Plaats reactie
1
hoi, heb een oude reserve laptop hp compaq 6710b met 4 gig werkgeheugen met vista os.
heb daar ooit ubuntu overheen geinstalleerd en dat ging goed, later weer een dualboot vista en ubuntu geprobeerd en dat ging ook goed, weer later heb ik ubuntu er af gegooid want kan er niet aan wennen en waarschijnlijk de hele boel ontregeld, en sindsdien krijg ik niets meer geïnstalleerd en heb geen enkel werkend os meer
ik heb 2 originele installatie vista cd,s 1 met drivers en 1 met het os.
als ik nu de cd,s er in doe en opstart krijg ik een foutmelding, en de bootvolgorde staat (m.i. wel goed, heb de cd als 1e ingeschakeld in de bios voor opstarten.
oftewel, ik krijg met geen mogelijkheid de vista installatie aan de gang, een live cd van ubuntu doet ook niks meer.

iemand een idee ?
btw, de laptop wil ik momenteel aan een cnc router hangen, laptop hoeft alleen maar met de router te praten, meer niet.
bvd, ben.
2
kort na de start verschijnt vrijwel zeker 'press any key to start from cd' doe je dat dan?

heb je de wijziging in de bios wel bevestigd via f10 / save and exit ?
geef even de exacte foutmelding door.
3
ja, alles netjes bevestigd met f10 en eindigen met opslaan van de veranderingen met f10.
btw, ik heb nu ff de bios op de standaard instellingen gezet maar ook zonder resultaat.

hier hoe ik het doe/gedaan heb,
ik doe de vista cd er in, en start dan op, dan krijg na 30 seconden zwart beeld met witte tekst, het laatste stukje tekst zegt enkele seconde lang ;
pxe-e61: media test failure, check cable
pxe-mof: exiting hp pxe rom.

gevolgd door een nieuwe tekst;
non-system disk or disk error
replace and strike any key when ready

ik kan net zo vaak een key striken als ik wil maar er gebeurt niks.
ik vermoed dat de pc de cd niet kan lezen of zo ?
maar hoe krijg ik voor elkaar dat ie WEL de cd kan lezen ?
4
nieuwe ontwikkeling, had nog een usb stick liggen met linux mint en die pakt ie zonder problemen en die heb ik nu weer geinstalleerd.
zou ik op een 1 of andere manier vista op een usb stick kunnen downloaden ? of liever w7 of xp ?

is de cd speler dan kapot ? of ontregeld ? ik hoor wel bij opstarten de cd speler een beetje geluid maken zoals voorheen/normaal, alleen stopt het halverwege, net alsof die geen commando krijgt om de cd te lezen oid ?
wel kan ik softwarematig cd uitwerpen aanklikken en dat doet die dan ook, dus er is wel communicatie.
5
pcwebben schreef: is de cd speler dan kapot ? of ontregeld ?
Kan ook heel goed de CD zelf zijn die niet meer goed gelezen kan worden.
Het is met Rufus ook mogelijk een USB stick te maken met een Windows 7 of XP iso er op als je dat liever hebt.
Greetings, Black Tiger.
6
kan ik ergens nog een w7 of xp iso gratis verkrijgen of is dat nog steeds betalen ?
btw, heb meerdere cd,s geprobeerd, zelfs muziek cd,s, de reactie/niet werken is bij alle cd,s hetzelfde, dus aan de cd,s kan het m.i. niet liggen.
7
Er zijn wel iso's gratis te downloaden maar dan heb je nog geen bijbehorend serienummer, tenzij je die bewaard hebt ergens.
Als je weet dat jouw huidige cd van Vista goed is, dan zou je ook bij een kennis daar een iso van kunnen laten maken en deze op usb stick zetten.
Of bij de Action een externe cd/dvd speler halen of lenen.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows Vista”