Plaats reactie
1
Ik heb een probleem met het herkennen van een USB-stick. Het is een nieuwe stick van 128 Gb.
Ik heb een aantal mappen van een externe harde schijf naar deze USB-stick gekopieerd. Bij het controleren of dit goed gebeurd was, ontdekte ik dat alles er goed op staat, maar bij 'dezePC' geeft de stick aan dat, hoewel hij 128 Gb hoort te zijn, er van 117 Gb nog 117Gb over is, ik heb kennelijk niets gebruikt. Hoe moet ik dat verklaren. Hij vertoont ook helemaal geen blauw streepje waaraan je kunt zien dat er iets op staat.
Bij het klikken op de mappen lees ik ook hoeveel deze gebruiken. Maar ik heb ook een Microsoft Access Database, die ik sinds een paar dagen ken, waar ik nog nooit dus zelfs maar naar gekeken heb, maar die wel 528 kB opslokt. Ik heb hem het voordeel van de twijfel gegeven en dus ook gekopieerd. Maar iets ongevraagd gebruiken, daar hou ik niet van.
Vooral die stick zit me dwars, want hoe moet ik nu in vredesnaam weten of hij soms al vol is?
Waar zit de fout?
Katy.
  • "Geluk komt niet vanzelf"
3
Goedemorgen, Abbs. Het merk van de stick is Medion. Ik weet niet goed wat je nog meer wilt weten.
De Access Database is een ingewikkeld ding. En omdat hij dat zelf ook wel snapt, staan er tot nu toe alleen maar opgewekte dingen in, zodat ik er mee aan de slag zou gaan, bv 'lege database' 'activaregistratie' 'contacpersonen' en bij deze laatste een voorbeeld om een lijst te maken. Er wordt wel verdacht vaak over One Drive gesproken, maar ik heb nog nooit in zo'n wolk geloofd en heb er niets in en hem uitgeschakeld.
Bedankt voor zover.
Katy
  • "Geluk komt niet vanzelf"
5
Misschien heb je per ongeluk koppelingen op de stick geplaatst ipv volledige bestanden. Ik zou 'm eens formateren en opnieuw starten met copiëren.
Ik heb een steen verlegd, in een rivier op aarde. Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten. Ik leverde bewijs van mijn bestaan. Omdat, door het verleggen van die ene steen, de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan!
(Bram Vermeulen)
6
Abbs en Yamaha, dank voor jullie meedenken. Maar ik realiseer me al weer dat het dom van mij is, om zo'n vraag op een computerforum te zetten. Voor jullie is het gesneden koek, ik lees de opdracht en ontdek dan dat al die dingen niet op 1 scherm passen, en na lang modderen weet ik het zeker: ik wil mijn vraag helemaal niet meer oplossen! Misschien kijk ik nog eens bij google, maar voorlopig niet, hoor!
Nogmaals bedankt, ik ben tevreden met een stick die heeft wat ik wil, maar het niet op het scherm wil laten weten. Is zijn goed recht.
Katy
  • "Geluk komt niet vanzelf"
7
katy schreef: ik ben tevreden met een stick die heeft wat ik wil, maar het niet op het scherm wil laten weten. Is zijn goed recht.
Nee, dat is niet zijn goed recht. Die USB stick heeft helemaal niets te willen. Hij heeft niets in te brengen. Hij moet gewoon laten zien hoe vol hij zit.
Wanneer je klikt op Deze pc hoor je zoiets te zien:

Afbeelding
Lees wat ik in de afbeelding erbij getypt heb en voer dat uit. Wat gebeurt er als je rechtsklikt op de stick en daarna op Eigenschappen?
Gebeurt er dan niets of crasht de Verkenner? Dan is de stick niet in orde.
Waarschijnlijk heb je hem gekocht bij de Aldi voor € 14,99 of zelfs voor € 12,99. Momenteel is hij daar niet meer in de aanbieding volgens mij. En ook bij Medion zelf is hij niet meer verkrijgbaar.
Ik heb gezocht naar reviews van deze stick, maar ik vond er niet veel. Wel twee beoordelingen bij bol.com en die logen er niet om: https://www.bol.com/nl/nl/p/medion-128- ... 046986259/
Klik op de link van Bol.com en kijk naar de afbeelding. Heb jij dezelfde stick? Indien ja, scrol op die pagina naar beneden naar de reviews. Er staan er slechts twee, maar die zijn niet bemoedigend: de stick werd bij die eigenaren vaak niet goed herkend. Als dat bij jou ook gebeurt, dan heb je in feite een onbetrouwbare USB stick.
======================================
Dan nog iets over de opslagcapaciteit. Jij hebt een stick die volgens de verkoper een opslagcapaciteit heeft van 128 GB, maar Windows ziet een opslagcapaciteit die kleiner is. Dat laatste is normaal. Fabrikanten van opslagmedia zoals harde schijven, USB sticks, cd's en dvd's gebruiken een andere rekeneenheid dan Windows.
Fabrikanten gebruiken gigabytes, megabytes e.d., terwijl Microsoft Gibibytes, mebibytes en dergelijke gebruikt.
Een harde schijf van 1 TB (volgens de fabrikant) heeft volgens Windows een opslagcapaciteit van 931 GB. Dus niet 1.000 GB.
Meestal heeft een USB stick van 128 GB (gerekend volgens de fabrikant) in Windows een opslagcapaciteit van iets meer dan 119 GiB: https://www.unitjuggler.com/convert-mem ... ml?val=128
Je bent dus niet zomaar wat opslagcapaciteit kwijtgeraakt. Het verschil wordt veroorzaakt doordat fabrikanten een andere rekeneenheid gebruiken dan Windows doet.
8
Dank je wel, Porrelaar. Ik weet nu, dat ik knap voor de gek ben gehouden: 128 GB beloven en maar 117 GB leveren. Ik ga me maar weer aan Bol.com houden voor dit soort dingen. En met jouw uitgebreide tekst maak je misschien nog meer leden blij !
En Abbs, heel erg bedankt. Probleem opgelost!
Katy.
  • "Geluk komt niet vanzelf"
9
katy schreef: 128 GB beloven en maar 117 GB leveren
Er wordt voor het gemak gerekend dat 128GB USB stick, ook zoveel is, maar in het echt is dat niet zo, omdat ze vergeten te vertellen dat 1GB, 1024 MB is.
waardoor je dus effectief minder over houdt.

Dus 1024x117 is 119.808. En de USB stick of schijf (intern of extern) die precies dat aangeeft wat hij aangeeft moet nog uitgevonden worden.
Een v.b.
Mijn data schijf heb ik gekocht als een 4TB schijf, echter hij wordt in de computer staat er dat hij 3,63 TB groot is.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”