Plaats reactie
1
Sinds kort heb ik een nieuwe PC met windows 7 en maak ik gebruik van Corel Suite X5.
De kleuren die ik op mijn scherm krijg zijn compleet anders dan die uit de printer komen.
Wat ik geprobeerd heb is de kleurinstellingen veranderen, andere kleuren-schema's laden maar niets helpt.
Het enige wat ik kan doen de kleur zodanig aan passen dat de print enigzins lijkt op wat ik oorspronkelijk heb bedoeld. Maar dit kan volgens mij niet de bedoeling zijn.
Voorheen maakte ik gebruik van Windows XP en Corel Suite 11 zonder dit probleem. Er waren wel wat lichte kleurafwijkingen maar dat vondt ik acceptabel
Ik gebruik dezelfde printer als voorheen dus daar kan het volgens mij niet aan liggen.

Wie o wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank
Gerard
2
Heel wat jaren geleden heb ik veel met Corel Draw 6 gewerkt en het kalibreren en afstellen van een scherm en printer is echt veel werk en met het blote oog heel erg lastig.
Hardwarematig kalibreren van de monitor en het profileren van de printer geeft het beste resultaat maar is een geen goedkope oplossing.

De goedkoopste oplossing is het uitprinten van een kleurenkaart en daarmee de monitor instellen en kan je een redelijk resultaat mee behalen.

Monitorkalibratie werkt doorgaans met zogeheten ICC-profielen, ook wel kleurprofielen genoemd. Een kleurprofiel beschrijft de manier waarop een apparaat, in dit geval uw monitor, met kleuren omgaat. Het voorkomt bijvoorbeeld kleurzwemen en geeft grijstinten zo neutraal mogelijk weer.

ICC staat voor International Color Consortium. Een ICC-profiel beschrijft hoe een apparaat met kleuren omgaat en zorgt ervoor dat de kleuren op verschillende computerplatforms op eenzelfde wijze worden geïnterpreteerd.


Schermkleurkalibratie starten
Typ beeldscherm kalibreren in het zoekvak van het startmenu en klik vervolgens op De beeldschermkleur kalibreren.‌
Klik in Schermkleurkalibratie op Volgende om door te gaan.

Kleurinstellingen aanpassen met Schermkleurkalibratie

Met Schermkleurkalibratie wordt de kleur van uw beeldscherm verbeterd doordat u verschillende kleurinstellingen kunt wijzigen. Als u de verschillende kleurinstellingen hebt aangepast met Schermkleurkalibratie, hebt u een nieuwe kalibratie die uw nieuwe kleurinstellingen bevat. De nieuwe kalibratie wordt aan uw schermweergave gekoppeld en door kleurbeheerprogramma's gebruikt.
Welke kleurinstellingen u kunt wijzigen en hoe u deze kleurinstellingen wijzigt, is afhankelijk van uw beeldscherm en de mogelijkheden ervan. Niet alle beeldschermen hebben dezelfde kleurmogelijkheden en -instellingen. Mogelijk kunt u dus alle verschillende kleurinstellingen wijzigen wanneer u Schermkleurkalibratie gebruikt.

http://windows.microsoft.com/nl-NL/wind ... ur-display" onclick="window.open(this.href);return false;
M.v.g,
~*~Maaike~*~
3
Beste Maaike,
Bedankt voor je antwoord maar dit heb ik al geprobeerd. Volgens het kaliberatie programma staat de kleurinstelling van het beeld scherm goed.
Waar het om gaat is dat ik b.v. een object lichtgroen heb gemaakt en het komt er in de printer uit als donkergroen.
Het is dus geen kwestie van een subtiel verschil in kleur maar ik krijg soms heel andere kleuren en ik begrijp niet hoe dat kan.
Ik zal vast wel ergens een vinkje niet goed hebben staan of zo. Ik weet alleen niet waar.
5
Dit is inderdaad alleen in Corel. In Word heb ik wel iets kleurverschil maar dat is in geen vergelijking met wat ik in Corel zie.
Lichtgroen word donkergroen. Blauw word paars enz.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”