Plaats reactie
31
Hallo Dasle
heb drivers voor ASN106x SATA kaart weer geinstalleerd.
herestart zonder aangesloten interne HD OK
info uit configiguratiescherm opgeslagen
HD warm aangesloten
info uit configuratiewscherm opgeslagen
scanprogramma gestart; ik heb plaatje erbij na de scan; kun je hier wat mee?
Speccy rapport gemaakt (bijlage)

na opnieuw opstarten (met HD), nu blijft PC hangen; uitgezet en opstartherstel gedaan.

heeft het zin te proberen de beide HD op het moederbord aan te sluiten en de DVD op de SATA controler, of kan dit onherstelbare schade bezorgen?

Gerrit-B
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
32
De sectoren van je Samsung HD zijn volgens het plaatje wat je in je vorig bericht plakte in orde.
Bij bovenstaande test is de Samsung aangesloten via de ASmedia controller -> juist?

Sluit deze Samsung HD eens aan via de SATA controller op je moederbord en zonder DVD drive, hangt je pc dan ook vast bij het opstarten?
Mocht je pc dan normaal functioneren lijkt me de fout aan de ASMedia controller te liggen, het is mogelijk dat deze niet ondersteund word door je BIOS.
Groetjes Dasle
33
Hallo Dasle,

Ik heb dat inderdaad geprobeerd. Samsung aan SATA poort van de DVD en DVD op de SATA poort van de kaart.
Met een Hirens boot CD in de DVD-lade wilde hij nu opstarten (DVD staat voor 1e HD (C:) in de Boot volgorde)

Haal ik de DVD drive los van de kaart en HD op aansluiting van DVD, krijg ik een melding dat booten niet mogelijk is.
(zou hij nu de SAMSUNG in plaats van de DVD zien? maar dan vindt hij daar niks en gaat hij verder zoeken op de C:??)

Gerrit-B
34
ALs je de configuratie gebruikt zoals hierboven beschreven dan werkt de pc wel goed en loopt niet vast?

Wat het opstarten betreft, kijk eens in het BIOS of beide hd's worden vermeld en hoe de bootvolgorde is ingesteld, staat deze na het aansluiten van de Samsung HD nog op je normale andere BOOT HD?
Groetjes Dasle
35
Hallo Dasle.

Bij het opstarten met DVD (speler op ASM-kaart aangesloten) startte de PC wel op maar biuj het openen van een menuitem liep het toch weer vast.
ik heb dat na recovery (waarvan ik de indruk heb dat het steeds langer duurt) en DVD speler weer op SATA aansluiting MoBo, opnieuw geprobeerd en ik vrees dat mijn DVD niet al te best is want ook toen kwam ik niet in een van de programma's. Dus ik moet het maar opnieuw downloaden en branden, misschien dat het dan weer werkt.

BIOS: de Samsung HD verschijnt (aangesloten op de ASM-kaart) niet in de BIOS. dus wordt vrees ik nooit een bootmogelijkheid)
Ook het booten van de normale HD wil dan niet lukken (vastlopen)
Wel verschijnt 1 van de 2 via de ASMkaart aangesloten externe HD's (ASMT2105) als USB en als UEFI in de boot opties.
zou dat inhouden dat ik evt hiervanaf kan booten c.q. deze kan gebruiken om een probeerversie van W10 op te zetten?

Dit zou in ieder geval 1 van de doelstellingen van de extra kaart kunnen oplossen.

Gaan we uitproberen?

Gerrit-B
36
Hallo Dasle,
ik heb eea uitgeprobeerd, maar geen succes.

Als ik opstart met een USB stick (en dat zal met andere media niet anders zijn?) kan ik Windows 10 niet op de met USB aangesloten schijven installeren ondanks dat deze in de BIOS als bootoptie staan.

Ik moet om een multibootuitvoering van WIN7 en WIN10 te gebruiken dus toch een interne HD hebben.

Nu heb ik nog een optie door de recover partitie D: te gebruiken, want de laatste keer dat ik hem probeerde te benaderen kon ik er niet bij er daarnaast staat maar weinig op. Of loop ik daarmee een groot risico dat de hele zaak plat gaat en niet meer te herstellen is?

overigens zie ik in de map recover allerlei bestandjes staan. maar geen uitvoerbaar bestand. (Ik neem tenminste aan dat .DSI, .WSI, .SBR geen uitvoerbare bestanden zijn)

Als ik dit elders opsla moet het in geval van nood altijd nog terug te zetten zijn?

m.v.g.
Gerrit-B
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
37
Hallo Dasle

mogelijk is dit ook nog interessant?

Hierbij nog een plaatje van de Root van de recoverpartitie.
is een van de bestanden in de root mogelijk uitvoerbaar en werd er met F11 vroeger daarheen verwezen
(F11 doet nu in ieder geval niets meer.

Gerrit-B
Root van Recover D.pdf
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
38
Ik zou hier heel voorzichtig mee zijn, mogelijk zijn deze bestanden ook nodig als je gebruikt maakt van je recovery DVD.

Wat staat er in de mappen Recovery en Tools?
Groetjes Dasle
39
hallo Dasle

hieronder de inhoud van de mappen recover en Tools op de recovery partitie.

m.v.g.
Gerrit-B
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
40
Deze mappen dien je zeker te behouden, anders vrees ik dat je jou systeem niet meer kunt herstellen/ recoveren in geval van nood.

Is het geen optie om een interne HD op de sata controller op het moederbord aan te sluiten, installeren kan eventueel via een USB-stick.
Groetjes Dasle
41
Hallo Dasle,
Sorry voor mijn late reactie.
Ik heb een “final test”gedaan.

Aanwezig zijn op MB SATA1 (1) en SATA2 (2) en op de ASM106x kaart SATA 3 (3) en 4 (4)
Apparaten: HD 1 ST(a), HD2 Samsung(b) DVD speler(c)

Standaard a op 2, c op 1

Test 1 a op 1, b op 2, c op 3
Zonder CD in lade na opstarten alleen knipperende cursor die steeds na x maal knipperen een regel omlaag gaat.

Met CD in lade. Start op in isolinux en geeft een hoofdmenu (beeld 2)
Bij miniXP en mini W7 melding “can’t read 1’st sector” en stopt (beeld 3)
Bij hard disk management tools naar volgend menu.
Bij “boot 1st HD” beeld 5
Bij “gparted” wordt er gelezen maar stopt het bij beeld 4
Bij andere iets vergelijkbaars en keert direct terug naar hoofdmenu

Test 2 a op 2, b op 1, c op 3
Zonder CD in de lade als bij test 1
Met CD in de lade als bij 1 (heb dit ook met de recover CD geprobeerd en daar begon wel windows van de DC te laden. Gebruikt HBCD de bootsector van de HD? Of zit er een fout op?

Test 3 a op 2, b op 3, c op 1
Pc start op maar blijft hangen bij opbouw logo
Nu datakabel b losgemaakt; bij opstarten gaat PC in systeemherstel.

Daarna normale opstart

Het lijkt er op dat zo gauw er iets op SATA poorten van de de ASM106x kaart wordt aangesloten het fout gaat. (de 2 externe USB3 aansluitingen werken wel goed)
Ook installatie van de ASM106x kaart bij “opslagcontrollers” doet het systeem uitvallen en in recovery gaan.

Ïk bedenk me net: Kan het zijn dat de Apparaten op de ASM106x kaart eerder wordt gezien dan de app op het MoBo? Heeft het zin dat te proberen?
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
42
Hallo Dasle

ik heb nog even geprobeerd of het zin heeft de huidige C: (windows schijf) op de SAm106x kaart aan te sluiten en de Samsung op de plaats cvan de C: schijf, maar dat was geen succes. Windows bleef weer hangen bij de opbouw van het logo en na afbreken en opnieuw opstarten ging de PC in recovery mode. (het staat me trouwens bij dat ik dat al eerder heb geprobeerd met een vergelijkbaar resultaat)

Ik vrees te moeten constateren dat er ergens iets mis is met de kaart of de interactie tussen de SATA sturing van de kaart en de rest van het systeem.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat windows opstart tot het opbouwen van het logo, m.i. kan hij dat alleen maar van de Windowsschijf halen? hij moet dus eerst op de C: schijf beginnen (ook al staat die op de kaart aangesloten) en daarna een conflict opmerken waarna de zaak vastloopt?

zoals al eerder bemerkt heeft het ook geen zin de kaart bij "schijfcontrollers" te installeren want daar loopt het ook op vast.

Gerrit-B
43
Stilaan mogen we wel tot de conclusie komen dat of de SAm106x kaart een defect heeft of dat deze kaart niet ondersteund/ herkend word door je PC.
Misschien dat het proberen op een ander systeem uitsluitsel kan geven hierover, maar helaas komen we geen stap verder.
Als ik alles zo overloop lijkt het toch dat je alles wat mogelijk zou zijn geprobeerd hebt om het op te kunnen lossen maar helaas :hmm:
Groetjes Dasle
44
Hallo Dasle, bedankt voor je hulp en suggesties, ook al heeft het niet geleid tot een oplossing van het probleem, maar daar kun je jammer genoeg ook niets aan doen.

m.v.g.
Gerrot-B
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”