Plaats reactie
1
Hallo,

Mijn laptopje die nog prima mee kan voor simpel gebruik wil ik verkopen. Het is een HP EliteBook 840 G3, gekocht met Windows 7 prof en geüpgraded met Windows 10 pro. In 2016 heb ik er een 1TB harde schijf bij laten zetten. Ik wil Windows helemaal kaal terugzetten zonder dat er iets te herstellen valt van die schijf. Hoe pak ik dit aan?

De 1TB schijf heb ik er uit laten halen, hoe kan ik nu de vaste ssd volledig wissen en Windows weer installeren zonder herstel mogelijkheden dat er nog wat terug te halen is.
Ik kreeg als advies om dit https://dban.org te gebruiken wie kan dit uitleggen en wat ik precies moet doen met dban-2.3.0_i586.iso.

Is dit niet hetzelfde door meerdere keren een fresh start te doen?
https://support.microsoft.com/en-us/win ... f2b48d275e
2
Als je tijdens een schone installatie wilt doen krijg je ook de mogelijkheid om je schijf te formateren voor deze dan verder gaat om er weer een besturing systeem op te zetten.Bij formateren is alles weg 99,99%
3
Het beste kun je nu een USB stick downloaden van Microsoft. Via de Media Creation tool kun je dan ook een USB stick met installatie maken, gaat automatisch.

Je kunt dan van de USB stick starten en een nieuwe installatie doen. Formatteren is niet voldoende als je geen herstel wenst. Vaak is er een partitie waar nog wel wat gegevens op staan. Dus je kunt dan het beste even kijken. Als er meer partities op staan, dan eerst alle partities verwijderen in het setup programma.
Daarna heb je als het goed is 1 partitie die leeg is (als er maar 1 schijf in zit) en die kun je dan selecteren om Windows nieuw en volledig op te installeren.
Je kiest voor Windows 10 Pro en mocht er gevraagd worden voor een licentienummer dan kies je voor "overslaan" of "ik heb geen licentienummer" en dan volgende.
Zo gauw de laptop dan internet heeft, wordt Windows toch automatisch geactiveerd omdat deze er al een keer op gestaan heeft.

Mocht je tegen komen dat ie voor een Microsoft account blijft vragen en er geen optie is voor lokaal account, dan even terug en wifi uitzetten en gewoon lokaal account maken met een standaard gebruikersnaam als bijv. "gebruiker" en zonder wachtwoord.

Ik zou dus gewoon die Media Creation Tool gebruiken om een opstartbare USB stick te maken met installatie en niet met die dban beginnen. Dat is weer een hoop extra werk en eigenlijk is dat alleen als er echt heel prive info op staat. Maar als je de partities weggehaald hebt en opnieuw gemaakt is het voor de doorsnee gebruiker al erg moeilijk om nog iets terug te halen.

Als je dat wel wilt gebruiken moet je die iso op een CD of DVD branden en dan daar van starten neem ik aan. Maar persoonlijk vind ik dat allemaal wat overdreven. Geheime bedrijfsinfo daar is dat wel leuk voor.
Greetings, Black Tiger.
4
'dan even terug en wifi uitzetten': dat lukt niet altijd. ik doe het altijd:
bij de vraag of er internet is 'neen' zeggen, de hele procedure afwerken en dan pas internet inschakelen..
die activatie gaat ook prima achteraf.
5
Bij het aanmaken van een account kan je de internetverbinding ook via de commandprompt onderbreken. Druk hiervoor op Shift + F10 en geef het commando ncpa.cpl op om het venster netwerkverbindingen te openen.

Een andere optie is een willekeurig/foutief e-mailadres voor het Microsoft account opgeven. B.v. test@hotmail.com en een niet bestaand wachtwoord, dan trigger je ook de optie om een lokaal account aan te kunnen maken. In zowel Windows 10 als 11 werkt deze truc nog steeds.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Bedankt allemaal.

Op de Windows schijf heeft nooit privé informatie gestaan, daar had ik de 1TB schijf voor die er nu uit is. Ik denk dat ik maar ga voor partities verwijderen, formatteren en Windows installeren. Als proef kan ik Recuva er is op zetten om te zien wat er nog te vinden is aan bestanden die te herstellen zijn.
7
je kan alle partities, verwijderen maar tijdens het installeren zal er toch een kleine partitie van 100mb worden aangemaakt om je systeem werkende te krijgen, maar daar staat geen bijzondere informatie op.En als je u schijf formateert zijn alle gegevens weg en hoef je verder voor niets te vrezen
8
de partities verwijderen zoals jij wilt, gaat het makkelijkst in de installatieprocedure van de nieuwe windows.
start de pc op met de installatiestick, en na een paar schermpjes krijg je de gelegenheid de indeling van het station te zien.
daar kan je alle (ook de systeem- en evt recoverpartities) partities verwijderen, maak dan een nieuwe aan (dan zal windows zelf bepalen wat er aan systeempartities nodig is, en installeer je windows.
9
falstring schreef: (ook de systeem- en evt recoverpartities) partities verwijderen, maak dan een nieuwe aan (dan zal windows zelf bepalen wat er aan systeempartities nodig is, en installeer je windows.
met die recovery partitie zou ik bijlange niet formateren/ verwijderen is een herstel waarmee je u systeem kan weer plaatsen kant en klaar zoals bij aankoop
installeren kan ook met een dvd-rom of inderdaad een usb stick.
windows bepaalt enkel een kleine partitie van 100mb, waarom zou hij nog andere aanmaken??
10
t gaat niet om aanmaken, maar om weggooien van onzinnige partities, zoals fabrieksherstelbestanden, windows-recoverypartitie en andere (op sommige systemen wel drie) systeempartities.
en daarna moet je natuurlijk wel een nieuwe partitie aanmaken anders kan je windows niet installeren....
11
ben verder maar een redelijke digibeet maar was (m.i.) "fabrieksinstellingen" nou juist daar niet voor bedoeld ?
zodat de pc weer helemaal terug is naar hoe je hem ooit nieuw uit de doos kocht ?
dan is alles toch ook geformatteerd ?
12
klopt, dan krijg je 'm zoals ie destijds uit de doos kwam.
maar wat schiet je daar mee op: helemaal niets.
heb je weer die (na de eerste update al (onnodige) partities, en kan je dagen gaan updaten.
13
Een partitie met de fabrieksinstellingen heb je niet meer nodig, mits je een oudere versie van Windows terug wilt plaatsen. Alle Windows 7 en 8 systemen die een upgrade naar Windows 10 hebben ondergaan zijn ingericht met een digitale licentie gekoppeld aan de hardware en Windows 10 of 11 nu.

Wil je helemaal terug naar een schone installatie kan je Windows 10 resetten naar een [verse] installatie of een [herstel] installatie met behoud van al je data. Dit is een veel betere oplossing dan de "fabrieksinstellingen" terug zetten dan krijg je vaak veel bloatware mee terug en kan je net wat falstring zegt weer dagen updaten.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”