Plaats reactie
1
Beste mensen,
Onlangs heb ik gehoord dat Windows defender niet meer zo slecht is als ie altijd was en goed genoeg is om geen geen betaalde of gratis anti virus programma te installeren.
Is dat zo? Ervaringen?

Persoonlijk gebruik ik nooit gratis anti virus programma's (en Avast zeker niet). Ik gebruik Bitdefender total security en die werkt prima (in ruim 1 jaar geen enkele last gehad van virussen en/of malware ....), alleen heb ik een beetje last van de hoeveelheid services en geheugen die Bitdefender gebruikt, ondanks dat ik niet gebruik maak van alle functies die BD te bieden heeft.

Alvast dank voor reacties !! Peace !!
2
Ik gebruik al jaren Windows Defender i. c. m. Malwarebytes Premium (betaalde versie) op een Windows 10 systeem.
Nog geen noemenswaardige problemen ondervonden 👍🙂
Groeten, Jos H
4
Op nagenoeg al mijn systemen gebruik ik Windows Defender als primaire AV, op andere (test) systemen ook aanvullende pakketten zoals MBAM en HMP.Alert.

Net als @Jos H heb ik ook Malwarebytes Premium in gebruik, dit is nog een life-time licentie - toen MBAM nog aanvullend pakket was.
Ik gebruik ook nog HMP.Alert (dit topic moet ik bijna 10 jaar later echt eens herschrijven) want kan wel een update gebruiken.....

Verder gebruik ik de ESET Online Scanner als second opinion, meer heb je eigenlijk niet nodig. Zowel de betaalde beveiligingspakketten als de gratis versies hebben (eigenlijk) geen toegevoegde waarde op de detectie van Microsoft Windows Defender.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
@Maxstar :dank:

Ik had nog niet gehoord van HitmanPro.Alert, net ff gegoogled, lijkt me idd een goeie. Ik heb nog 1 jaar te gaan met Bitdefender, en twijfel nog of ik dat wil afmaken of niet. Dit abonnement was eigenlijk een gelukstreffer en tijdelijke aanbieding via Bol.com, 2 jaar total security voor €26,-, kon ik niet laten lopen.
6
Ik gebruik al enkele jaren alleen nog de gratis Windows beveiliging. De enige reden dat ik er ook enkele jaren de gratis AVG bij heb, is om onverwachte systeemscans van Windows Defender te voorkomen, want dat vertraagd.

De betaalde versie van Mbam heb ik ook al jaren maar die draait op het systeem van mijn dochter.
Greetings, Black Tiger.
7
Hallo,

Sorry voor mijn Nederlandse taal- en spelfouten. Ik gebruik een vertaler. Indien nodig schakel ik terug naar het Engels.

Er zijn mensen voor en tegen het toevoegen van een antivirus van derden.

Windows Defender antivirus is net zo effectief als andere antivirusprogramma's en is veel minder hulpbronintensief. Uit een groot aantal desinfectierapporten blijkt dat het toevoegen van een antivirus van derden aan Windows 10 systeemcrashes heeft veroorzaakt, zoals bevriezingen, ernstige vertragingen en abnormaal gebruik van hulpbronnen, vooral wanneer alle modules zijn ingeschakeld.


Met vriendelijke groet
8
Floyd-62 schreef: Onlangs heb ik gehoord dat Windows defender niet meer zo slecht is als ie altijd was.
Kennelijk hebben mensen nog steeds MSE, het dramatische (Miscroft Security Essentials) in gedachte wanneer het nu gaat om Windows Defender met een security core die niet vergelijkbaar is.
Floyd-62 schreef:Persoonlijk gebruik ik nooit gratis anti virus programma's
AV's die je gratis kan gebruiken hebben dezelfde database aan boord als de betaalde versie. Geen verschil, het verschil zit alleen in de extra's. Ik beveel alleen nog maar WD aan, en geen andere AV.
If it ain't broken, don't fix it
9
Angel@ schreef: (...) het verschil zit alleen in de extra's.
Vaak ook de meest onnodige extra's, zo nemen de betaalde versies van Bitdefender die - @Floyd-62 ook gebruikte - (deels) de functie van Windows Update over. Zie bijvoorbeeld dit topic op HijackThis met een probleem gerelateerd aan de policy-instellingen in Windows. Op het forum van Bitdefender is een identiek probleem gepost zonder enige reactie verder.

Zo zijn de meeste betaalde pakketten nagenoeg allemaal uitgerust met extra's, die bij de gratis virusscanners soms deels actief zijn als freemium model om gebruikers over te halen te upgraden naar een "betere" bescherming. Zo bemoeit Avast Free zich steeds meer met allerlei dingen middels pop-ups en meldingen, om gebruikers over te halen een betaald pakket te kopen. Op een kale virtuele machine had ik Avast Free nog draaien, verder niks maar kreeg wel meldingen dat er 'ernstige' problemen waren gevonden. Hier de screenshots.... ;D
  1. Ik heb een eenvoudige firewall
  2. Ik heb beveiligingsproblemen
  3. Ik heb prestatieproblemen
O.a. 172 problemen in het register en 4 programma's die de VM vertragen, naast Avast is er verder niks geïnstalleerd....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
10
Maxstar schreef: naast Avast is er verder niks geïnstalleerd....
Hier is een Oud-Hollands spreekwoord voor "schoenmaker blijf bij je leest", die basis is Avast en een vrij groot aantal andere AV companies totaal vergeten!
If it ain't broken, don't fix it
11
Vandaag heeft Malewarebytes mij gewaarschuwd dat het programma QBITTORRENT (had ik afgesloten en had niet in de gaten dat ie nog op de achtergrond actief was) contact maakte met een verdachte IP-adres (212.178..154.174) ... na wat research blijkt dit adres te horen bij ZIGGO ....

Nu moet ik bij vermelden dat een paar weken terug mij pc (interne ssd harde schijf) is gecrashd, reparatie betekende dat er n nieuwe harde schijf in moest, wat n dure grap was. Ik vermoed ook dat ZIGGO verantwoordelijk was voor die crash (niet zeker), ook omdat ZIGGO vaak allerlei torrent sites blokeert ..

Iemand ervaringen hiermee ?
https://www.abuseipdb.com/check/212.178.154.174
12
Jonathan21 schreef: Uit een groot aantal desinfectierapporten blijkt dat het toevoegen van een antivirus van derden aan Windows 10 systeemcrashes heeft veroorzaakt, zoals bevriezingen, ernstige vertragingen en abnormaal gebruik van hulpbronnen, vooral wanneer alle modules zijn ingeschakeld.
Ik zal nooit een MicroSoft/Windows-product gebruiken, maar ik weet wel, dat in het verleden hun 'browser' ook altijd gigantische problemmen gaf in combinatie met niet-MicroSoft/Windows-producten omdat MS zich bij de ontwikkeling van producten niet houdt aan IT-breed gemaakte afspraken (ook door MS ondertekend). Hoewel het voor MS natuurlijk het makkelijkst is, om derden de schuld te geven, is het waarschijnlijker dat MS er voor gezorgd heeft, dat je alleen hun pruducten kunt gebruiken. Probeer Linux eens (nooit meer gez... en alle vrijheid terug).
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”