Plaats reactie
1
mijn pc heeft de nogal vreemde gewoonte om de wat oudere spellen in het begin snel af te spelen maar daarna steeds langzamer te laten lopen totdat ik het spel weer opnieuw opstart (dan begint het cirkeltje gewoon weer opnieuw). bij sommige games kan ik dit oplossen door het te draaien via emulatie 3Dfx (meestal kunnen ze ook zonder draaien via primair beeldsturing apparaat) maar er zitten er ook een stel bij waarbij dit niet werkt. vreemde is dat wanneer ik wat nieuwere spellen draai deze gewoon wel op dezelfde snelheid blijven draaien. enige oplossing mogelijk voor dit probleem?

de hardware:

windows= xp sp3
cpu= amd xp 2000+
gpu= nvidia geforce fx 5500 (agp 8x)
ram= 1gb ddr 266
2
Om wat voor games gaat het precies en hoe oud zijn deze?
Ik denk haast dat deze games niet met de hardwareacceleratie overweg kunnen en daardoor stressed raken en vertragen.
Als je nog ergens een oudere videokaart hebt liggen AGP4x (b.v. een AGP tnt2 32mb) kaartje kan je die eens proberen.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
3
oudste wat ik heb is een geforce4 mx 64mb.

de volgende games heb ik problemen mee:

dethkarz (nee dat is geen typo XD, deze draait wel gewoon goed onder glide wrapper wat een 3Dfx/voodoo emulator is)
Star Wars Episode I pod Racer (glide wrapper werkt op dit spel maar blijft vertragen op de lange termijn)
incoming (deze heeft het nog wel het ergst. na iets als 30min is het spel zo goed als onspeelbaar, ook op de hierboven genoemde kaart, weet niet of dit spel 3Dfx/voodoo ondersteund).

zijn dus allemaal spellen van rond 1998.
4
Zit er een reepje van 1GB geheugen in deze computer of twee van 512 MB bijvoorbeeld.
Je kan het eens met minder geheugen proberen, dit soort spellen zijn vaak niet voorbereid op deze hoeveelheid geheugen.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
5
zit 2 keer 256mb en 1 keer 512 in. mij ervaring met windows xp is dat het niet goed werkt onder de 512MB dus lager moet ik niet gaan. maar is 512MB wel laag genoeg? en bestaan er ook programma's die tijdelijk een deel van mijn RAM kunnen uitschakelen (of onzichtbaar maken)?
6
Je kan 512 MB proberen maar een oude computer van mij liep ook goed op 256MB met Windows XP home edition.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
9
ik zie zelf niet waarom overclocken kan helpen aangezien de spellen als op 60fs draaien (in ieder geval voor de eerste 10min).

en dethkarz draait al goed met de glide wrapper die ik nu heb (kon je al lezen bij een vorige reactie die ik had geplaatst). bovendien had ik die nglide al geprobeerd maar deze brengt geen verbetering bij geen van de spellen.
10
roland285 schreef:ik zie zelf niet waarom overclocken kan helpen aangezien de spellen als op 60fs draaien (in ieder geval voor de eerste 10min).
Ik schreef ook underclocken dus het systeem langzamer maken. :lol:
Je zou ook nog eens een Windows 98 install kunnen proberen als je hier nog een CD van hebt liggen.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
11
zal nu erg moeilijk gaan denk ik. de pc heeft zo ongeveer de ziel gegeven :eek: wanneer ik de kast opende zag ik ook een stel nogal bol staande condensatoren. het is niet dat het hele ding het niet meer doet maar zodra het het ook meet iets zwaarder krijgt dan gewoon desktop gebruik loopt het hele ding vast (met muis en al).

ok, ik geef toe, het was al een oud ding (pc's horen het nou in eenmaal niet zolang uit te houden). hoopte alleen dat het nog gebruikt kon worden voor de oudere spellen :-\ .


nieuwe vraag: is het mogelijk om (naast glide wrapper) oude hardware te emuleren? ik hoop dan namelijk dat ik dan met een nieuwere pc gewoon nog de oude meuk kan draaien.
12
roland285 schreef: wanneer ik de kast opende zag ik ook een stel nogal bol staande condensatoren.
Dan hebben we de oorzaak denk gevonden van de problemen.
roland285 schreef:is het mogelijk om (naast glide wrapper) oude hardware te emuleren? ik hoop dan namelijk dat ik dan met een nieuwere pc gewoon nog de oude meuk kan draaien.
Je kan XP in VM Ware Player installeren en hier de oude games in draaien.
http://www.vmware.com/products/player/" onclick="window.open(this.href);return false;
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
13
vreemd genoeg draaien de spellen wel goed de nieuwere pc (behalve incoming, maar volgens Wikipedia hadden ze daar zelfs vroeger problemen mee).

:dank: voor de hulp.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”