Plaats reactie
1

Valse e-mail van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

Afbeelding Geachte bestuurder,

U hebt een beschikking en vervolgens twee aanmaning ontvangen voor het overtreden van een verkeersvoorschrift.
Het openstaande bedrag is niet volledig op de rekening van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) bijgeschreven.
Daarom zullen wij de bank opdracht gegeven uw rekening te blokkeren per maandag 12 mei 2014.
Alleen persoonlijk bij het BKR zelf kunt u inzage krijgen in de informatie die het BKR over u ontvangt.
Het blokkeren van rekening betekent dat de toegang tot uw rekening geblokkkeerd is met ingang 12-05-2014 voor een periode van vier werken.

Betalen

U kunt direct online betalen met ukash via onze website. U dient hieronder te klikken en de ukashprepaid te kopen.

online ukash kopen

Let op: nadat uw Ukash (prepaid credit) heeft gekocht dient u de 19 cijferige nummercode hieronder
te activeren om de betaling af te ronden.

aanmaning betalen

Het volledige bedrag van Eur 100,99 (inclusief kosten) moet uiterlijk 11-05-2013 worden betaald. Doet u dit niet, dan wordt u per 12-05-2014 geregisteerd bij BKR.
Voorkom blokkade van uw rekening.

Hoogachtend,
Afbeelding Centraal Justitieel Incassobureau
M.v.g,
~*~Maaike~*~
2
Deze phishing-e-mail wordt op grote schaal verspreid, via Fraudehelpdesk kreeg ik daar ook al bericht over en heb deze zelf ook ontvangen. In de betreffende e-mail staan twee links, de eerst link is een legitieme website waar je Ukash vouchers kunt kopen. Echter de tweede link is de phishing pagina waar u de (valse) aanmaning kunt voldoen met de reeds aangekochte Ukash voucher, zie onderstaande afbeeldingen. Betaal echter nooit dergelijke frauduleuze aanmaningen aangezien u op deze manier direct het geld naar de cybercriminelen stuurt.
Hier kunt u uw aanmaning eenvoudig met Ukash betalen.
Om uw aanmaning te betalen dient u op doorgaan te klikken.
Daarnaast is het mogelijk om met door u gekochte Ukash met de 19 cijferige prepaidcode de betaling te voltooien
Afbeelding Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Ls,

Ik heb ook deze e-mail ontvangen van het CJIB met een betalingsverzoek en vertrouwde het direct al niet maar heb wel uit controle en nieuwsgierigheid de link geopend. :-[
Is er een kans dat er nu een virus is binnengekomen op deze computer en kan er vanaf afstand meegegekeken zijn op mijn computer?
4
Hallo en welkom op het forum,

In dit geval is er geen sprake van de verspreiding van malware, dus over een "virus-infectie" hoef je je geen zorgen te maken.
Echter door het klikken op de link heb je wel aan de "cybercriminelen" laten weten dat de mail is gelezen, en hierdoor neemt de kans op het verkrijgen van "phishing & spam" echter wel toe.

Wanneer je een e-mail niet vertrouwt, dan kan je deze het beste direct verwijderen en niet op dergelijke links klikken. Je kan immers op voorhand niet weten of het enkel en alleen een phishing bericht betreft of daadwerkelijk een schadelijke link is die bijvoorbeeld naar een exploit-kit verwijst en de computer kan infecteren.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Beste Maxstar,

Bedankt voor jouw reactie en de bevestiging dat er geen virus achter zit.
Ik maakte me daar later toch best wel zorgen over want het is een computer die wel privé en zakelijk dienst doet.

Eigenlijk heb ik nog wel een tweede vraag en dat is hoe ze aan mijn e-mail adres zijn gekomen?
6
Ik open nooit een e-mail als ik in het scherm al het slechte Nederlands lees en het afkomstig is van een adres wat helemaal niet bestaat.
Ook blokkeer ik het adres gelijk en klik ik nooit uit nieuwsgierigheid op dit soort links dat is te riskant.
Maar toch klikken er heel veel mensen op dit soort linkjes, Kassa heeft er onderzoek naar gedaan

'Kwart Nederlandse werknemers trapt in phishingmail'
Uit onderzoek van beveiligingsbedrijf LBVD is gebleken dat zo’n 23 procent van de Nederlandse werknemers in een bedrijf ingaan op phishingmailtjes.

Onderzoek
De onderzoekers maakten gebruik van phishing-e-mails die goed geschreven waren, maar tegelijkertijd gemakkelijk herkenbaar waren als zijnde phishing. Wanneer een proefpersoon op de link klikte, kwam deze op een website terecht waar meer informatie werd gegeven over phishing en waarom deze e-mails zo gevaarlijk zijn.

Spamfilters
Van alle verstuurde phishingmailtjes, wordt slechts 20 procent door spamfilters herkend, zo meldt LBVD. Volgens het bedrijf zou dit veel hoger moeten zijn. Gemiddeld raken gedupeerden 416 euro kwijt door phishing e-mails.
http://kassa.vara.nl/actueel/diginieuws ... shingmail/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
7
Hallo,
Hanneke-v-m schreef:Eigenlijk heb ik nog wel een tweede vraag en dat is hoe ze aan mijn e-mail adres zijn gekomen?
Wat de exacte oorzaak is blijft natuurlijk een raadsel, en cybercriminelen verzamelen op allerlei manieren e-mail-adressen en dit wordt vaak uitgevoerd met zogenaamde "zoek-robots" die het internet afstruinen op e-mail-adressen. Zie ook de informatie op de onderstaande link, waar veel voorbeelden zijn omschreven hoe e-mail-adressen worden verkregen.
http://www.private.org.il/harvest.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
8
Taringa schreef:Ik open nooit een e-mail als ik in het scherm al het slechte Nederlands lees en het afkomstig is van een adres wat helemaal niet bestaat.
Ook blokkeer ik het adres gelijk en klik ik nooit uit nieuwsgierigheid op dit soort links dat is te riskant.
Maar toch klikken er heel veel mensen op dit soort linkjes, Kassa heeft er onderzoek naar gedaan

'Kwart Nederlandse werknemers trapt in phishingmail'
Uit onderzoek van beveiligingsbedrijf LBVD is gebleken dat zo’n 23 procent van de Nederlandse werknemers in een bedrijf ingaan op phishingmailtjes.

Onderzoek
De onderzoekers maakten gebruik van phishing-e-mails die goed geschreven waren, maar tegelijkertijd gemakkelijk herkenbaar waren als zijnde phishing. Wanneer een proefpersoon op de link klikte, kwam deze op een website terecht waar meer informatie werd gegeven over phishing en waarom deze e-mails zo gevaarlijk zijn.

Spamfilters
Van alle verstuurde phishingmailtjes, wordt slechts 20 procent door spamfilters herkend, zo meldt LBVD. Volgens het bedrijf zou dit veel hoger moeten zijn. Gemiddeld raken gedupeerden 416 euro kwijt door phishing e-mails.
http://kassa.vara.nl/actueel/diginieuws ... shingmail/" onclick="window.open(this.href);return false;
ja zo doe ik dat ook altijd, nooit op vreemde linken klikken ook niet uit nieuwsgierigheid.
gelijk weggooien en als het een valse bank mail is kun je wel de tekst kopieren en doorsturen naar je bank zodat ze op de hoogte zijn
van de pishing mail. maar niet op linken klikken!
9
Hallo,

Of net als wat MijnOverheid bij zijn mails plaatst, ga naar de website via je browser (van bv. je bank) dus nooit via een link van een mail.
Vanaf november 2013 stuurt MijnOverheid geen notificaties meer met een link naar de website. Dit is om te voorkomen dat u met valse e-mailnotificaties naar een namaak-website wordt geleid (zogenaamde phishing). Neem daarom het webadres van MijnOverheid op in uw Favorieten en ga altijd van daaruit naar de website. Ontvangt u toch een e-mailnotificatie met daarin een link, dan is deze dus nooit van MijnOverheid.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
10
Toch gek dat mensen erin trappen, ik heb intussen honderden phishingmails gekregen ik lees ze voor de lol altijd dor wegens het slechte Nederlands dan kan ik weer even lachen (:
De overheid moet zulke dingen eens duidelijk maken!
11
Ik heb deze email ook ontvangen (en vele malen false emails van banken), maar wat ik me afvraag of het niet strafbaar is dergelijke emails te verspreiden. Het moet voor justitie toch vrij simpel zijn de verzender te achterhalen lijkt me.
13
ok, maar is het dan zelfs niet mogelijk als ze die betaling zouden afronden, te tracken waar dat geld naar toe gaat ?
15
Ik zal ff een uitleg geven hoe phising wordt toegepast.

Er wordt een virusje op een computer gezet door bijvoorbeeld freeware. Freeware is gratis software waar vaak ook anderen dingen mee gestuurd worden zoals bijvoorbeeld dat virusje.
Dat virus zorgt ervoor dat mensen hun thuis computer een onzichtbaar programma aan heeft staan. Wat deze mails automatisch bestuurd
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiliging & Privacy”