Plaats reactie
1
Hallo. Het is nu 2021 en ik heb hetzelfde probleem. Mijn laptop wordt vanuit de PC gezien en ik heb (gedeeld) toegang tot bestanden op de laptop. Prima dus. Op de Windows 10 PC staan diverse folders op gedeeld. Echter, vanuit de laptop kan ik bij "Windows Explorer Netwerk" de PC niet zien. Dezelfde situatie als hier geschetst. Is hier iemand die hier een oplossing voor gevonden heeft?
2
Hallo.
Ik heb van je bericht een nieuw onderwerp gemaakt want het is niet de bedoeling om een 3 jaar oud bericht naar boven te halen, ook al is of lijkt het euvel hetzelfde.;)

Kun je het volgende eens proberen. Alle apparatuur uit zetten. Dan de laptop (is dat ook Windows 10?) als eerste starten en wachten tot deze gestart is.
Daarna de Windows 10 PC starten.
Kijk dan eens met de verkenner op je laptop. Zie je dan wel de gedeelde folders op de pc?
En indien ja, zijn de gedeelde folders van de laptop dan ook op de PC zichtbaar of juist weer niet?
Greetings, Black Tiger.
3
Geachte Black Tiger,

28-11-2021
Het vreemde is, dat toen ik ’s avonds laat na het intypen van het probleem op dit forum de laptop nog even gebruikte, hij wel alle gedeelde bestanden van de PC kon zien. (Voor zover dit iets uit maakt: SMB 1.0/CIFS-client en SMB 1.0/CIFS-server staan ingeschakeld).

29-11-2021
Vanmorgen is op de Windows 10 PC bij Netwerk: EM7680 (de mediaspeler), Kantoor (de PC) en Spectre (laptop) te zien. Op de laptop (HP Spectre, Windows 11 - geupgrade van Windows 10) is alleen bij Netwerk Spectre te zien

Opnieuw opstarten
Nadat beide apparaten uitgezet zijn, heb ik eerst de laptop volledig opgestart en daarna de PC. Ik zie op de Spectre laptop, bij Netwerk, hieronder helemaal niets, zelfs Spectre niet. (Terwijl voor het opnieuw opstarten hij zichzelf hier wel toonde).
Op de PC zie ik bij Netwerk alleen Spectre (de laptop) en kan bij alle gedeelde bestanden hiervan komen. Zoals altijd. Dus zichzelf en de mediaspeler zijn vreemd genoeg nu niet zichtbaar.

Maar toen:
Terwijl ik dit alles zat in te typen en nog wat klusjes deed, was de laptop in slaapstand gegaan. Na zo’n 30 minuten sloot ik hem aan op de oplader. Hij kwam gelijk weer op met Windows Explorer in beeld en tot mijn grote verbazing zag ik gelijk onder Netwerk: Kantoor (de PC) en Spectre (de laptop). En kon ik op de laptop de gedeelde bestanden van de PC zien en benaderen! Dit lijkt hetzelfde als gister. In eerste instantie kon ik op de laptop de gedeelde bestanden van de PC niet zien, en later (zo'n twee uur later) zomaar wel.

Heeft u suggesties? Ik waardeer dit zeer.

Met vriendelijke groet, Simon
4
Hoe staan de energie instellingen ingesteld voor de netwerkkaart in de laptop? WiFi-kaarten gaan vaak in idle en ontwaken soms slecht.
5
SimonT schreef: Heeft u suggesties? Ik waardeer dit zeer.
Nee voor rare Windows gedragingen heb ik helaas geen suggesties.
Ik ben het ook al eens tegen gekomen dat plots na het kopieren van een na de ander of terug of iets anders opeens weer een deel van het netwerk zichtbaar werd. Er is gewoon geen peil op te trekken.

Het is wel zo dat het "elkaar vinden" op het netwerk een aantal minuten kan duren. Ben er al eentje tegen gekomen die zag nergens wat maar na 10 minuten was alles zichtbaar.
Greetings, Black Tiger.
6
het nu-weer-wel-en-dan-weer-niet verschijnsel kan natuurlijk óók aan de modem/router liggen....
ik begin in zulke gevallen altijd ermee om de router een minuutje stroomloos te maken: stroomkabeltje uit de router losnemen en even later weer inpluggen. (nb waarom deze wijze: je moet sowieso de verbinding van router en adapter onderbreken, want zo'n trafootje kan nog wel een paar minuten net voldoende spanning blijven afgeven dat de router toch niet stroomloos wordt)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”