Plaats reactie
1
Ik heb een RaspberryPi met het RaspberryPi-besturingssysteem voorzien van Apache2, MariaDB, PHP en phpMyAdmin om deze als thuis'server' te kunnen gaan gebruiken. Middels "sudo apt-get install (softwarenaam)" ging dit vlekkeloos.
Helaas, toen ik ditzelfde probeerde met "phpbb3" als naam, kreeg ik als reactie:, dat allerlei pakketten niet geinstalleerd konden worden.
Afbeelding
Vooraf had ik nog wel "sudo apt-get update && sudo apt-get full-upgrade -y" uit laten voeren.
Vervolgens phpBB3 maar opgehaald en ontzipt.
Maar hoe ik nu de ontzipte inhoud op de juiste plaats moet krijgen ontgaat mij.
Ik neem aan, dat het in /var/www/html zou moeten, maar zodra ik dat daarheen probeer te slepen, krijg ik een foutmelding waaruit blijkt dat dit zo niet kan.
Is de gekozen locatie juist?
Hoe kan ik de phpBB3-'software' daar (geinstalleerd) krijgen?
Oh ja, ik ben de enige gebruiker en zal dat voorlopig ook blijven.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
2
Hallo en welkom op het forum.

De core-bestanden van phpBB dienen inderdaad in /var/www/html te staan. Bij de volgende link staat stap voor stap uitgelegd welke modules je allemaal nodig hebt voor de RaspberryPi en hoe je phpBB geïnstalleerd krijgt.

https://peppe8o.com/self-hosted-forum-w ... pberry-pi/
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Maxstar schreef: Bij de volgende link staat stap voor stap uitgelegd welke modules je allemaal nodig hebt voor de RaspberryPi en hoe je phpBB geïnstalleerd krijgt.


https://peppe8o.com/self-hosted-forum-w ... pberry-pi/
Dat was een uitstekende verwijzing en vind dat wel een donatie waard (die er aan komt). Helaas verscheen de instelpagina in het Nederlands, dus kennelijk moet een apart taalpakket geinstalleerd worden en HOE dat moet middels m'n terminal is mij niet duidelijk.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
4
Hallo,

Fijn dat het nu is gelukt om phpBB te installeren. Wat betreft taalpakketten kan je die als volgt installeren in phpBB.

1. Download het taalpakket via deze link: https://www.phpbb.com/customise/db/lang ... e8025d9d33
2. Kopieer het taalpakket naar /var/www/html/<phpBB_root>/language/
3. Open het ACP (Beheerderspaneel) van phpBB //servername/<phpBB_root/adm
4. Open het tabblad Aanpassingen > Taalbeheer > Taalpakketten, hier kan je de nieuwe taalpakketten installeren.
5. Via het tabblad Algemeen > Foruminstellingen kan je vervolgens de standaard taal selecteren.

P.s
Hartelijk dank voor de donatie aan het forum... :good:
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Maxstar schreef: Wat betreft taalpakketten kan je die als volgt installeren in phpBB.

1. Download het taalpakket via deze link: https://www.phpbb.com/customise/db/lang ... e8025d9d33
2. Kopieer het taalpakket naar /var/www/html/<phpBB_root>/language/
Hier begonnen in het verleden de problemen. Daarom was ik zo blij met een simpele opsomming van commandoregels voor m'n Linux LXTerminal.
P.s
Hartelijk dank voor de donatie aan het forum...
Graag gedaan. Maarre ... de mogelijkheid om ook via Ideal te doneren zou drempelverlagend zijn.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
6
Wat was precies het probleem bij het installeren van het taalpakket? Ieder taalpakket bevat drie componenten (ik neem NL even als voorbeeld):
  • ext/phpbb/viglink/language/nl > kopiëren naar: /var/www/html/<phpBB_root>/ext/phpbb/viglink/language
  • language/nl > kopiëren naar: /var/www/html/<phpBB_root>/language/
  • styles/prosilver/theme/nl > kopiëren naar: /var/www/html/<phpBB_root>/styles/prosilver/theme/
De eerste map ext betreft enkel de vertaling voor de extensie VigLink van phpBB zelf. De map language bevat de vertaling voor phpBB zelf, en de map styles bevat de vertaling voor de gebruikte style, standaard is dat ProSilver. In de bovenstaande tabel heb ik aangegeven hoe je de inhoud van het taalpakket op de juiste manier in de mappeen van de <phpBB_root> plaatst. Hierna moet het installeren van het taalpakket probleemloos verlopen.

Indien je phpBB direct met een bepaald taalpakket wilt installeren kan je ook de download aanpassen, en daarna direct in die taal installeren.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Maxstar schreef: Wat was precies het probleem bij het installeren van het taalpakket?
Ik kan het wel ophalen en ontvang dan een zip-bestand in m'n 'Downloads'-map. Wanneer ik daarop dubbelklik wordt het geopend in een Archiver-venster. Daarin is een optie 'Root'. Wanneer ik daarop klik, zie ik echter niets gebeuren en wanneer ik vervolgens in mijn 'browser'-adresveld 'localhost' invoer, verschijnt de Engelstalige (localhost/install/app.php) i.p.v. een Nederlandstalige pagina om phpBB3 in te stellen. Rechtsboven wordt weliswaar gesuggereerd, dat ook andere talen dan "Britisch Englisch" zouden kunnen worden geselecteerd, maar dat bleek nep.
Ieder taalpakket bevat drie componenten (ik neem NL even als voorbeeld):
ext/phpbb/viglink/language/nl > kopiëren naar: /var/www/html/<phpBB_root>/ext/phpbb/viglink/language
language/nl > kopiëren naar: /var/www/html/<phpBB_root>/language/
styles/prosilver/theme/nl > kopiëren naar: /var/www/html/<phpBB_root>/styles/prosilver/theme/
Die drie mappen bleken zich ook in dat zip-bestand te bevinden.
In de bovenstaande tabel heb ik aangegeven hoe je de inhoud van het taalpakket op de juiste manier in de mappen van de <phpBB_root> plaatst.
Ik kon uit jouw bericht niets anders concluderen dan DAT ik die bestanden in /var/www/html/ zou moeten kopieren, maar niet HOE. Vandaar dat ik dat geprobeerd heb zoals ik hierboven omschreef.
Indien je phpBB direct met een bepaald taalpakket wilt installeren kan je ook de download aanpassen, en daarna direct in die taal installeren.
Ik ben al heel blij dat phpBB3 geinstalleerd is. Dus nu alleen dat Nederlandse taalpakket nog.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
9
Maxstar schreef: Sorry voor de verwarring, ik ging er gemakshalve vanuit dat het met de mapstructuur van het ZIP-bestand en het voorbeeld /var/www/html/<phpBB_root>/language/ wel duidelijk zou zijn. Is het inmiddels gelukt om het NL taalpakket te installeren?
Helaas niet.
Ik heb

Code: Selecteer alles

wget https://download/php.com/pub/release/3.3/3.3.8/phpBB-NL-3.3.8.zip
geprobeerd en daardoor ontving ik wel het zip-bestand met die naam in m'n "Downloads"-map.
Daarna probeerde ik

Code: Selecteer alles

sudo unzip phpBB-NL-3.3.8.zip -d /var/www/html/
, maar m'n LXTerminal reageerde met "unzip: cannot find or open phpBB-NL-3.3.8.zip, phpBB-NL-3.3.8.zip.zip or phpBB-NL-3.3.8.zip.ZIP.".
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
11
Maxstar schreef: Probeer de volgende link eens met het taalpakket in een *.tar package.
Ik begrijp mogelijk niet wat hier bedoeld wordt. Dus heb ik het adres https://www.pcwebplus.nl/files/phpBBnl.tar maar, op goed geluk, in m'n 'browser' ingevoerd.
Het zip bestand "phpBBnl.tar" kwam ten gevolge daarvan nu broederlijk naast "phpBB-NL-3.3.8.zip" te staan in m'n Downloads-map.
Daarna

Code: Selecteer alles

sudo unzip phpBBnl.tar -d /var/www/html/
ingevoerd, met dezelfde soort melding

Code: Selecteer alles

unzip:  cannot find or open phpBBnl.tar, phpBBnl.tar.zip or phpBBnl.tar.ZIP.
als gevolg.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
12
Ik heb het ZIP-bestand omgezet naar *.tar en even als test hier op de server gezet om te testen. Misschien is er iets met de permissies waardoor je vanuit de download-map het bestand niet kan uitpakken in /var/www/html/. Kan je het bestand wel in de download-map uitpakken en daarna de folders nl naar de juiste locatie kopiëren?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
13
Maxstar schreef: Kan je het bestand wel in de download-map uitpakken en daarna de folders nl naar de juiste locatie kopiëren?
Wanneer ik gewoon op de zip-bestanden klik, worden die geopend en zie ik 3 mappen, te weten, ext, language en styles. Ik krijg die echter niet naar /var/www/html/ verplaatst.
Toen ik de instructies volgde, van de koppeling https://peppe8o.com/self-hosted-forum-w ... pberry-pi/ die jij noemde in jouw eerste reactie, kwam het forum-bestand keurig uitgepakt in /var/www/html/ op z'n plaats middels al die commandoregels. Helaas was daar niet voorzien in het meekrijgen van een taalpakket of het pakket incl. een taalpakket. Wanneer ik dingen ophaal van de phpBB.com-pagina door DAAR op een download-knop te klikken, krijg ik het niet in /var/www/html/ uitgepakt.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
14
Dat is best wel vreemd, mogelijk dat @Black Tiger weet waar dit aan kan liggen? Hij weet meer van Linux dan ik.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
15
Misschien wel maar ik doe alles op echte hosting servers, daar werk je niet met een GUI daar werk je alleen console.
Dus als ik zaken moet verplaatsen dan pak ik de zipfiles gewoon uit op mijn Windows machine en upload ze dan via FTP. Of ik plaats het hele zip pakket op de server in een aparte directory, unzip het daar en zet dan met chown de eigenaar om naar de juiste eigenaar.
Daarna verplaats ik ze naar de juiste map met MC. Dat lijkt me in dit geval het handigst misschien.

De vraag is waarom je ze niet meteen vanuit de GUI naar de /var/www/html map uitgepakt krijgt, misschien heeft dat iets met rechten te maken maar durf ik zo niet te zeggen.
Mijns inziens is het sowieso beter om de console commando's via SSH te leren want dat maakt het ook erg eenvoudig (en snel) om een backup te maken bijvoorbeeld.
Wat ik op die link zie met die instructies is ook allemaal SSH.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Browsers, e-mailprogramma's en internet software”