Gesloten
1
Ik heb een Surface Pro 4 met daarop draaiend Windows 10 (build 17134 en een SSD schijf met een beschikbare capaciteit van 116 GB. Een tweetal dagen geleden kreeg ik de melding dat mijn harde schijf vol was. Ik heb daarop overbodige bestanden verwijderd, apps verwijderd en 'schijfopruiming" gebruikt.  Daamee kwam 18 GB vrij. Vandaag echter kreeg ik weer de melding dat de schijf vol zit. Waar kan het probleen liggen en hoe los ik dit op?

Alvast dank voor de hulp!
2
Waarschijnlijk probeert Windows 10 updates te downloaden om je versie 1803 (=build 17134) te updaten. Om deze updates te installeren is een bepaald aantal GB minimaal nodig wat op je SSD niet beschikbaar is.
Doe het volgende:

Download de Afbeelding Farbar Recovery Scan Tool 32 of 64 bit via één van de onderstaande links:
Farbar Recovery Scan Tool 32 bit (x86)
Farbar Recovery Scan Tool 64 bit (x64)

Verplaats het gedownloade bestand naar je bureaublad. Maak geen snelkoppeling.
Rechtsklik op FRST.exe dan wel FRST64.exe en klik op "Als administrator uitvoeren".
Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
Druk op de knop Scannen.
Na de scan worden 2 logbestanden gemaakt, "FRST.txt" en "Addition.txt" op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
Voeg deze 2 logbestanden als bijlage toe aan je volgend bericht.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
3
Dank je wel voor je snelle reactie! Bijgevoegd de logbestanden


René
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
4
Stap 1: Java updaten:
Download de nieuwste versie hier
Klik op 'Gratis Java-download' en vervolgens op 'Ga akkoord met de licentiebepalingen en start de gratis download'.
Download het installatiebestand (jxpiinstall.exe) en start het vervolgens.
Klik op Install en daarna op Install>.
Let op: Het kan zijn dat je een aanbieding te zien krijgt. Haal dan de 3 vinkjes weg zodat de extra software ('Amazon Assistant' of 'Install Norton Security Scan') niet geïnstalleerd wordt en je browser-instellingen behouden blijven!
Indien je de melding krijgt "Out-of-date Java versions detected.", klik dan op Uninstall>. Verouderde versies van Java worden dan verwijdert.

Stap 2:
Station C: is bijna volledig vol. 116 GB is niet erg veel als je daar ook nog eens programma's op installeert.
Een grotere schijf of een 2de schijf aansluiten is aan te raden.
Op station D: is nog ruimte over. Is die permanent aangesloten ?
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
5
Java is nu ge-updated en de oudere versie is weg.  Ik heb even wat grote fotobestanden naar mijn D-schijf over gezet. Deze is inderdaad permanent aangesloten. Is het dan zinvol om daar voortaan mijn data en/of mijn programma's op te slaan?
6
Is het dan zinvol om daar voortaan mijn data en/of mijn programma's op te slaan?
Ja.

Doe het volgende.
Note: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkaardig probleem.

Download de bijlage fixlist.txt naar de map, waar ook FRST64.exe aanwezig is.
Schakel je antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen ze conflicteren met FRST.
Rechtsklik op Afbeelding FRST64.exe en klik op "Als administrator uitvoeren".
Druk op de knop Fixen.
Na de fix wordt een logbestand gemaakt (Fixlog.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
Voeg dit logbestand als bijlage toe aan je volgend bericht.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
7
Zo......dat scheelt meteen zo'n 38 GB!
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
8
Netjes. Controleer of er Windows updates zijn en installeer deze.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
9
1. Een language pack is geïnstalleerd en heb laptop opnieuw opgestart.
2. Daarna zou versie 1903 worden geïnstalleerd, dit lukte echter niet.met advies om later weer te proberen.
In de 'geschiedenis van de updates' is vermeld:
Onderdelenupdate naar Windows 10, versie 1903 (6)
Laatste mislukte installatiepoging op ‎17-‎11-‎2019 - 0x80240034
11
solution 1: instellingen waren juist (apps sideloaden)
solution 2: troubleshooter gedraaid; kreeg de melding : "mogelijke fout in windows update-database gedetecteerd. op herstellen gedrukt;
na opnieuw opstarten faalt de installatie van 1903 wederom.
12
Kopieer het bestand C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log eerst naar je bureaublad.
Ga naar http://www.filedropper.com.
Klik op de groene knop "Upload File".
Selecteer het bestand CBS.log op je bureaublad en klik op Openen.
Na het uploaden:
Kopieer en plak de link in het kader onder "Link To Share This File With Anyone:" in je volgend bericht.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
14
Rechtsklik op Start en klik op Opdrachtprompt (administrator).
Indien deze optie niet beschikbaar is, doe dan eerst het volgende:
  • Klik op Start - Instellingen.
  • Er verschijnt een nieuw venster, klik op Persoonlijke instellingen.
  • Klik aan de linkerkant op Taakbalk.
  • Zet de optie "Opdrachtprompt vervangen door Windows PowerShell in het menu als ik met de rechtermuisknop op de startknop klik of als ik op de Windows-toets + X druk" uit.
Typ in het zwarte venster DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth en druk op de enter-toets. (let op de spaties!)

Als dit klaar is, maak je een screenshot.van het zwarte venster.
Plak de screenshot in je volgend bericht.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Gesloten

Terug naar “Windows 10”