Plaats reactie
2
Grappig, maar wel even rekening houden met dit:
a.) Niet raar staan te kijken as het niet goed werkt c.q. de pinnetjes te diep of te weinig ingeslagen zijn.
b.) Zeer zeker niet de kleurvolgorde gebruiken zoals in het filmpje te zien is want die klopt van geen meter.
Greetings, Black Tiger.
3
Het is inderdaad een MacGyver-achtige oplossing, wat me wel opviel is dat de aders niet netjes op lengte waren geknipt. Maar de kleurvolgorde klopt inderdaad ook voor geen meter. ( wit-blauw / blauw / wit-bruin / bruin / wit-oranje / oranje / groen / wit-groen). :hmm:

UTP: (wit-oranje / oranje / wit-groen / groen / wit-blauw / blauw / wit-bruin / bruin).
CROSS: (wit-groen / groen / wit-oranje / blauw / wit-blauw / oranje / wit-bruin / bruin).

Het is ook geen B-norm UTP kleurcode voor wantcontactdozen (wit-blauw / blauw / wit-oranje / oranje / wit-groen / groen / wit-bruin / bruin).
Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Als de twisting van kleurparen op beide kanten goed is is er niks aan de hand. Dan werkt die kabel wel, op langere afstanden meer dan 20 meter krijg je wel wat signal noise. Daarom is die standaard er ook van kleurparen.

Ik ben half kleurenblind en bij rood/groen/geel zie ik iets grijzigs of geligs. Ik mocht op mijn stage ook geen netwerkkabels meer maken en aan voedingen solderen.
5
Als de twisting van kleurparen op beide kanten goed is is er niks aan de hand. Dan werkt die kabel wel, op langere afstanden meer dan 20 meter krijg je wel wat signal noise. Daarom is die standaard er ook van kleurparen.
Dat van die kleurparen klopt wel, maar men kan gewoon beter de standaard aanhouden. Als een ander eens zo'n kabel moet of wil repareren voor je ga je gekke dingen krijgen.
Dat van die afstand klopt overigens niet. Aderpaar is aderpaar en als je het aan beide kanten correct doet (1, 2, 3, 6) als UTP kabel, is er ook geen enkel verschil in overbrugging van afstand.
De standaard van kleurparen is gemaakt om zaken universeel te houden, zodat dus elke winkel overal ter wereld je eenzelfde UTP kabel kan verkopen en mensen of bedrijven evt. zelf een plug kunnen vervangen.
De snelheid wordt door de twist in het aderpaar verzorgt (groen op 3 en 6) zodat er een magnetisch veld ontstaat.
Greetings, Black Tiger.
6
Vinu schreef: 23 mei 2020 18:18(...) op langere afstanden meer dan 20 meter krijg je wel wat signal noise. Daarom is die standaard er ook van kleurparen.
Die kans acht ik klein hoor, misschien dat dit bij oudere 4-aderige kabels het geval was maar bij Cat-5E (8-aderig) lijkt me dat heel sterk. Een netwerkadapter, router of switch houdt echt geen rekening met kleurparen. De standaard voor UTP is vooral in het leven geroepen om het één en ander te standaardiseren. Zo kan je als netwerkbeheerder op plaats A een RJ-45 fixen zonder dat er storingen op plaats B gaan ontstaan vanwege willekeur aan kabelmontage.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
De afstand van 20 a 30 meter stamt nog uit de 10mbit tijd. Dan kreeg je sowieso verlies op ongeveer een 30 meter. Daarom werd ook geadviseerd als je langere kabels ging gebruiken om dan een hub of switch te plaatsen zodat deze het signaal weer kon versterken.
De huidige cat5e met 100mbit en gigabit netwerk haalt gemakkelijk stabiel 100 meter. Althans dat is de standaard garantie, maar er zijn al grotere afstanden van o.a. 130 meter mee gehaald, echter dan loop je natuurlijk meer risico op storingen. Daarom hoort officieel op 100 meter een switch te staan als je langer wilt.
Voor thuisgebruik is dat niet echt interessant. De langste kabel die hier in huis ligt bedraagt zo'n 15 a 20 meter.

Uiteraard spelen zaken zoals instellingen half-duplex en full-duplex en afscherming van de kabel ook mede een rol bij het beperkingen van externe invloeden en storingen.
Greetings, Black Tiger.
8
Black Tiger schreef: 23 mei 2020 18:25 Dat van die afstand klopt overigens niet. Aderpaar is aderpaar en als je het aan beide kanten correct doet (1, 2, 3, 6) als UTP kabel, is er ook geen enkel verschil in
De snelheid wordt door de twist in het aderpaar verzorgt (groen op 3 en 6) zodat er een magnetisch veld ontstaat.
Nooit geweten van dat magnetische veld en dat signal noise een onzin verhaal is met andere volgorde aderparen.
9
Misschien bedoelden ze "andere" eerder "verschillende" aderparen, dan zou het verhaal wel kloppen.
Bijv. groen-wit op 3 en groen op 6 is prima. groenwit op 3 en blauw op 6 niet. Verschillende aderparen.
Dus als je bijv. verschillende kleuren bij elkaar gaat gebruiken waar dat niet hoort.

De kleurvolgorde maakt verder niet uit zolang ze je als aderpaar maar bij elkaar houdt behalve dus pin 3 en 6.

De kabeltjes op zich zijn verder exact hetzelfde, je zou ook 8 witte kunnen maken, maar dan is het niet meer te doen.
Er zijn echter wel UTP kabels waarbij je echt goed moet opletten dat je het goede aderpaar hebt (2-tal dus) omdat sommige kabels kleur en wit hebben.
Deze zitten dan wel als aderpaar bij elkaar, maar als je ze uit elkaar zou halen zou je dus niet meer weten welke witte bij welke kleur zou horen en dan kan men de mist in gaan.
Met dat soort kabels is het dus ook weer extra goed opletten.
Greetings, Black Tiger.
10
Dat zou kunnen in 1999 tot 2004 heb ik een ICT opleiding gevolgd en stage gelopen bij Getronics. Van school had ik een stage map met taken. Netwerken was daar onderdeel van. Daar stonden schema's in van goed en fout, je kent het vast wel. In dat boekwerk stond dat verkeerde volgorde van aderparen voor nignal noise zorgen. Maar theorie en praktijk kloppen wel vaker niet. Bij Getronics heb ik onwijs veel geleerd meer dan op school.
11
Getronics? Die ken ik nog wel.
Ik heb zelf niet zo'n boek onderhanden gehad trouwens, maar ik ken wel het feit dat er wel vaker eens verschillen zitten tussen theorie en praktijk.
Getronics had in die tijd volgens mij nog een vestiging in Geleen of Sittard of zoiets hier in Limburg.
Die wisten ook wel waar ze mee bezig waren daar, dus als je daar stage gelopen hebt, dan geloof ik graag dat je er meer geleerd hebt dan op school!
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Off-topic hoekje en algemene discussies”