Plaats reactie
1
Op How to Geek is onlangs een leuk artikel over het Bulletin Board System (BBS) geplaatst.
In the pre-Internet era, most BBSes were run by hobbyists on personal computers with modems connected to dial-up telephone lines. Usually, only one person could call and use the BBS at a time (although some multiline BBSes existed).
Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
2
Ha geweldig. Vroeger jarenlang een BBS gedraaid op Remote Access met Filedoor als upload/download systeem. Later nog een andere BBS software stiekem er achter maar ben de naam daarvan kwijt.

Een aantal jaren geleden ook nog eens een Telnet BBS bezocht, die hadden toen nog een populair spel genaamd Global War gespeeld. Had ik zelf ook draaien toen ik nog mijn BBS had. Global War is feitelijk het spel Risk. Bijzonder leuk om te doen.
Komen weer allerlei herinneringen boven. :)
Greetings, Black Tiger.
3
Mijn leraar informatica op de middelbare school was daar ook volop mee bezig. Maat thuis hadden we nog geen internet, in 1997 via KPN Direct (dit tooltje had de computerwinkel laten staan op de pc) en pas in 1999 een kabelverbinding. Maar toen was een BBS niet echt populair meer. Al is het wel leuk dat hobbyisten hier nog mee bezig zijn.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Dat klopt. Met de opkomst van internet werd een BBS al heel snel erg achterhaald. Zowel het uitwisselen van berichten, alsook bestanden kon veel sneller via internet.
Het heeft een paar jaar geduurd. Niet iedereen wilde midden jaren 90 zo'n 30 a 40 gulden p/m neerleggen voor een internet abonnement. Waarbij je overigens ook nog met een modem moest inbellen, totdat de vaste modems kwamen met PPP verbinding bij KPN bijvoorbeeld.
En later de kabelmodems.

Echomail en netmail ging vroeger nog via hubs en netwerken als Fidonet (meest bekende) en in Nederland bijv. ook Digital Net. Echter omdat het via hubs verliep kon het bij groepen wel eens 2 a 3 dagen duren voordat je antwoord had en weer een reply kon geven. Netmail ging direct, maar dat was alleen persoonlijke mail, beetje vergelijkbaar met email nu.

Ook chatten ging op internet veel beter omdat je daar met velen tegelijk kon chatten terwijl dat op een bbs alleen met de sysop kon of als je multinode had met nog iemand anders. Er waren ook multinode BBS'sen met 5 lijnen, kon je met max. 6 man chatten (5 mensen en de sysop). Moest je wel 5 telefoonlijnen thuis hebben, dat kostte geld.
Greetings, Black Tiger.
5
Fidonet ken ik nog wel, was dat niet van HCC? Tenminste ik herinner me die naam uit het computerblad Computer Totaal uit de jaren '90. Ik heb nooit een abonnement gehad voor internet via de telefoonlijn, met de tool KPN Direct betaalde je alleen voor de telefoontikken. Het zal wel niet de bedoeling zijn geweest dat particulieren dit gebruikte, maar werkte prima. :D
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Off-topic hoekje en algemene discussies”