Plaats reactie
1
Bij een kennis doet zich een bijzonder vreemd probleem voor.
Hij heeft al jarenlang 2 Hikvision camera's, van die bolletjes. Deze zijn aangesloten op een Qnap NAS.
Dat werkte perfect op een Linksys router. Deze gaf op een gegeven moment de geest en werd vervangen door een Fritzbox 4040.
Enige tijd later werd er gewisseld van KPN naar Ziggo en met de Connectbox er voor heeft ook dit enkele jaren goed gewerkt.
Connectbox op 192.168.178.x range zoals normaal en de Fritz omgezet naar 192.168.1.x netwerk.

Recent viel bijna continue het internet uit. Ben gaan zoeken, zag het gebeuren en zag ook plotse spontane reboots van de Fritzbox. Rode info lampje knipperde heel kort en dan een reboot, hetgeen uiteraard weer duurde.
Fritzbox vervangen door een nieuwe vandaag, alles leek goed te gaan, oude backup teruggezet, maar opeens ging het weer mis. Fabrieksreset gedaan, even alleen pc er op en alles werkte weer als een trein.
Kabel van een camera ingestoken, plof internet plat. Ik kan dan ook het 192.168.178.1 ip adres van de Connectbox niet meer pingen. Dus de verbinding met de WAN poort is er gewoon niet meer. Kan nog wel in de Fritzbox maar dat gaat heel traag en soms reageert die dan ook niet meer. Ook wifi doet het dan uiteraard niet meer.

Op het moment dat ik de kabel van de camera uit trek, knalt opeens het internet weer binnen en werkt alles perfect en ook snel.
Hang in de NAS op de Fritz, zelfde laken een pak, opeens flapt alles er weer uit, einde internet. Maar beide camera's maken verbinding met de NAS voor opnames dus dat is niet zo gek.
Er zitten een tweetal iPhones, een iPad en een laptop (soms) op het wifi netwerk en dat werkt allemaal als een trein, net als de pc (bekabeld). Totdat dus de NAS of een camera aangesloten wordt (nog niet getest met andere camera).

Ik dacht aan een ip conflict maar dat kan niet. Camera's draaien op 192.168.1.11 en 12 en staan ook zo gereserveerd in de Fritzboxen (oude en nieuwe) dus dat ip wordt ook niet meer uitgedeeld. Idem met de NAS, deze staat ook gereserveerd en het ip wordt niet opnieuw uitgedeeld.
1 camera maakt 24/7 opnames en eentje (die wat ik eerst ingestoken had) begint pas om 20.00 met opnemen. Beiden zijn wel gewoon van buiten via een app bereikbaar met een gebruikersnaam en uiteraard een (niet te makkelijk) wachtwoord.

Het probleem is plots begonnen en ligt dus duidelijk aan een of meer van de camera's. Zelfs 1 camera schijnt wan netwerk plat te gooien. Terwijl dat dus voorheen nooit het geval is geweest.

Ik zit nu even met de handen in het haar, omdat het een jarenlange bestaande situatie is. De NAS is 2 maanden geleden nog geupdate. Zal nog wel een nieuwe zijn.
Misschien hebben camera's ook een update nodig.

Heeft iemand al eens iets soortgelijks meegemaakt en weet evt. wat een dergelijk plots ontstaan probleem kan veroorzaken?

Anders gaan we morgen nog eens zoeken en dingen met de camera's testen, firmware updaten (indien aanwezig).
Greetings, Black Tiger.
3
Dat is helaas niet mogelijk. De camera's (2 stuks) werken niet op wifi, die zijn middels de LAN kabel aangesloten.
Ik heb ze nu met de NAS apart op een switch hangen maar dat betekent dus wel dat ze niet op internet hangen.
Zometeen ga ik weer er heen en dan eerst maar eens onderzoeken of er firmware updates beschikbaar zijn voor de camera's.
Greetings, Black Tiger.
4
Geen nieuwe firmware beschikbaar, maar nu is eindelijk gebleken dat met regelmaat de verbinding van Ziggo (met name downstream) in elkaar kakt.
Die zit echt op het randje. Tot 2x toe getest en volle snelheid en vandaag opeens weer niet. Dus doordat het zo op en neer ging was het moeilijk de vinger er achter te krijgen.
Soms upstream maar 38 mbit i.p.v. 300 en down 0,3 i.p.v. 30 dus dan kan wat druk netwerk misschien wel het verkeer plat leggen.

Er is een afspraak met de Ziggo monteur om het euvel op te lossen.
Greetings, Black Tiger.
5
@Black Tiger

Ik weet niet of je er iets aan hebt omdat het bij jou niet wifi gerelateerd is. Ik was ook lang aan het zoeken waarom internet er steeds uitklapte totdat Porrelaar mij de oorzaak vertelde.
Kijk er naar zou ik zeggen misschien is het helemaal iets anders gerelateerd maar ik wilde je het toch laten lezen.
porrelaar schreef: Je laatste probleem (internet doet het niet, wanneer je wifi-hotspotfunctie is ingeschakeld) wordt veroorzaakt door de Windows update van juni 2022.
Op Windows 11 pc's gaat het specifiek om deze update: KB5014697
Op Windows 10 pc's gaat het om de volgende update: KB5014699

Jij gebruikt Windows 10. Klik op de volgende link: https://support.microsoft.com/nl-nl/top ... 54e5d1bb15
Scrol op die pagina een flink stuk naar beneden. Onder Bekende problemen in deze update moet je klikken op de regel 'Klik of tik om de bekende problemen weer te geven'.
Dan nog een stukje naar beneden scrollen en dan lees je:
"Na de installatie van deze update kunnen Windows-apparaten de Wi-Fi-hotspotfunctie mogelijk niet gebruiken. Wanneer u de hotspotfunctie probeert te gebruiken, kan het hostapparaat de verbinding met internet verliezen nadat een cliëntapparaat verbinding heeft gemaakt."
Als voorlopige oplossing wordt gegeven: "Als u het probleem wilt verhelpen en internettoegang op het hostapparaat wilt herstellen, kunt u de Wi-Fi-hotspotfunctie uitschakelen."

En dat laatste had je zelf al ontdekt.
Commentaar van Microsoft op dit probleem: "Next steps: We are presently investigating and will provide an update in an upcoming release."

Voor jou wordt het dus wachten op een nieuwe update van Windows die dit probleem op gaat lossen.
Mocht de link in het geciteerde bericht van porrelaar het niet meer doen dan is dit een werkende link:
https://support.microsoft.com/nl-nl/top ... 54e5d1bb15

Porrelaar geciteerd uit het topic:
viewtopic.php?p=194085#p194085
6
Jack1960 schreef: Ik weet niet of je er iets aan hebt omdat het bij jou niet wifi gerelateerd is.
Ik heb er inderdaad niets aan voor dit specifieke euvel bij die kennis maar toch bedankt voor de reactie.

Echter in mijn vorige bericht staat de oorzaak al vermeld. Het was/is sowieso ook geen Windows 10 probleem maar echt een netwerk probleem. De camera's draaien immers niet op Windows en zo gauw die ingestoken werden, knalde het netwerk er uit.
Dat is dus niet Windows gerelateerd.

Je reactie en de informatie over die updates kan ik vermoedelijk wel ergens anders voor gebruiken, dus altijd handig om te weten. :good:
Beter teveel dan te weinig info. ;)

Het rebooten van de camera's gaf al wat meer rust op het netwerk (minder traffic) maar het internet probleem bleef en dat blijkt dus in die fluctuaties van de Ziggo verbinding te liggen, wat die monteur moet oplossen als het goed is.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”