Plaats reactie
1
Beste allemaal,

Ik heb een Packard Bell-laptop, zoals te lezen in het onderschrift.
Is deze een beetje geschikt om grafische bewerkingen mee te doen? Denk aan programma's als Photoshop, Illustrator, InDesign, Muse CC, Premiere Pro en After Effects.

Zou ik het RAM kunnen upgraden naar 8 GB of is dat onmogelijk? De accu moet eigenlijk ook vervangen worden, want deze is binnen 3 á 4 uur al bijna leeg (100% > 30 %).

De pc voldoet over het algemeen gezien binnen de vereisten die Adobe voor hun Creative Cloud apps stelt, maar iets betere specs kunnen geen kwaad.

Heeft Windows 10 eigenlijk een positief of negatief effect op snelheid/grafische weergave/accuduur?
Ik draai nu namelijk nog steeds op Windows 7, wat prima voldoet qua werking. Over performance ga ik het niet hebben, want dat moet ik dan eens uitgebreid analyseren voordat ik daar een oordeel over kan doen.

Of is wat ik wil écht onmogelijk en moet ik dan gewoon een nieuwe pc.
Zouden jullie me dan een Windows PC of een MacBook Pro aanraden? MBP is nogal duur, zeker de 15" inch versie die ik dan zou willen. Een pc heeft toch sneller de gewenste specs voor een lagere prijs dan dat Apple heeft voor hun MacBook Pro's. Wel is het voordeel van een MBP dat het een Retina Display heeft.

Alvast bedankt!

Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
2
Daarop ga je iig niet videobewerken, daar is de laptop de zwak voor. Vul even het advieslijstje in, dan kan ik een setje voor je maken.
3
OB1 schreef:Vul even het advieslijstje in, dan kan ik een setje voor je maken.
Wat bedoel je met advieslijstje?

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
5
@ OB1,

Hieronder de vragenlijst + antwoorden.

1. Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat je wil uitgeven?
Reken op maximaal €700-1000

- Welke onderdelen denk je te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? (bv: beeldscherm, muis, toetsenbord, speakers)
Muis kan ik hergebruiken, laptop is zeer gewenst, dus toetsenbord, monitor, enz. in eerste instantie niet nodig

- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv: games, mediacenter, muziekbewerking, foto's bewerken, videobewerking,..)
Fotobewerking, audio/videobewerking, allerlei grafische bewerkingen eigenlijk
Videobestanden renderen zou erop moeten kunnen

- Welke software/games ga je erop gebruiken?
Software: Adobe CC, MS Office, en de standaard aanwezige programmatuur. Games worden niet op de machine gespeeld

- Ben je van plan te gaan overklokken?
Nee

- Heb je verder 'speciale' eisen voor je pc? (bv: Draadloos internet, SSD, kaartlezer, optie voor CFX/SLI, upgrademogelijkheden...)
Wi-Fi is vereist, SSD-disk is wenselijk, ook een DVD-rw-drive vind ik nog altijd heel fijn om te hebben. SD-kaartlezer is ook wenselijk

RAM-geheugen van 8GB of meer zou fijn zijn

2. Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? (muis, toetsenbord, beeldscherm, luidsprekers ...)
Nee, in principe niet

- Welke software heb je nodig? (bv: besturingssysteem, antivirus, ...)
In ieder geval Windows 7 Professional, Windows 8.1 Pro of Windows 10 Pro
Anti-virus software installeer ik zelf
Ook de pakketten van Adobe en MS Office installeer ik gewoon zelf

- Hoeveel beeldschermen wil je gaan gebruiken?
Sowieso 1 (Ingebouwd beeldscherm), misschien een tweede monitor als het nodig zou zijn. Aansluiting het liefst HDMI of VGA (evt. DVI-D of Mini DisplayPort/Thunderbolt)

3. De (web)shop:
- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)winkel?
Graag, maar voorlopig niet aan de orde. Het is alleen om een
idee te krijgen van wat ik krijg voor een bepaald bedrag

- Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)winkel wordt geïnstalleerd?
Zie bovenstaande beschrijving

Kun je hier iets mee? Alvast bedankt!

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
7
OB1 schreef:http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/791416
Kom je hier op uit, i7 met DDR4 zorgt voor genoeg power.
Oke, dat is een behoorlijke machine qua hardware.
De behuizing vind ik eigenlijk best mooi, niet zo'n lelijke open kast waar alle componenten te zien zijn gelukkig!

De "Crucial MX200 2,5", 250 GB" is zeker de SSD? Weet je ook hoeveel RPM de "WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX" is?

Mvg,
XP2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
9
Video bewerken deden we vroeger al op een Pentium 4 of nog lager... Je moest even wachten op het renderen... maar het werkte prima....
Eoa Jurassic parc achtige film is zelfs in de jaren 90 nog mbv van nog oudere systemen gemaakt (pre histroische dieren werden gesimuleerd in een echte wereld..).
De computer van over 10 j s nog weer sneller dan die van nu....
Dus ga een film bewerken met die Packard en kijk of je tevreden bent... iets kopen is op een avond geregeld...
En een geheugen reepje zal wel helpen en kost ook geen vermogen....
Als je dan over een paar jaar alssnog overstapt.... voelt de overstap als een echte aan... en niet als een tussenstap nu
10
Met zo'n mobile Pentium schiet dat echt niet op, ik heb zo'n low voltage i5 (i5-3317u) en daar duurt renderen echt heel lang. Daarnaast geldt bij renderen hoe meer cores, hoe beter.
11
Dan heb je geluk dat je niet vroeger met pc's gewerkt hebt... renderen duurde vaak wel een nacht of langer.... dus alles is betrekkelijk...
Over 20 jaar lachen ze jou uit.. want dan gaat het weer 10x of meer keer sneller... en dat kun jij nu nog lekker niet.... :TooFunny:
Dus wat blijft over: hoeveel geld heb je er nu voor over?
Om dat te weten.... moet je nu eerst kijken hoelang het renderen met de Packard 8GB RAM nu duurt... Is dat voor een stuk film bijv 30 minuten.... en je koopt een nieuwe pc van 800 euro en het duurt dan 15 minuten.... heb je dat geld er voor over... of ga je intussen even een kopje koffie/thee drinken... iets dat je toch al van plan was...

Zo neem je aankoopbeslissingen... de rest is puur onderbuikgevoel en een vorm van gretigheid....
Anders kun je wel elk jaar een nieuwe pc kopen... want die is altijd sneller....
12
@ OB1,

Oke. Dat van de rpm had ik denk ik over het hoofd gezien.

@ andre@home,

Oh, ja! Die Pentium 4 CPU's.. Heb er vroeger (paar jaar terug) nog mee video's bewerkt, met Windows XP was dat.

Ik ga niet met mijn Packard Bell renderen, want dan smelt het plastic denk ik. Maar wilde wel een idee krijgen van wat voor specs ik krijg voor een bepaald budget wat vrij redelijk is, denk ik tenminste. Heb er namelijk niet heel veel verstand van. Ben meer van software en besturingssystemen.

Maar wel erg bedankt voor je adviezen!!

Als ik kijk naar een iMac 5K, waar ik laatst een video van pakweg 1 minuut heb gerenderd (indeling H.264), gaat dat bij mijn PB 3x zo lang duren.

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
13
Renderen is met laptops in derdaad niet handig; ze raken snel oververhit en gaan terugklokken wat ten koste gaat van de snelheid.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”