Plaats reactie
1
Al jaren gebruik ik CCleaner. Toen ik ermee begon, werd me verteld dat ik onder Registry de setting "ActiveX and Class Issues" moest uitvinken. Maar nu met mijn nieuwe laptop was ik dat vergeten en heb ik een hele lijst registersleutels verwijderd voordat ik dat zag. Is dat erg? Ik kan ze terugzetten want ik heb ze bewaard.

Dan: voor het bewaren van de te verwijderen registersleutels maak ik een map aan binnen de CCleaner-map in Program Files. Is daar iets op tegen?

Custom Clean: ik zou het leuk vinden om eens te zien welke dingen jullie hebben aan- of uitgevinkt hier. Applications vind ik nog wel te doen, maar die onder Windows zeggen me vaak helemaal niets of ik weet niet wat wijs is. Bijvoorbeeld onder Windows Explorer staat Thumbnail Cache. Ik begrijp wat het is maar is het nou wel of niet goed om die steeds te legen? Iemand zin om een paar screenshots te plaatsen?
2
Hallo,
"ActiveX and Class Issues" verwijderd
Ze worden wel weer aangemaakt dus ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je problemen ondervindt (nu).

Maar CCleaner heeft het allemaal nog niet op orde met ActiveX/COM-probleem meldingen om te laten verwijderen.
Hier adviseren ze zelf ook om het register met rust te laten:https://community.ccleaner.com/topic/59 ... untimeexe/

Lees dat maar eens door en ook de linken die daarin staan hoe Microsoft over reg. cleaner denkt.
Het is geheel afgeraden om reg cleaners te gebruiken door al die verwijderingen of aanpassingen die ze doen slopen ze eerder het register als dat ze het opruimen.
De functie Schijfopschoning in Windows zelf is al genoeg Schijfopschoning in Windows.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
3
@abbs Sjeetje, abbs, dat is wel heel erg belangrijk om te weten. Dan stop ik daar meteen mee. Ik had altijd geleerd dat de pc langzaam wordt als je dat niet regelmatig opschoont, maar blijkbaar hoeft dat niet meer. Ik gebruik Schijfopruiming ook altijd maar daar verwijder je geen registersleutels mee, vandaar mijn actie met CCleaner.

Ik heb alle verwijderingen opgeslagen, dus ik kan ze allemaal terugzetten. Ik las hier hoe dat moet, maar voor de zekerheid vraag ik het even aan je. "Merge" neem ik aan is het Nederlandse "samenvoegen".

https://support.piriform.com/hc/en-us/a ... istry--0-2
5
Maar het voelt voor mij wel fijn als alles terug is. Wil met de nieuwe laptop graag zo goed mogelijk beginnen. Is er wat op tegen om ze terug te zetten? Eventueel met eerst een system image backup van Macrium?
Laatst gewijzigd door DieEnDie op 15 jun 2022 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.
6
Zoals @abbs al schreef hoef je nu niets terug te zetten, de verwijderde (lege) sleutels worden opnieuw aangemaakt indien nodig. Maar de back-up kan je altijd even bewaren uit voorzorg.
DieEnDie schreef: (...) Ik had altijd geleerd dat de pc langzaam wordt als je dat niet regelmatig opschoont
Tussen opschonen en opschonen is er wel een verschil, het opruimen van tijdelijke bestanden is zo nu en dan wel nodig. Zie ook dit topic, middels FRST kan je ook het systeem ontdoen van tijdelijke bestanden. In zekere zin komt dat neer op wat CCleaner ook doet.

Het register opschonen is niet nodig, je kan het register vergelijken met een bibliotheek. Het register bevat zoals een bieb heel veel gegevens, maar niet alles wordt continu aangesproken en/of uitgelezen. Alleen het nodige waar het systeem naar kijkt. In het kort maakt een register cleaner het systeem niet sneller en een (groot) register zal het systeem niet vertragen, tenzij er corrupties aanwezig zijn.

In plaats van het opschonen van het register, is het belangrijker om een gedegen back-up van het register te hebben. Met name de HIVE's die niet standaard geladen zijn. Bij problemen zijn vaak de COMPONENTS en DRIVERS hive corrupt. Zonder back-ups is het niet mogelijk of monnikenwerk om alles te herstellen. Dus naast een complete back-up is een seperate back-up van alle registerbestanden geen overbodige luxe. Een handige tool om ook een goede REG back-up te maken is: Registry Backup van Tweaking.com.

Download Afbeelding Registry Backup (portable) naar het bureaublad of een andere gewenste locatie.
  • Klik met de rechtermuis-knop op tweaking.com_registry_backup_portable.zip en kies de optie Alles uitpakken.
  • Klik vervolgens met de rechtermuis-knop op TweakingRegistryBackup.exe en kies de optie Als administrator uitvoeren.
  • Klik nu op de knop Backup Now om het gehele register te back-uppen.
  • De back-up is opgeslagen in de locatie C:\RegBackup, kopieer en/of ZIP deze map om het elders op te slaan.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Ok, ga ik doen, maar er zijn ook andere sleutels verwijderd dan alleen ActiveX. Die worden misschien niet meer aangemaakt, snap je?
10
Hallo,

De items die CCleaner heeft verwijderd zijn verouderde reg sleutels na een Windows update, maar zoals je merkt heb je hierdoor geen problemen ondervonden.
Ik zou zeggen deze back-ups een maand te behouden en daarna zouden ze weg kunnen, en hierna gedag zeggen tegen Ccleaner.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
12
@abbs Jouw CleanUp: gebruik je de default-instellingen of pas je nog iets aan? Vind een programma makkelijker dan via de FRST werken.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”