Plaats reactie
1
Hoi,

Ik heb met Macrium Reflect regelmatig een backup gemaakt van mijn Packard Bell pc met XP en 2 accounts. Is het mogelijk om op mijn nieuwe Win 8.1 computer met Macrium Reflect de c: schijf te delen door bijv. een gedeelte van 300 GB of zo als D: schijf (of wat voor letter dan ook) en daar de backup van mijn Packard Bell computer met XP op terug te zetten en zo nog enige bestanden die ik mis over te zetten naar de huidige Win 8.1 computer?

De XP versie die op de oude pc stond is zo'n Packard Bell versie en ik dacht dat die niet op andere computers dan Packard Bell is te installeren vanwege één of andere Packard Bell "ingebakken" beveiliging?


Indien het wel kan is er een stap voor stap handleiding of kan iemand mij hier door heen loodsen?

Alvast bedankt!

Ronald
2
Hallo,

Het partitioneren van een harde schijf is niet mogelijk met Macrium Reflect, hiervoor kan je bijvoorbeeld gebruik maken van Partition Manager 2014 Free Edition. Hiermee kan de C schijf verkleind worden en de overgebleven ruimte aan een nieuwe partitie toegekend worden.

Wat betreft het terugplaatsen van bepaalde items uit een eerder gemaakte back-up is dat natuurlijk altijd mogelijk, maar hiervoor hoef je in principe geen nieuwe partitie aan te maken. Je kan de gemaakte back-up immers ook bijvoorbeeld van een externe schijf openen met Macrium Reflect.
Ronald de Rooy schreef:De XP versie die op de oude pc stond is zo'n Packard Bell versie en ik dacht dat die niet op andere computers dan Packard Bell is te installeren vanwege één of andere Packard Bell "ingebakken" beveiliging?
Dat klopt, dit soort OEM versie van Windows - of eigenlijk een systeemimage kan je vaak niet zomaar op een ander (niet packard bell) systeem installeren zonder kunst-en-vliegwerk. Maar in dit geval gaat het toch ook niet om het compleet terugplaatsen van de back-up maar om bepaalde bestanden?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Hoi Maxstar!

Sorry, partitioneren heb ik toen eens gedaan met EaseUs meen ik. Die Packard Bell OEM backup is volgens mij (helaas dan) zo'n backup soort image van de totale C: schijf. Het gaat vooral op de laatste bestanden (in 2 gebruikersaccounts) van: 2x mijn documenten en 2x de map waar Thunderbird de mailtjes op slaat alsmede 2x adresboek daarvan! Dat zijn de enige die ik zou willen redden het liefst eigenlijk om weer ff in die oude computer te komen dan heb ik alles weer. Maar die PB XP computer geeft nu een blauwscherm met:

"...Windows is afgesloten om schade te voorkomen. UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME en dan nog een heel verhaal met o.a. over Bios-geheugenopties zoals caching of het maken van schaduwkopieën uitschakelen. En dan:
Technische informatie:
*** STOP: 0x000000ED (0x8A5D8030, 0xC000009C, 0x00000000, 0x00000000)"

Ik had dit er op internet over gevonden:

"Krijgt u bij het opstarten van Windows XP na korte tijd een "blue screen" (blauw scherm) met de melding : "UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME"? In veel gevallen is dit op te lossen met onderstaande procedure zonder verlies van instellingen en persoonlijke data."

Maar ik snap daar niks van om zelf in de BIOS caching of zo uit te schakelen dus misschien kan je me daar door heen loodsen net als toen? Zal ik hierover een nieuw topic starten in Blauw Scherm (BSOD)?

Ik hoor het wel!

Ronald
4
Hallo,

De fabrieksinstallatie van Windows XP van Packard Bell is inderdaad een image van de totale C schijf, maar deze bevat natuurlijk niet de persoonlijke bestanden. Deze zijn immers opgenomen in de back-up die gemaakt is met Macrium Reflect. Om de documenten en e-mails van Thunderbird over te zetten, kan de back-up van Macrium Refelect gewoon op de nieuwe PC geopend worden en kunnen de gegevens terug geplaatst worden.
Ronald de Rooy schreef:Zal ik hierover een nieuw topic starten in Blauw Scherm (BSOD)?
Ik zag dat het topic reeds was aangemaakt, en heb daar alvast ook de vervolginstructies geplaatst om te kijken of we deze BSOD kunnen oplossen en wat hiervan de oorzaak is.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Hoi,

Ik heb Paragon Partition Manager die je opgaf hierboven, geinstalleerd. (EasyUs Free is niet voor 64 bit systemen blijkbaar) Die backup via Macrium Reflect bevat ook de PB XP Oem versie, die moet ik toch op een nieuwe partitie "terugzetten" toch niet gewoon op c: met Win 8.1 bedoel je? Dat zal dan toch wel conflicten geven als XP ook op c: wordt teruggezet of kan ik bij terugzetten met Macrium Reflect kiezen om alleen de persoonlijke bestanden terug te zetten? (en zo ja gebeurt dat wel door Reflect op de juiste plaats dan als het van (eerst) XP naar (nu) Win 8.1 is?

Thanx!

Ronald
6
Hallo,

Het terug plaatsen van de complete systeemimage is niet nodig en natuurlijk ook niet de bedoeling, de reeds gemaakte back-up kan je openen in Macrium Reflect.
Je kan dan vervolgens handmatig kiezen welke bestanden je uit deze back-up wilt terug zetten, dit kan dan bijvoorbeeld op de aangemaakte D partitie.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Hi Maxstar,

Ow geweldig, dat wist ik niet dat dat mogelijk was, ik heb nog nooit een backup hoeven terugzetten en had de indruk dat je altijd de gehele systeemimage incl. je Windows versie die je tijdens de backup gebruikte moest terugzetten. Doe ik dat door Macrium Reflexct op te starten en dan daarin de betreffende backup te openen en dan wijs het vanzelf voor losse bestanden?

Edit: Ik heb Macrium Reflec free versie 5.2 (voor win 8.1) ik heb wel de systeemimage kunnen openen maar geen idee hoe ik dan losse bestanden kan terugzetten. Kan dat wel met de free versie? Ik vond namelijk dit op internet: " De gratis versie biedt geen ondersteuning voor het back-uppen van specifieke bestanden of mappen. Een schijf 'imagen' en klonen is echter wel mogelijk."

Thanx!

Ronald
8
Hallo,

Ik heb Macrium Reflect vandaag even op een testsysteem geïnstalleerd, een back-up - oftewel een complete diskimage gemaakt en hieruit kan je als volgt losse bestanden en mappen halen.

Open Macrium Reflect en klik op het tabblad Restore.
Klik vervolgens op "Browse for an image or backup file to restore"
Navigeer nu naar de locatie waar de betreffende back-up staat opgeslagen en open deze.
Klik nu op de optie Browse Image, vanuit hier kan je bepaalde bestanden uit de gemaakte image terug halen.
Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
9
Hi,

Nog even een aanvullende vraag: Na klikken op Browse Image, krijg ik nog en schermpje met daarvoor een keuze in locaties, bij mij J en dat is de eerst vrije stations letter, dus die nog niet bestaat. Moet ik daar kiezen voor een locatie waar ie die Browse Image gaat uitpakken? Dus bijv. een externe schijf met nog voldoende ruimte?

Ronald
10
Hallo,

Via de optie "Browse Image" kan je de reeds aangemaakte back-up laden, hier dient de locatie opgegeven te worden waar de back-up aanwezig is. Pas wanneer je bestanden uit de back-up gaat halen dient de locatie opgegeven te worden waar je deze wilt opslaan. Dit kan bijvoorbeeld op de nieuwe partitie die is aangemaakt op het Windows 8 systeem.
Dus bijv. een externe schijf met nog voldoende ruimte?
Dat is bijvoorbeeld ook mogelijk om het direct naar een andere externe schijf te laten wegschrijven via Macrium Reflect.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”