Plaats reactie
1
Een vriend van me heeft een vaag probleem.

Hij heeft twee harddisks in zijn pc. De eerste harddisk is 2 TB groot. Daarvan is 100mb opstartpartitie, doet Windows 7 altijd.
De C partitie is dus iets van 1.8 TB groot.

Nu komt het vreemde. Als je gaat kijken hoe groot de schijf is, zowel bij eigenschappen van C in de verkenner, alsook bij schijfbeheer, krijg je te zien dat de schijf 48% gebruikt is en daar zit het probleem.

Hij heeft een aantal directory's, de beide program files, de gebruikers, windows, temp en nog twee of drie.
Als ik daar de eigenschappen van neem (weergeven van besturingsbestanden en verborgen bestanden is actief), kom ik in totaal misschien met wat veel geluk op 100 Gig en dus bij lange na niet aan de 985 gig die in gebruik zouden zijn.

Volgens mijn kennis wordt het ook erger. Laatst heeft hij zijn hele downloadmap leeggekiept, daar moeten ongeveer 5 gig uit verdwenen zijn. Maar de dag erna was de schijf zelfs al weer tientallen MB's kleiner in plaats van dat die aantal gig uit de downloads vrij gekomen waren.

Het lijkt dus op een trojan, maar ik kan het niet vinden. ADWcleaner heeft wel een aantal zaken verwijderd, maar geen echte aparte dingen. Virusscanner Avast draait continue op de pc.

Hoe kan het nu dat er zowat 750 GB aan ruimte "verdwenen" is? Is dat ergens terug te vinden? Of is er een bepaald virus of trojan wat dit doet waar we op kunnen scannen?
Greetings, Black Tiger.
2
Wel vaker meegemaakt en dan staan er gewoon vele bestanden van b.v. windows slaapstand, systeemherstel, backups etc.
Laat hem kijken met Treesize als admin.

Of schakel teamviewer in kun je het zelf beoordelen.


Denk niet dat het wat oplevert maar toch.
https://www.piriform.com/docs/ccleaner/ ... disk-space" onclick="window.open(this.href);return false;
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
3
Ja die heb ik ook wel eens meegemaakt, maar niet in die hoeveelheid 750 gig is wel wat erg veel voor tijdelijke bestanden, backups heeft ie niet.
Zoals gezegd, elke directory apart gescand.

Via teamviewer had ik gekeken maar met de verkenner, nog niet met Treesize dat is wel een idee, misschien dat die meer ziet.
En CCleaner inderdaad, baat het niet dan schaadt het ook niet, altijd te proberen.
Greetings, Black Tiger.
4
Hoi Black Tiger,

Maakt jou vriend vaker gebruik van defragmentatie tools zoals b.v Defraggler of gelijkaardige software?
Heb het ooit meegemaakt dat door het gebruik van defragmentatie software blijkbaar de plaats die bestanden innemen op een HD na het verwijderen niet worden gemerkt als overschrijfbaar en of vrije ruimte.
Het artikel wat pearl aanhaalt over het wissen van vrije ruimte van Ccleaner haalde deze vrije ruimte terug.
Groetjes Dasle
5
Heej Dasle.

Nee hij maakt geen gebruik van dergelijke tools. Ik had ook nog even in zijn software overzicht gekeken vanmiddag en daarin was niet speciaals. Daarom vind ik 't ook zo vreemd dat er zoveel ruimte bezet zou zijn. Maar ik zal hem eens vragen of hij misschien zo'n tool er op gehad heeft en weer verwijderd, dat zou wel iets verklaren.

Het enige aparte vanmiddag was een wat oudere Java versie (Java 8 update 31) en die heb ik er af gekiept en hem gezegd dat hij de nieuwste maar moest installeren als hij die nodig had.

Hij heeft er verder een Office versie op staan, maar hij maakt hoofdzakelijk gebruik van de pc voor email verkeer met Thunderbird, wat surfen met IE en voor 80% eigenlijk spelen met Truck Simulator 2015 of zoiets.
Daar bouwt hij ook mappen voor en dat vergt wel het een en ander aan ruimte, maar dat staat allemaal op de D schijf. De eerste schijf met het vreemde euvel daar staat alleen Windows op en wat programma's. Waaronder ook Malware Bytes die hij vrij regelmatig ook laat draaien.

De tweede harddisk is onderverdeeld in twee partities (D en E) en daar staan de mappen op en volgens mij ook het spel zelf en wat andere downloads van usenet.

Als ik straks (dinsdagmiddag) of morgen even tijd heb ga ik de tips even uitproberen en dan laat ik weten of het geholpen heeft.
Greetings, Black Tiger.
7
Dat laat ik zeker nog weten, zoals beloofd, maar betreffende heeft schijnbaar geen haast, ik heb nog niet gekeken.
Dat gaat echter wel nog gebeuren.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 7”