Plaats reactie
16
Maxstar schreef:Dat is best wel vreemd
Ik denk, dat ik het beste alles weer kan verwijderen (als me dat lukt want ook dat is nieuw voor mij) en weer helemaal opnieuw moet beginnen met het verhaal van "peppe8o" maar dan in de commandoregel beginnnend met "wget" iets moet neerzetten, dat de forum'software incl. de Nederlandse vertaling ophaalt en daarna ontzipt en op de juiste plaats zet.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
17
Maxstar schreef: mogelijk dat @Black Tiger weet waar dit aan kan liggen? Hij weet meer van Linux dan ik.
Zou kunnen, maar wanneer iemand iets "gewoon" noemt, valt dat vaak erg tegen en iets weten/kunnen is vaak onvoldoende om iets goed uit te kunnen leggen. Dat laatste blijkt namelijk een vak apart. ;)
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
18
GerardX schreef: Zou kunnen, maar wanneer iemand iets "gewoon" noemt, valt dat vaak erg tegen
Ik heb nergens het woordje "gewoon" gebruikt behalve bij het uitpakken van een zip bestand in Windows. Exact hetzelfde deed jij ook ("wanneer ik gewoon op de zip bestanden klik") in jouw tekst boven mijn antwoord. In beide situaties spreken we over hetzelfde. Dat behoeft geen extra uitleg.
Dus ik denk dat je hier met deze zin de plank mis slaat, temeer als je dan gelijk aanneemt dat ik iets niet goed zou kunnen uitleggen.

Vandaar dat ik de tip gaf om het te proberen zoals ik het deed. Ik ging er van uit dat als jij weet dat je gewoon op een zip bestand kunt klikken om het uit te pakken zoals je zelf schreef, dat je ook wel weet hoe je dat in een aparte map ergens kunt uitpakken. Op je Windows of Linux machine, ik weet niet wat je gebruikt.

Als je niet begrijpt wat FTP is of hoe dat moet, dan kan ik dat ook wel uitleggen. Maar dan moet je wel even aangeven wat je niet begrijpt.
V.w.b. de installatie van phpBB in Linux ben ik best wel kundig om iets goed uit te leggen. Maar het heeft weinig zin om een volledige howto te gaan schrijven als die al bestaat, ik heb weinig interesse om het wiel opnieuw uit te vinden.

Dus het beste lijkt me die reeds bestaande handleiding van Peppe80 te proberen en dan hier te melden waar je tegen op loopt, dat werkt vermoedelijk veel eenvoudiger dan dat je zaken op een andere manier gaat doen en dan tegen rechten problemen op loopt om welke reden dan ook.
Want dat is voor ons ook koffiedik kijken. Er kan immers veel mis gaan.
Greetings, Black Tiger.
19
Black Tiger schreef: Dus ik denk dat je hier met deze zin de plank mis slaat, temeer als je dan gelijk aanneemt dat ik iets niet goed zou kunnen uitleggen.
Ho, ho, wat ik stelde geldt niet voor iedereen maar het is mijn ervaring, dat dat nogal eens voorkomt.
Ik ging er van uit dat als jij weet dat je gewoon op een zip bestand kunt klikken om het uit te pakken zoals je zelf schreef, dat je ook wel weet hoe je dat in een aparte map ergens kunt uitpakken.
Dat blijkt een probleem om dat in /var/www/html/ te doen. Ik ben nog maar een beginner op Linux-gebied.
Op je Windows of Linux machine, ik weet niet wat je gebruikt.
In mijn aanvangsbericht aan het begin van dit draadje heb ik dat aangegeven (een Raspberry Pi met het RaspberryPi-besturingssysteem).
Als je niet begrijpt wat FTP is of hoe dat moet, dan kan ik dat ook wel uitleggen. Maar dan moet je wel even aangeven wat je niet begrijpt.
Nee, bedankt maar dat is niet nodig omdat ik begrepen heb dat dat niet nodig is wanneer je iets op een thuis'server' wilt doen.
V.w.b. de installatie van phpBB in Linux ben ik best wel kundig om iets goed uit te leggen. Maar het heeft weinig zin om een volledige howto te gaan schrijven als die al bestaat, ik heb weinig interesse om het wiel opnieuw uit te vinden.
Groot gelijk. ;)
Dus het beste lijkt me die reeds bestaande handleiding van Peppe80 te proberen en dan hier te melden waar je tegen op loopt
Zo heb ik dat ook gedaan. Maar op een gegeven moment (zie bericht 15 aug. 15.40 uur van Maxstar) kon hij me toen toch niet meer verder helpen.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
20
Gelukkig te lezen dat je het eerste in algemene zin bedoelde. Omdat mijn naam er gequote werd, dacht ik dat je het over mij had, mede omdat ik het woordje "gewoon" gebruikt had.
GerardX schreef: Dat blijkt een probleem om dat in /var/www/html/ te doen. Ik ben nog maar een beginner op Linux-gebied.
Dat had ik begrepen. Maar daarom mijn tip om dat eerst in een andere aparte map uit te pakken.
Je hebt inderdaad aangegeven een Raspberry Pi te gebruiken, maar ik wist niet dat je daar ook een volledig GUI op geinstalleerd had. Veel mensen gebruiken ook een Raspberri, maar besturen die dan vanaf hun Windows PC.

Als je een Windows PC hebt, kun je ook die bestanden eens uitpakken in een map op de Windows PC. Of, als je rechtstreeks op de Raspberri Pi werkt, kun je ook proberen de bestanden in een andere map uit te pakken.
Het kan namelijk zo zijn dat het copieren van een andere map naar /var/www/html beter gaat dan rechtstreeks uitpakken in de /var/www/html directory.

FTP is een verhaal apart. Afhankelijk van hoe je op een thuis server werkt kan dit wel of niet nodig zijn, maar het is wel altijd handig om de werking ervan te kennen. Het is niet zo moeilijk om te leren en het kan altijd van pas komen, zeker als je later er over gaat denken om een forum op een hosting server te gebruiken. Dan wordt het zelfs noodzakelijk.
Zo heb ik dat ook gedaan. Maar op een gegeven moment (zie bericht 15 aug. 15.40 uur van Maxstar) kon hij me toen toch niet meer verder helpen.
Klopt, maar daar zit een vergissing van mij, omdat je het over klikken op het bestand had, dacht ik dat je het vanuit de GUI probeerde uit te pakken maar ik heb gemist dat je ook console geprobeerd had.

Vandaar dat ik aangaf de handleiding te proberen volledig te volgen. Daar wordt namelijk het bestand via console uitgepakt.

Dat kun je nog eens proberen op een andere wijze. Voorbeeldje.
Stel je maakt zelf een map tijdelijk gaan onder de root dir, als volgt:

Code: Selecteer alles

cd /root
mkdir tijdelijk
cd tijdelijk
Ik zie dat er problemen zijn met het uitpakken van het zip bestand. Lukt het ook niet als volgt?
Ik gebruik hier als voorbeeldsbestandssnaam even phpBB12.34.zip

Code: Selecteer alles

sudo wget phpBB12.34.zip
sudo unzip php<tab>
Uitleg. Met <tab> bedoel ik dat je op de tab toets moet duwen. Normaliter in Linux wordt dan de bestandsnaam vanzelf verder aangevuld.
Zo kun je voorkomen dat er ergens een typefoutje ontstaat.

Wat bijv. enorm belangrijk is om te weten, is dat Linux hoofdlettergevoelig werkt.
Als een bestand phpBB3.3.8.zip heet, en jij probeert uit te pakken met "unzip PHPbb3.3.8.zip" dan gaat Linux ook aangeven dat ie het bestand niet kan vinden.

Met het gebruik van een deel van de bestandsnaam en dan de tab toets kun je dat voorkomen.

Daarna zijn er twee manieren om de bestanden in de /var/www/html te kopieren. Met het cp commando van copy of.... en dat is nog veel gemakkelijker, als je Midnight Commander geinstalleerd hebt.

Dat kun je evt. als volgt doen:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install mc
Daarna kun je dit openen door gewoon mc in te typen in de console.
Je krijgt dan een schermpje met twee vensters net als Total Commander. Als je er uit wilt dan kan dat weer met F10. Maar hiermee is het heel goed mogelijk te kopieren.

Misschien kun je dit eens proberen en dan kijken of je hier verder mee komt en zo nee dan even melden waar het mis gaat, misschien kan ik dan weer verder helpen.
Greetings, Black Tiger.
21
Black Tiger schreef: Gelukkig te lezen dat je het eerste in algemene zin bedoelde. Omdat mijn naam er gequote werd, dacht ik dat je het over mij had, mede omdat ik het woordje "gewoon" gebruikt had.
Ja, dat was door mij een beetje ongelukkig gedaan.
Als je een Windows PC hebt,
Nee, die heb ik niet. Sinds begin van de jaren 80 ben ik verwend geweest (in het begin met de BBC-B van Acorn en daarna met opvolgers met de ARM-chip) en zelfs Linux vind ik nog steeds minder gebruiksvriendelijk dan mijn RPi met het RISC-besturingssysteem met onafhankelijke vensters (i.p.v. die "vervoekte" tabs; het zal wel wennen, hoor! ;)) en gewoon verslepen van dingen voor verplaatsen en copieren, i.p.v. al die onnodige menu-tussenstappen. MS-/Windowers weten niet wat ze missen ;). Maar ja, datzelfde geldt voor mensen die met een automaat versus versnellingsbak rijden. Maar ... dit allemaal terzijde.
als je rechtstreeks op de Raspberri Pi werkt, kun je ook proberen de bestanden in een andere map uit te pakken.
Dat bleek geen enkel probleem.
Het kan namelijk zo zijn dat het copieren van een andere map naar /var/www/html beter gaat dan rechtstreeks uitpakken in de /var/www/html directory.
Dat ga ik proberen.
Dat kun je nog eens proberen op een andere wijze. Voorbeeldje.
Stel je maakt zelf een map tijdelijk aan onder de root dir, als volgt:
Code:Selecteer alles

cd /root
mkdir tijdelijk
cd tijdelijk
Ik zie dat er problemen zijn met het uitpakken van het zip bestand. Lukt het ook niet als volgt?
Ik gebruik hier als voorbeeldsbestandssnaam even phpBB12.34.zip
Code:Selecteer alles

sudo wget phpBB12.34.zip
sudo unzip php<tab>
Uitleg. Met <tab> bedoel ik dat je op de tab toets moet duwen. Normaliter in Linux wordt dan de bestandsnaam vanzelf verder aangevuld.
Zo kun je voorkomen dat er ergens een typefoutje ontstaat.
Leerzaam :). Bedankt, dit ga ik noteren. Immers, een ongewilde aanslagfout is zo gemaakt.
Wat bijv. enorm belangrijk is om te weten, is dat Linux hoofdlettergevoelig werkt.
Daar ben ik al aangewend omdat ik ervaring met html/css heb en dus uit gewoonte al niet slordig ben op dat punt.
Daarna zijn er twee manieren om de bestanden in de /var/www/html te kopieren. Met het cp commando van copy of.... en dat is nog veel gemakkelijker, als je Midnight Commander geinstalleerd hebt.

Dat kun je evt. als volgt doen:
Code:Selecteer alles

sudo apt-get install mc
Daarna kun je dit openen door gewoon mc in te typen in de console.
Je krijgt dan een schermpje met twee vensters.
Oeps. Voor een 'insider' misschien makkelijk, maar het ruikt naar weer leertijd. Eg intuitief ziet het er voor mij niet echt uit :(.
Als je er uit wilt dan kan dat weer met F10.
Was dat maar waar (er kwam een menu (= een onnodige tussenstap naar mijn gevoel)). Op het sluitkruisje rechts (in de venstertitelbalk) werkt sneller (zonder tussenstap).
Maar hiermee is het heel goed mogelijk te kopieren.
Misschien kun je dit eens proberen en dan kijken of je hier verder mee komt en zo nee dan even melden waar het mis gaat, misschien kan ik dan weer verder helpen.
Wordt vervolgd en alvast bedankt voor jouw uitgebreide reactie.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
22
GerardX schreef: Oeps. Voor een 'insider' misschien makkelijk, maar het ruikt naar weer leertijd. Eg intuitief ziet het er voor mij niet echt uit :(.
Misschien ten overvloede, maar ik schreef de hele tijd werkend vanuit console. Dus deze ook starten vanuit console en dan zou F10 wel moeten werken. Vermoedelijk heb je een consolevenster open en bent niet ingelogd via SSH. Dan kan het misschien ook vreemd uit zien. Kruisje klikken is dan ook een mogelijkheid.

In de vensters links en rechts kun je selecteren wat je wilt.

Ik doe meestal in het linker venster de map kiezen van waaruit ik wil kopiëren en in het rechter venster de map waar ik naar toe wil kopiëren. Maar het kan ook andersom.
Je kunt er mee kopieren (F5) verplaatsen (F6) maar ook dingen doen zoals een map aanmaken of een bestand of map verwijderen.
Het is misschien even wennen maar normaliter heeft men dit heel snel onder de knie.

V.w.b. de reactie graag gedaan en ik lees t.z.t. het vervolg hier wel.
Greetings, Black Tiger.
23
[/quote]
Black Tiger schreef: Het is misschien even wennen
Ik heb op de "Help"-knop geklikt en dan krijg ik informatie in het Engels, wat niet mijn moerstaal is, en in een vorm die zoeken naar dingen niet makkelijk maakt. "Even wennen" vind ik, in dit geval, een eufemisme voor "voor mij best lastig" ;).
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
24
Zojuist weer van alles opnieuw geprobeerd, maar ik krijg "dutch_casual_honorifics_2_3_8.zip" met geen mogelijkheid, vanuit mijn "Downloads"-map, uitgepakt in "/var/www/html". :(
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
25
Ai zonder kennis van de Engelse taal wordt het vaak wel een stuk moeilijker.

Als je die dutch_casual_honorifics_2_3_8.zip uit pakt in je downloads map, lukt dat wel? En dan daarna kopieren naar je /var/www/html dat zou moeten lukken.

Wat je misschien nog beter kunt doen is van de Nederlandse phpBB.nl site de Nederlandse phpbb versie downloaden, daar zit al standaard het Nederlandse taalpakket in. Dan hoef je dat nadien niet meer apart toe te voegen.
Greetings, Black Tiger.
26
Vraag me niet hoe? Want ik weet het echt niet (jammer, want nou weet ik volgende keer nog niet hoe ik dit zou moeten doen), maar op de ene of andere manier heb ik nu ineens een Nederlandstalige phpBB3 (versie 3.3.8). Dit blijkt uit het feit dat ik nu rechtsbovenaan kan wisselen in het veld van "Selecteer taal:" tussen "Brits Engels" en "Nederlands (Informeel)".
Omdat m'n 'browser' automatisch Engelstalige pagina's naar het Nederlands probeert te vertalen, kreeg ik eerder wel Nederlandstalige teksten maar niet van de 'software'-bron. Er werd maar 1 taal in dat "Selecteer taal:"-veld aan geboden en dat was "Brits Engels".
Nou, in elk geval is mijn probleem verholpen, al zullen anderen weinig aan dit draadje hebben omdat ik niet precies kan aangeven welke actie tot deze oplossing heeft geleid.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
27
Black Tiger schreef: Wat je misschien nog beter kunt doen is van de Nederlandse phpBB.nl site de Nederlandse phpbb versie downloaden, daar zit al standaard het Nederlandse taalpakket in. Dan hoef je dat nadien niet meer apart toe te voegen.
Ja, had ik misschien inderdaad eerst beter kunnen doen, maar toen wist ik nog niet, wat ik nu wel weet. Zoals je hiervoor ziet, ben ik uit de brand. Dus jij en Maxstar, allebei hartelijk dank want dankzij jullie ben ik toch blijven ploeteren en met uiteindelijk resultaat, :) :) :)
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
28
Oeps, te vroeg gejuigd. Nu krijg ik een hele berg foutmeldingen (6 om precies te zijn) van phpBB over niet (be)schrijfbare mappen en bestanden. Maar dat moet maar een apart draadje worden. Morgen weer een dag.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
29
Nou het gaat over installeren van phpBB dus in principe zou je die vragen ook gewoon hier kunnen stellen.
Ik heb het vermoeden dat het gaat om de mappen cache, files en store, deze moeten 777 hebben op gewone apache zonder mod_ruid2 of php-fpm dus vermoedelijk op jouw systeem zal dat moeten.

Voor die mappen kun je in een SSH (of terminal) venster de volgende commando's uitvoeren.

Code: Selecteer alles

cd /var/www/html
chmod 777 cache
chmod 777 files
chmod 777 store
Mochten het anderen mappen of meldingen zijn, laat gerust weten.
Greetings, Black Tiger.
30
Black Tiger schreef: Nou het gaat over installeren van phpBB dus in principe zou je die vragen ook gewoon hier kunnen stellen.
Ik heb het vermoeden dat het gaat om de mappen cache, files en store,
Heb jij een kristallen bol of zo? ;) Helemaal goed, maar ook nog om de map images/avatars/upload en het bestand config.php. Daarnaast wordt ook nog gemeld, dat behoefte is aan PHP XML/DOM.
Ik probeerde sudo apt-get install php-xml en dat resulteerde in de melding dat de laatste versie reeds geinstalleerd was.
deze moeten 777 hebben
Op een ander forum had ik op iemands advies 777 had gebruikt. Vervolgens werd ik op m'n nek gesprongen door diverse andere forummers, omdat dat enorme veiligheidslekken zou kunnen veroorzaken.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Browsers, e-mailprogramma's en internet software”