Plaats reactie
1
Voor zowel Windows 10 als Windows 11 wordt de "B-update" uitgebracht op Patch Tuesday. Deze updates bevatten belangrijke bugfixes en worden gedurende een specifieke periode geleverd. Voor betere prestaties van Windows Update, is Microsoft begonnen met het verwijderen van oudere kwaliteitsupdates van de Windows Update server. De verwijderde updates krijgen vanaf nu de status "Expired" verlopen.
“This KB is no longer available from Windows Update, the Microsoft Update Catalog, or other release channels. We recommend that you update your devices to the latest security quality update. The latest security quality update is cumulative and contains all the addressed issues in this update,” Microsoft noted in an updated document.
Bron: https://www.windowslatest.com/2021/10/2 ... rformance/
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
2
Eens zal ik de diepere gedachten van Microsoft wel gaan begrijpen. Nu heb ik een paar keer het artikel gelezen over de levenscyclus van Windows 11. Voor zover ik het begrijp, is er een einde aan voorspeld aan deze cyclus, en wel ergens in 2023. Nou, ik ben wel blij dat mijn levenscyclus langer is, hoor!
Windows 10 krijgt nog van alles tot in 2025 en dan vraag ik me echt af of er bij Microsoft nu al bekend is ,dat nr11 in 2023 een zachte dood gaat sterven, en dat de opvolger, nr12, al aardig op streek is.
Waarom is een computer zo'n handig apparaat, terwijl het onderhoud van zijn ingewanden zo moeilijk te begrijpen is? Of moet ik me dat alsjeblieft niet gaan afvragen?
  • "Geluk komt niet vanzelf"
3
Windows 10 krijgt inderdaad nog updates tot 2025, echter ondersteunt Microsoft de (grote) onderdelenupdates maar twee jaar, zie dit overzicht. Zo verloopt Windows 10 20H1 a.s. december, na die datum krijgt die versie geen updates meer. Dus om nog updates te ontvangen zal je Windows 10 moeten upgraden naar 20H2 of de meest recente versie 21H1.

Zo zal dat bij Windows 11 ook gaan, Windows 11 21H2 verloopt dus in oktober 2023, maar volgend jaar zal 22H1 (of andere codenaam) verschijnen, die versie zal dan ook weer twee jaar ondersteuning krijgen. Die versie zal dan ergens in 2024 verlopen. Zo verlengt Microsoft de ondersteuning steeds met nieuwe builds die allemaal twee jaar updates blijven ontvangen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Dank je wel. Wat een ingewikkeld gedoe. Ik lees het nog wel een paar keer door, kan nog wel in mijn levenscyclus!
Ik ben blij dat jij het begrijpt. Oké, en eigenlijk is het dom om er naar te vragen, want of ik het nu begrijp of niet, dat zal Microsoft een zorg zijn denk ik zo maar.
Maar...je kent mijn "willen snappen" fobie!
groetjes, Katy.
  • "Geluk komt niet vanzelf"
5
katy schreef: Wat een ingewikkeld gedoe
Ben helemaal met je eens, een wiskunde vraag stuk oplossen is eenvoudiger :Typer:
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
6
Graag gedaan, maar ergens naar vragen is zeker niet dom, integendeel. Het updateproces is inderdaad wel een complex iets, het updateschema bestaat uit meerdere soorten updates. Dit schema werkt als volgt met betrekking tot maandelijkse updates.

C - Update (Dit is de eerste preview van een maandelijkse update die in de derde week van de maand wordt uitgerold.
D - Update (Dit is de tweede preview van een maandelijkse update die in de vierde week van de maand wordt uitgerold.
B - Update (Dit is de definitieve maandelijkse update die op 'patch Tuesday' van de opvolgende maand verschijnt.

De C en D updates hebben geen prioriteit om te installeren, dit zijn zeg maar updates die nog in een testfase verkeren en als optionele (preview) update worden aangeboden. De B update is de maandelijkse LCU (Latest Cumulative Update).

Naast de maandelijkse updates zijn er de onderdelenupdates die om de 6 maanden verschijnen. Dit zijn de nieuwe builds van Windows waarin ook nieuwe functies worden opgenomen. Windows 10 19043.xxx verwijst naar 21H1 die in mei dit jaar is verschenen, de eerste twee cijfers (21) staan voor het jaartal en de H1 staan voor de eerste helft van het kalenderjaar, H2 voor de tweede helft. De drie 'XXX'en' achter het buildnummer verwijzen naar de uitgebrachte maandelijkse update, de LCU.

Dan zijn er nog speciale (security) updates, de OOB's (Out-of band). Die verschijnen zo snel als mogelijk wanneer er een ernstige kwetsbaarheid in Windows is aangetroffen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
De verwijderde updates krijgen vanaf nu de status "Expired" verlopen.
Maar wat gebeurt er dan met systemen die een herinstallatie krijgen na die expired tijd? Die krijgen dus die updates niet meer. Hoe worden die dan beveiligd?
Of zitten deze expired security updates dan al weer verwerkt in nieuwe updates die zo'n systeem dan kan downloaden?
Greetings, Black Tiger.
8
Iedere (maandelijkse) cumulatieve update bevat voorgaande updates, dus dat is geen probleem. Bij een herinstallatie pak je gewoonlijk ook de meest recente ISO of image uit de cloud via deze pc opnieuw instellen. Het kan wel nadelig zijn voor systemen die ver achterlopen met updates met een EOL versie van Windows.

Als Microsoft op grote schaal oudere updates gaat verwijderen is dat wel lastig. Want als je dan een bepaald bestand uit een KB wilt hebben om te vervangen op een systeem met problemen, kan je die KB niet meer uit de Update Catalog downloaden.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
9
Nou, ik ben helemaal stil geworden van jullie. Weten jullie zeker dat er in het weekend niet bij Microsoft bijgeklust wordt? Of is dat onder het toetsenbord geschoven!!
  • "Geluk komt niet vanzelf"
11
Ik kan er naast zijn maar dit zouden de opening uren zijn

Maandag

08.00 - 21.00 uur
Dinsdag

08.00 - 21.00 uur
Woensdag

08.00 - 21.00 uur
Donderdag

08.00 - 21.00 uur
Vrijdag

08.00 - 21.00 uur
12
Haha, ja dit zijn waarschijnlijk de openingsuren op werkdagen. Maar ik maak me sterk dat er in het weekend bij Microsoft voor zichzelf gewerkt wordt! En ik denk dat op die tijden de bugs ontdekt worden, dus weer werk voor de maandag!
  • "Geluk komt niet vanzelf"
13
Hallo Maxstar.

Ik begrijp windows niet echt meer, moet ik nu iets doen of gebeurd dat allemaal automatisch.
Mijn computer gegevens
Apparaat id en product id heb ik maar verwijderd

Apparaatnaam 1903windows10
Processor AMD A6-4455M APU with Radeon(tm) HD Graphics 2.10 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 6,00 GB (5,45 GB beschikbaar)
Apparaat-id *****
Product-id *****
Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor
Pen en aanraken Pen- of aanraakinvoer is niet beschikbaar voor dit beeldscherm
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Nieuwe artikelen & algemeen nieuws op computergebied”