Plaats reactie
1
Hallo allemaal!

Als nieuweling in het bouwen van een PC had ik graag beroep gedaan op jullie kennis en expertise om mijn lijstje onderdelen eens nader te bekijken.


1. Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat je wil uitgeven?
850 euro

- Welke onderdelen denk je te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? (bv: beeldscherm, muis, toetsenbord, speakers)
Eigenlijk niets.

- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv: games, mediacenter, muziekbewerking, foto's bewerken, videobewerking,..)
Ik wil hem ter vervanging van mijn verouderde laptop in elkaar steken. Dus hij zou alledaagse taken zoals surfen, muziek beluisteren, films/series bekijken makkelijk kunnen volbrengen. Natuurlijk wil ik ook erop kunnen gamen.

- Welke software/games ga je erop gebruiken?
Vooral FPS (Ghost recon phantoms e.d.) en de nieuwste releases zoals GTA V, The witcher 3 en toekomstige releases.

- Ben je van plan te gaan overklokken?
Neen.

- Heb je verder 'speciale' eisen voor je pc? (bv: Draadloos internet, SSD, kaartlezer, optie voor CFX/SLI, upgrademogelijkheden...)
Graag een SSD, een CD-Rom lezer hoeft niet.

2. Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? (muis, toetsenbord, beeldscherm, luidsprekers ...)
Ja, muis, toetsenbord en beeldscherm, maar dit zit niet in het budget voorzien.

- Welke software heb je nodig? (bv: besturingssysteem, antivirus, ...)
Niets.

- Hoeveel beeldschermen wil je gaan gebruiken?
Eentje lijkt me voorlopig voldoende. Later misschien overschakelen op 2 monitoren.

3. De (web)shop:
- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)winkel?
Neen.

- Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)winkel wordt geïnstalleerd?
Neen.

Mijn lijstje bij Azerty.nl: https://azerty.nl/winkelmandje/winkelma ... 48593%5D=1


Graag jullie advies over mijn lijstje. Eventuele aanraders qua randapparatuur is steeds welkom. Ik had zelf gedacht aan de Cooler Master Storm Devestator bundle (keyboard + muis) en de Benq GW2255 als beeldscherm. Hebben jullie misschien nog andere voorstellen?
2
Sorry voor de wat verlate reactie, ik heb een erg drukke week gehad.

Wat je lijstje betreft: ziet er goed uit, maar ik moet gelijk bemerken dat je nog niet voldoet aan een aantal van je eigen eisen. Je hebt er bijvoorbeeld nu geen Windows bij, geen beeldscherm en ook geen muis & toetsenbord.
3
K1pje schreef:Sorry voor de wat verlate reactie, ik heb een erg drukke week gehad.

Wat je lijstje betreft: ziet er goed uit, maar ik moet gelijk bemerken dat je nog niet voldoet aan een aantal van je eigen eisen. Je hebt er bijvoorbeeld nu geen Windows bij, geen beeldscherm en ook geen muis & toetsenbord.
Alvast bedankt voor de reactie!

Ik had het er misschien expliciet moeten bij vermelden dat ik dat bewust niet opnam binnen dit budget. Windows kan ik bekomen via mijn universiteit en wat beeldscherm betreft had ik gedacht aan de BenQ GL2450 en als toetsenbord & muis de Cooler Master Storm Devastator bundel (ook al ben ik linkshandig...)

EDIT/ Nu er ondertussen wat meer informatie bekend is over de R9 300 serie. Zou je mij aanraden om voor de R9 380 (4gb) te gaan of zou ik misschien beter een koopje doen met de R9 290 aan kortingsprijzen?
5
K1pje schreef:De R9380 is in principe een rebrand van de R9 285 met wat extra geheugen. Wat dat betreft zou een R9 290 net wat krachtiger zijn tenzij de game het extra geheugen kan benutten. Dat is ook wat deze uitgebreide review op Hardwareinfo laat zien:
http://nl.hardware.info/reviews/6138/am ... ande-chips" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat review had ik inderdaad al gelezen. Maar ik zit enorm in de war met de ondersteuning van DirectX12 e.d. Beschikt die R9 290 over dezelfde ondersteuning?

Op dit moment denk ik dat de keuze gaat tussen een R9 290 of de R9 380 (4 gb). Blijft de vraag of ik best voor raw performance ga of voor betere ondersteuning (qua drivers en directX12)?
6
Volgens mij zijn er feitelijk geen verschil in features, simpelweg omdat ze die niet zomaar kunnen toevoegen wanneer je al dezelfde chip hebt. Daarmee is de R9 290 dus gunstiger te noemen gezien de prijs.
7
K1pje schreef:Volgens mij zijn er feitelijk geen verschil in features, simpelweg omdat ze die niet zomaar kunnen toevoegen wanneer je al dezelfde chip hebt. Daarmee is de R9 290 dus gunstiger te noemen gezien de prijs.
Blijkt heel wat onzekerheid te zijn of er nu al dan niet ondersteuning zou zijn voor DirectX12. Sommigen zeggen van wel, anderen gedeeltelijk. Ik wacht sowieso nog eventjes af om te zien wat de prijs van de R9 290 verder doet en dan haal ik de trekker over. :good:

Bedankt voor je feedback, K1pje!
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”