Plaats reactie
1
Hallo,

ik heb graag jullie advies. Ik zoek een laptop tot €800 maar kan niet helemaal mijn smaak vinden. Onderstaande eisen lijken binnen de prijs te passen maar vind ik niet terug in 1 laptop. Weten jullie die wel te vinden of kan ik een bestaande laptop zelf of door een expert laten modificeren dat het wel 1 geheel wordt? ben heel benieuwd of dat kan en wat dat kan kosten namelijk. Gaat gebruikt worden voor veel Office- en online werkzaamheden. Geen zware fotobewerking of videomontage maar wel hobbymatig Photoshop Lightroom af en toe. Spellen spelen is incidenteel en dan vooral online games in Flash/Java, en het bekijken van films op reis in liefst Full HD kwaliteit. Laptop moet vooral goed mee te nemen zijn en daarom denk ik aan een 15 inch scherm (niet te groot voor in de tas).

Eisen:
- Intel i7 processor
- full HD scherm (1920x1080 of beter)
- hard disc van minimaal 750 GB
- SSD van minimaal 8 GB
- intern geheugen van minimaal 8 GB
- scherm van 15-17 inch (liefst 15)
- windows software

Graag geziene opties maar niet verplicht:
- verlicht toetsenbord
- ingebouwde webcam

Graag verneem ik of jullie laptops of bouwkansen zien, waar en wat dat kost. Hopelijk kan iemand advies geven want ik zie door de bomen het bos niet meer. thanks.
2
Hallo Gorgon :)

Je budget zit te laag voor een SS(H)D. Bij een desktop zou dat wel lukken, maar bij een laptop zijn SSHD's helaas nog steeds geen standaard bij budgetlaptops.
Daarvan uitgaand zou dit wel een mooie laptop zijn: http://www.redcoon.nl/B564925-Toshiba-S ... refId=bvdo" onclick="window.open(this.href);return false;
Sneller CPU, veel geheugen, deftige videokaart met Full HD.

Tussen welke twijfelde je zelf nog?


Groetjes,

Dave
3
SSD is toch echt wel te krijgen onder de 700-800 euro hoor, heb ze vaak genoeg gezien, alleen dan niet met i7 processor of voldoende intern geheugen. vandaar de vraag of dit bv bij te bouwen is.

Ik vind deze wel lekker: http://www.bcc.nl/computer/laptop/lapto ... -15-p042nd(78444" onclick="window.open(this.href);return false;) ware het niet dat dit geen Intel i7 is maar een AMD A10. en jullie reacties op mijn andere forumbericht wasL: neem i7 ipv AMD A10. Dus ik zoek verder. Jouw laptop vind ik trouwens - met alle respect - spuuglelijk. Dat wordt hem niet.

Ook deze lijkt me tof: http://www.bol.com/nl/p/hp-pavilion-15- ... ifications" onclick="window.open(this.href);return false; maar hierbij zie ik als nadeel dat hij maar 2 processorkernen heeft. Dat is dus 2 minder dan ik eigenlijk wel, al hoewel ik me afvraag hoeveel ik daarvan merk. Iemand een idee wat dat doet als ik niet enorm zwaar foto bewerk of game?

Zou ik bv die laatste kunnen (laten) uitbreiden met meer processorkernen?
4
Overigens heeft die laatste volgens bol.com wel 8GB solid state drive (SSD) maar volgens de site van HP niet. Wat zou de waarheid zijn?
5
Hallo Gorgon ;)

Een SSD inbouwen is zeker mogelijk. Let wel sommige laptops hebben niet de mogelijkheid om een tweede opslagmedium te installeren. Echter kan het onvoorziene problemen opleveren bij installatie van de software. De meeste laptops zijn vooral standaard geconfigureerd met een technologie die zichzelf UEFI noemt. Dit om bootproblemen bij de standaardconfiguratie te voorkomen. Je zal dan altijd het besturingssysteem opnieuw moeten installeren. In sommige gevallen worden recovery dvd's meegeleverd, maar meestal moet je die apart bijbestellen of te werk gaan met een OEM cd versie. Maar ook die kan je niet zomaar van internet plukken (gratis en legaal). De vraag blijft dan ook of je kan activeren. Informeer best even op voorhand bij de fabrikant of (web)winkel hoe je dit beste aanpakt voor het type laptop dat je koopt.

De BCC laptop heeft geen i7. Een A10 mag dan wel meerdere fysieke cores hebben, hij is nog steeds veel trager dan een i7 uit de vierde generatie.
Als je een SSD toevoegt aan die bol.com laptop zit je over je 800 euro...
Als een verhoging met pakweg 70 euro geen probleem is, dan zijn er mogelijk nog wel andere oplossingen. Zoals bijvoorbeeld zelf een laptop samenstellen bij bto: http://www.bto.eu/bto-v-book-15cl17.html" onclick="window.open(this.href);return false; >> zelf samenstellen
Voorbeeld van samenstelling

Wat je vraag over processorkernen betreft, dat zijn fysieke kernen. Intel i7 kenmerkt zich door het hebben van turbo modus en hypertreading. Vooral die laatste is in deze vraagstelling belangrijk. Deze verdubbeld de processorkernen (cores) virtueel. Je besturingssysteem zal de CPU herkennen als quad-core met dus 4 kernen waarnaar opdrachten kunnen worden toegewezen. In die zin is het dus een dual core, maar met een extra uitbreiding naar quad core. Je hoeft hiervoor normaal zelf niets in te stellen. Je kan het in het BIOS wel uitschakelen door de Hypertreading instelling op disabled te zetten.

Groetjes,

Dave
8
Er staat bij over de ssd: "Met Solid State Drive wordt in deze laptop een flashcash module bedoeld. De flashcachemodule versnelt de respons van het systeem, maar kan niet gebruikt worden als extra opslagcapaciteit. Hij is niet te verwijderen door of toegankelijk voor de gebruiker."

Is dat anders dan anders? Nee toch?
9
Ik ging er vanuit dat je een fysieke SSD wilde toevoegen aan het systeem. De 8Gb SSD zit ingebouwd in de harde schijf en wordt enkel als cache gebruikt. Een ideale tussenstap van een normale harde schijf met grote capaciteit en een snelle SSD met een lagere capaciteit. Sorry voor de verwarring.
11
Om het voorbeeld duidelijk te stellen ga ik uit van volgende willekeurige vergelijking: http://nl.hardware.info/vergelijkingsta ... 173-181843" onclick="window.open(this.href);return false;
Van links naar rechts zie je een HDD, SSHD en SSD. Daar pik ik even volgende duidelijke vergelijking uit: =132501&products[]=180173&products[]=181843]KLIK
Die richt zich op alle capaciteiten van de opslag. Dus enerzijds de snelheid van lezen en schrijven, maar ook de IOPS (aantal bewerkingen per seconde) en verschillende vormen van data benaderen en lezen.
De test laat duidelijk zien hoe een opslagmedium fungeert binnen een computersysteem. Bijna 7000 punten voor een harde schijf wijst op een harde schijf van betere kwaliteit. De SSD is daarbij zo'n 10x sneller, dus supersnel opstarten, maar ook inladen, comprimeren, coderen,... van zaken gaat veel sneller gaan. De SSHD zit daar zo'n beetje tussenin. Dat komt vooral door het stukje software wat bepaald hoe de harde schijf omgaat met de geïntegreerde SSD. Hoe dat precies in elkaar zit, daarvoor verwijs ik je even door naar deze review: http://nl.hardware.info/reviews/4349/2/ ... enschappen" onclick="window.open(this.href);return false;
(overigens is de SSD die in de HP laptop zit dezelfde als die hier beoordeelt wordt, maar dan de 1000Gb versie).
12
Hmmm, heb beide artikelen gelezen en tevens wat andere sites bezocht maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Bottom line is volgens kmij dat een SSD flashcashe sneller is dan alleen een harde schijf, maar langzamer dan een dedicated SSD, toch?


Anyhow: heeft er nog iemand andere tips voor een laptop met de door mijn gestelde eisen?
dank alvast.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”