Plaats reactie
1
Op mijn Asus desktop pc, draaiend op Windows 7 Home Premium 64-bits, had ik vandaag voor de tweede keer binnen 1 week een blue screen of death.
De stopfout was dezelfde als de vorige keer: 3B.
De vorige keer heb ik de twee programma's verwijderd die ik het laatst geïnstalleerd had. Daarna een week lang geen last gehad van BSOD.
De volledige stopfout:
System Service Exception
STOP: 0x0000003B (0x00000000C0000005, 0xFFFFF800030DB4BC, 0XFFFFF8800644D990, 0X0000000000000000)

Ik heb gelezen dat het misschien aan de driver voor mijn videokaart zou kunnen liggen, maar ik ga liever niet in het wilde weg wat proberen en wacht graag het advies van experts af.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.
3
Bedankt voor je reactie, pearl.
Jouw link verwijst naar een hotfix die geldig is voor "Een computer waarop Windows 7 of Windows Server 2008 R2 kan vastlopen wanneer u een IEEE 1394-apparaten gebruikt."

Ik heb mijn pc aan voor- en achterkant bekeken en zie geen IEEE 1394 (= Firewire) aansluiting.
Het lijkt me dat deze oplossing dan niet voor mij van toepassing is. Klopt dat? Toen ik de hotfix aanvroeg, kreeg ik namelijk de volgende tekst te lezen:

Hotfix aanvragen
Belangrijk:
Een hotfix is bedoeld om een specifiek probleem te herstellen.
Pas de hotfix alléén toe op de systemen die dit specifieke probleem ervaren
Het installeren van een onjuiste hotfix kan uw systeem beschadigen
Als u er niet zeker van bent dat de hotfix de juiste is voor uw systeem, installeer deze dan niet


Ik zag op het BSOD geen bestandsnaam die het probleem veroorzaakte. Ik heb een foto gemaakt toen de BSOD zich voordeed:

Afbeelding

Aanvullende informatie:
De laatste dagen werkt mijn pc wat minder vlot en soepel dan normaal: langere opstarttijd (60 seconden i.p.v. 40 seconden; soms moeizaam, hakerig scrollen op een website; soms wat grafische foutjes zoals een niet goed leesbare tekst op een tabblad in mijn browser Firefox. Wanneer ik dan echter de muis over dat tabblad beweeg, is de tekst meteen weer goed leesbaar.

En nog wat aanvullende informatie: vlak voordat ik deze reactie plaatste, zag ik wat vreemds in de schuifbalk rechts van Firefox. Zowel boven- als onderaan staat een pijltje in de schijfbalk. Die pijltjes waren op dat moment vervangen door smiley's:
Afbeelding
4
Je zou best een vervuiling op hebben kunnen lopen, werk voor Abb. :whistle:

Zoals vele zit ik ook op andere fora, als de Neverwinter verslaafde............indien het kwartje niet wil vallen wil ik het wel even een duwtje geven. :angel:

Maare, de driver zit in W7 en daar mag best die hotfix voor worden gebruikt, baat het niet........
Alle verwijzingen in die BSOD gaan daar naar toe.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
5
Oké, ik zal proberen om die hotfix te downloaden en te installeren. Dat zal nog niet meevallen. Ik reageer nu noodgedwongen vanaf een andere computer. De probleemcomputer knalt er nu om de haverklap uit met een BSOD. Niet dezelfde BSOD echter. Deze keer geen System Service Exception (STOP 3B), maar 2 x binnen 10 minuten een IRQ NOT LESS OR EQUAL.

Technical Information:
STOP: 0X0000000A (0X0000000100000040, 0X0000000000000002, 0X0000000000000001, 0XFFFFF800030C34BC)

Bij de laatste IRQ NOT LESS OR EQUAL waren de parameters iets anders.
6
Indien je nog een herstelpunt hebt van voor de problemen, probeer die eerst, doe het of in veilige modus of via de W7 DVD.

Wat is er geïnstalleerd of veranderd waardoor die foutmeldingen vermoedelijk worden gegenereerd?

De andere/nieuwe foutmelding is vrij algemeen, overigens.
https://support.microsoft.com/en-us/kb/314063/nl" onclick="window.open(this.href);return false;
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
7
Hotfix gedownload met goed werkende pc, uitgepakt en via USB stick overgebracht naar probleemcomputer.
Helaas, bij dubbelklikken op de hotfix krijg ik deze melding: "De update geldt niet voor uw computer."

Ik zie nu dat jij intussen al gereageerd had.
Ik zal de probleem pc weer opstarten in veilige modus en dan een herstelpunt van een week geleden terug proberen te zetten.

O ja, je vraag over laatst geïnstalleerde software. Ik kan alleen maar denken aan HitmanPro.Alert 3
8
"Systeemherstel is niet voltooid. De systeembestanden en instellingen van de computer zijn niet gewijzigd.
Details:
Systeemherstel kan het bestand {C:} niet uitpakken vanaf het herstelpunt.
Er is tijdens Systeemherstel een onbekende fout opgetreden. (0x800fff)

Probeer het herstellen van het systeem met een ander herstelpunt opnieuw uit te voeren. Enz."

Nee, dat heeft geen nut. Ik had de pc opgestart in veilige modus en expres een herstelpunt van 10 april uitgekozen. Dat was een week voordat het probleem zich begon voor te doen.
Dit bewijst voor mij nog maar weer eens dat systeemherstel niet werkt wanneer je het echt nodig hebt.
Ik ga proberen een image (gemaakt met Acronis True Image 2010) terug te zetten van 1 maand geleden. (Ik heb wel een recenter image, maar daar zit het probleem waarschijnlijk al in)

Gekozen voor een image van de C: partitie van 8 maart 2015. Toen had ik dit probleem met BSOD's zeker nog niet.

En ook dit lukt niet: "Er is een fout opgetreden bij het openen van het bestand."
Nu begint het toch echt vervelend te worden. Als ook het terugzetten van een image, dat op een externe harde schijf staat, al niet wil lukken...

In veilige modus opgestart en HitmanPro.Alert 3 verwijderd. Dat programma heb ik op 18-4-2015 geïnstalleerd. Ik weet niet zeker of mijn eerste BSOD van die datum is of toch nog 1 of 2 dagen eerder.
Zodra zich weer een BSOD voordoet, meld ik me weer in dit topic.
Laat dit topic a.u.b. nog een paar dagen openstaan.
En als iemand nog andere suggesties heet, dan sta ik daar volledig voor open.

(Off topic: het kwartje is nog niet gevallen. Bij "Neverwinter verslaafde" gaat bij mij geen lichtje branden. Maar wacht eens... Even de zoekfunctie gebruikt op het NCF: http://www.nationaalcomputerforum.nl/sh ... ost1007449" onclick="window.open(this.href);return false; : "Dat ik nu verslaafd ben aan Neverwinter en het een kostbare game is als je verder wilt?" Lange Pier?)
9
Hehe......

Maare, indien het weer werkt......, ik gebruik nog regelmatig ERUNT, best handig en kan naast die system restore die wel vaker fouten geeft, als admin in veilige modus heb je vaak de meeste kans dat het werkt.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
10
ERUNT is toch enkel bedoeld om back-ups te maken van het register en zo'n back-up weer terug te zetten?

Op dit moment draait de probleemcomputer 'al' ruim 1½ uur zonder problemen.
Omdat ik echter her en der las dat ook een (verouderde) driver voor de grafische kaart voor zulke problemen zou kunnen zorgen, heb ik GeForce Experience van NVIDIA gedownload en door dat programma de nieuwste NVIDIA drivers laten installeren. (GeForce Experience verwijdert zelf de oude drivers voordat de nieuwe geïnstalleerd worden.)
Mijn grafische kaart is een 2048 MB NVIDIA GeForce GT 530. In Apparaatbeheer zag ik dat de driver vrij oud was: van 17-08-2011.

Dit waren de oude NVIDIA drivers:
Afbeelding En dit is nu de nieuwe NVIDIA software + drivers:
Afbeelding Op hoop van zegen, zal ik maar zeggen...
11
porrelaar schreef: Op dit moment draait de probleemcomputer 'al' ruim 1½ uur zonder problemen.
Da's mooi, maar hoe is het ondertussen gesteld met je systeemherstel ? ... werkt dat ?

En, het terugzetten van een image ... lukt dat ?
Theory is when you know something, but it doesn't work ... practice is when something works, but you don't know why ...
12
ERUNT is toch enkel bedoeld om back-ups te maken van het register en zo'n back-up weer terug te zetten?
Idd, gaf die optie voor een volgende keer indien er problemen zijn en systeem herstel niet werkt, die werkt ook weer?
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
13
Ik wil het eerst een paar dagen aankijken hoe stabiel de computer blijft, voordat ik ga controleren of systeemherstel weer werkt. Dat zal waarschijnlijk na het weekend worden. Dan zal ik ook een nieuwe volledige back-up van de C partitie maken met Acronis True Image. Daarna installeer ik een willekeurig onschuldig programma, waarna ik het net gemaakte image terug zal zetten. Wanneer het terugzetten van dat verse image lukt, zal het net geïnstalleerde programma weer verdwenen moeten zijn.

Gisteren heeft deze pc zo'n 5 uur lang probleemloos gedraaid. Geen BSOD's. Geen problemen met scrollen op webpagina's. Geen grafische fouten in de browser.
De opstarttijd van de computer is ook weer normaal: circa 45 seconden. Die was tijdens de problemen eerder 60 tot 90 seconden, en soms nog langer.

Ik verdenk nog steeds HitmanPro.Alert 3. Daarvoor had ik HitmanPro.Alert 2, en ook met die voorganger waren er wat kleine probleempjes. Natuurlijk kan ik niet met zekerheid zeggen of het aan HitmanPro.Alert lag, maar je verdenkt al snel programma's die je het laatst geïnstalleerd hebt.
Wanneer ik op een link op een webpagina klik, dan hoort die link geopend te worden in een nieuw tabblad. Zo is Firefox ingesteld. Alleen werd soms (1 op de 5 keer?) dat nieuwe tabblad niet direct zichtbaar. Dan moest ik eerst in de menubalk van Firefox op Beeld klikken om het nieuwe tabblad zichtbaar te krijgen.
Omdat dat probleem(pje) zich niet altijd voordoet, wil ik nu een paar dagen langer testen of alle problemen wegblijven. Sinds HitmanPro.Alert verwijderd is, heb ik dat probleem met het onzichtbare tabblad nog niet gehad.
In een eerdere post schreef ik dat ik soms smileys zag in plaats van de normale pijltjes boven en onder de verticale schuifbalk op deze pagina. Heb ik nu ook geen last meer van.

Na het weekend zal ik gaan testen met systeemherstel en het terugzetten van een back-up. Ik zal mijn bevindingen hier dan melden.
14
Prima, dan lezen we het vervolg hier wel. :good:
Theory is when you know something, but it doesn't work ... practice is when something works, but you don't know why ...
15
Omdat de pc nog steeds stabiel leek en geen fouten vertoonde, ben ik wat eerder begonnen met systeemherstel.
Op 24 april had Windows zelf een herstelpunt aangemaakt voor de installatie van KB2993928: Security Update for Microsoft ASP.NET MVC 4.0.
Ik heb vanmiddag dat herstelpunt teruggezet. Dat lukte: "Systeemherstel is voltooid."
De ASP.NET update was daarna verdwenen bij Geïnstalleerde updates. Prima! En even later kreeg ik hem weer aangeboden door Windows Update. Ook prima!

Daarna een volledige back-up gemaakt van de C partitie met Acronis True Image Home 2010 naar mijn externe harde schijf.
Het maken van die back-up gaf geen problemen. Het terugzetten van dat image helaas wel.

Ik deed het eerst vanuit Windows. Het terugzetten gebeurt dan nadat de pc opnieuw is opgestart. Dat is ook nog normaal. Niet normaal was deze foutmelding:
Afbeelding Ik zag op dat moment geen activiteit van de externe harde schijf. Het LED-lampje van de externe HD brandde constant en knipperde niet. Ik heb verschillende usb-poorten geprobeerd, maar dat maakte geen verschil.Veeg teken.

Ik had ook een opstartschijf gemaakt van Acronis True Image en die opstartschijf gebruikte ik daarna om de pc van op te starten.
En toen werd het duidelijk:
Afbeelding Afbeelding Deze pc heb ik nu 2 jaar. Ik had nog niet eerder geprobeerd om een met Acronis gemaakte back-up terug te plaatsen op deze pc. Het was nog nooit nodig geweest.
In de afgelopen jaren heb ik op verschillende pc's verschillende versies van Acronis True Image gebruikt. Het terugzetten van een image lukte toen altijd.
Ik vraag me af waarom het met deze pc niet lukt. Kan het liggen aan het feit dat deze pc een UEFI bios heeft en die andere pc's een traditioneel bios, of praat ik nu onzin?
----------------------------------------------------
Toevoeging: het lijkt erop dat ik geen onzin praat. Ik heb gezocht naar: "Acronis True Image" +uefi support, en vond toen deze website: https://kb.acronis.com/content/5684" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarop staat een lijst met producten van Acronis die ondersteuning bieden voor systemen met zo'n modern EFI bios. Helaas staat Acronis True Image Home 2010 daar niet bij. Ik heb dus twee jaar lang voor Jan met de korte achternaam back-ups gemaakt met dat programma. Het is op zich wel geschikt voor Windows 7, maar niet bij een "EFI based operating system".

Meestal kun je Acronis True Image slechts op 1 pc gebruiken (of je moet al een licentie voor 3 pc's kopen). Acronis 2010 was een aangename uitzondering op die regel. Die versie mocht je volgens de licentievoorwaarden op al je pc's installeren:
"Wat mag u doen? Als u een privé persoon bent, mag u, in het kader van uw privé-leven, deze software op uw eigen computer(s) (d.w.z. computers die uw eigendom zijn of die u persoonlijk ter beschikking werden gesteld) installeren en gebruiken.
In alle andere gevallen, mag u deze software alleen op een unieke personal computer (geen server) installeren en gebruiken."


Nu had ik al versie 2014 aangeschaft voor mijn Windows 8.1 pc, maar daarvan is de licentie beperkt tot 1 pc.
Dat wordt dus een nieuwe versie (2015?) van Acronis True Image aanschaffen voor mijn Win 7 pc. Of heeft iemand nog suggesties voor andere back-up software? Hoeft niet per se gratis, als die software maar eenvoudig te gebruiken is. Ik ben geen ICT-er...
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 7”