelost worden ?
(het gaat slechts om een aantal slechte sectoren waardoor conditie van de schijf 0% is maar prestaties nog steeds 100%
heronder 2 schermafbeeldingen van de diagnose door harddiskSentinel :

Afbeelding

Afbeelding

alvast vriendelijk dank bij voorbaat voor hulp en tips !
2
Meestal gaat het met zulke HDD-fouten degenerend dwz hoe meer je de schijf gebruikt, hoe meer kans op fouten en dat betekent toch een serieus risico voor je data. Bij het steken van een nieuwe HDD ga je inderdaad met Macrium de images kunnen terugzetten. Echter het gaat hier om data, die kan je ook van de oude naar de nieuwe schijf kopiëren of via een data-backup zoals goodsync, synctoy, ... overzetten. Je kan ook eens proberen om de HDD te klonen (met Macrium) naar de nieuwe en nadien de schijven wisselen maar ik weet niet of het gaat lukken met die beschadigde sectoren. Het laatste is natuurlijk het makkelijkste omdat je na de kloon enkel de schijven moet wisselen en alles is als tevoren. Mijn raad: niet twijfelen en snel voor een nieuwe HDD/SSD gaan.
Ik heb een steen verlegd, in een rivier op aarde. Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten. Ik leverde bewijs van mijn bestaan. Omdat, door het verleggen van die ene steen, de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan!
(Bram Vermeulen)
3
Ik zou bij zo'n melding niet 2x nadenken of ik de schijf zou vervangen.
Als hij crasht is de data weg, je hebt gelukkig een back up hiervan maar toch.

Off topic, maar belangrijk.
Ik zie dat je nog Windows 8.1 gebruikt die krijgt vanaf vandaag geen updates meer. Dus tijd om nog steeds gratis over te stappen naar Windows 10.
https://support.microsoft.com/en-us/win ... 3fba401e93

Windows 10 vind je hier.
https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... ndows10ISO
5
Yamaha schreef: Meestal gaat het met zulke HDD-fouten degenerend dwz.........
Vooreerst super bedankt iedereen voor jullie snelle en hulpvolle reacties !!

Dus beter geen risico's nemen en zo vlug mogelik een nieuwe schif plaatsen ...
Mijn pc heb ik zo gekocht (was een custom build (2ehands) en ik heb die nu 3-4jaar. ik heb daar eigenlijk aan de hardware binnenin nog niets aan veranderd.i

De images staan op een partitie van de SSD , kan ik dus gewoon de defecte schijf uithalen, en een nieuwe SATA insteken ?
waarschijnlijk zal die moeten geformatteerd worden of toch op één of andere manier klaargemaakt worden en gepartitioneerd.
dat partitioneren lukt me wel, (minitool partitionwizard) maar met de eventuele voorbereiding en klaarmaken van de schijf heb ik geen ervaring.

Het klonen kan ik misschien wel eens proberen, maar hoe gebeurt dit dan ? moet de nieuwe SATA ook gekoppeld zijn zodat de data van de ene naar de andere
rechtstreeks gekloond wordt .. of gebeurt dit via een tussenstap ( bijvoorbeeld : kloon op de SSD schrijven, dan nieuwe SATA steken en kloon terugzetten?)
6
Roxmarie schreef: Check je disc voor de zekerheid met CrystalDiskInfo
Dank je voor de bevestiging dat de schijf dus wel degelijk hoogdringend aan vervanging toe is .
En bedankt ook voor de links van windows10 .. ik zal zeker een win10 aanmaken en die dan in backup bewaren.
Ja ik ben nog van de oude stempel :) laat rustig draaien wat vlot draait dus vandaar dat ik nog steeds bij de 8 zit terwijl de win11 al uit is :D

hieronder een screenshotje van crystaldiskinfo .. (wat kan ik met de sliders en 'toepassen' in het venstertje dat opent na klikken op de gele knop)
ik vind daarover niet onmiddellijk iets terug in de handleiding

Afbeelding

Afbeelding
7
Hallo en welkom op het forum,

Het aanpassen van de instellingen met betrekking tot de gegeven waarschuwing zou ik niet aanbevelen. Bij het negeren van de standaard waarschuwingsgrens zou je in het slechtste geval voor vreemde verrassingen komen te staan. Persoonlijk vind ik dit een goede blogpost die de heringedeelde sectoren (reallocated sector count) goed beschrijft.
Willlliam schreef:Het klonen kan ik misschien wel eens proberen, maar hoe gebeurt dit dan?
Zelf gebruik ik altijd Macrium Reflect voor het klonen van schijven. MiniTool Partition Wizard heeft een dergelijke optie (Copy Disk Wizard) echter heb ik die optie zelf nog nooit gebruikt.
Willlliam schreef:Bij de opstart (of terugbrengen uit slaap/sluimerstand) geeft windows onmiddellijk een melding dat er een kritieke fout is en dat ik onmiddellijk mijn bestanden moet backuppen omdat de schijf het elk ogenblik kan laten afweten.
Deze melding komt vanuit de BIOS, ik zou die zeker niet negeren. Gelukkig heb je al images van deze schijf, dus ik zou zeker overwegen om die te vervangen. Je kan de gehele schijf inclusief alle partities dan in een keer klonen zoals reeds is aangegeven in de andere posts.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
8
Heel erg bedankt, Maxstar voor heel wat nuttige info !

Ondertussen heb ik voor de zekerheid al een nieuwe SATA Seagate Barracuda 2TB 7200rpm besteld . Die zou er in de eerste helft van volgende week moeten zijn.
Ik ga me ook zeker verdiepen in het klonen met macriumreflect en ook nagaan wat partitionwizard op dit vlak doet met copydiskwizard in vergelijking met macrium.

het plan is dus voorlopig : de nieuwe SATA extern aansluiten, partitioneren, en dan de images terugzetten ..

Maar wat betreft de andere opties :
Als ik goed begrijp ivm klonen, moet ik niets doen aan de nieuwe schijf en wordt alles overgezet incl partities. Worden dan ook de schijfletters behouden?

Of kan ik eigenlijk ook simpelweg alles copy/pasten naar de nieuwe schijf eenmaal die gepartitioneerd is ?

En eenmaal de gegevens overgezet zijn op de één of andere manier ... waar moet ik op letten als ik de nieuwe schijf dan intern ga plaatsen (ik vermoed dat de partities niet zichtbaar zullen zijn omdat de driveletters opnieuw moeten toegekend worden ?
9
Als je een clone maakt en de schijven wisselt, dan zullen de letters ook behouden blijven en kan je gelijk aan de slag. Let op: dit geldt enkel als je met een extern station een clone maakt en nadien de interne schijven wisselt. Bij een image dien je inderdaad eerst de schijf in partities te verdelen om de respectievelijke inhoud terug te zetten en nadien de letters terug toewijzen. En uiteraard kan je ook de nieuwe schijf partitioneren en via copy/paste alles overzetten. Bij deze laatste zal je ook de letters opnieuw moeten toewijzen.
Na het plaatsen van de nieuwe schijven zullen de aangemaakte (lege) partities zichtbaar zijn, zij het met een andere letter dan oorspronkelijk. Dit is uiteraard heel makkelijk aan te passen via schijfbeheer. Wanneer je standaardmappen van Windows (afbeeldingen, downloads, muziek, enz) initieel waren geredirect (locatie) naar een andere partities dan de (standaard) C-schijf (onder "gebruikers"), dan zal je windows er even anders uitzien tot je de letters van de desbetreffende partitie terug hebt aangepast zoals voorheen. Bijvoorbeeld: origineel staat je map documenten/bureaublad/enz op de D-partitie van de HDD, dan zal je moeten zorgen dat op de nieuwe HDD ook een D-partitie staat met daarop de desbetreffende mappen in dezelfde volgorde als voorheen. Als je dat hebt ingesteld en herstart van Windows, zal je zien dat alles terug zal staan als voorheen.
Ik heb een steen verlegd, in een rivier op aarde. Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten. Ik leverde bewijs van mijn bestaan. Omdat, door het verleggen van die ene steen, de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan!
(Bram Vermeulen)
10
Super ! Bedankt voor de klare uitleg Yamaha ! heel wat nuttige tips en grondige uitleg van iedereen trouwens waarmee ik aan de slag kan ! ik hou jullie zeker op de hoogte hoe het verlopen is ... !
11
Intussen is alles in orde ! uiteindelijk de nieuwe schijf gewoon extern aangesloten en de trial versie van minitool shadow maker deed prima werk ...
heel simpele workflow eigenlijk voor het klonen ...

kapotte schijf met de nieuwe gekloonde verwisseld in de pc ... en alles werkt foutloos !

Dank jullie wel allemaal voor de hulp en dit topic kan gesloten worden wat mij betreft.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 8”