Plaats reactie
1
Wij hebben thuis een oude pc voor opslag de hardeschijven staan allemaal in RAID 2 x 1 TB s-ata en 2 x 500 GB ata.
Bij RAID zie je natuurlijk maar 1 schijf en op de achtergrond worden de gegevens op de tweede schijf geplaatst.
Wat ik mij nu ineens afvraag is er software om te controleren of de tweede schijf ook alle gegevens van de eerste schijf heeft opgeslagen, op Google kon ik niet direct iets over vinden.
2
In het menu van de RAID controller kan je in de meeste gevallen ook de status zien, en als er al problemen zouden zijn krijg je meestal wel een melding bij het opstarten iets in de trant als 'Warning! incomplete RAID array' of iets dergelijks.

Een primitieve mogelijkheid om de data op beide schijven te controleren is door één voor één eens de schijven los te halen en de opgeslagen data te vergelijken.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Maxstar schreef:In het menu van de RAID controller kan je in de meeste gevallen ook de status zien
Daar staat niet veel info dus dacht ik misschien is er een gratis programma waarmee je dit kan bekijken?
4
Of hiervoor programma's voorhanden zijn voor Windows weet ik niet, voor Linux wel zover ik weet maar of je hier dan ook exact de opgeslagen gegevens kan vergelijken durf ik niet te zeggen.
Het probleem is dat software vaak geen harde-schijven kan detecteren die tot een array behoren en je dus volledig aangwezen bent op commandline scripts of software die bij de RAID controller is geleverd waarmee je de status kan uitlezen.
Bij goedkope controllers van een paar tientjes is dit vaak niet mogelijk en moet je maar vertrouwen hebben of het allemaal wel goed werkt.
Maxstar schreef:Een primitieve mogelijkheid om de data op beide schijven te controleren is door één voor één eens de schijven los te halen en de opgeslagen data te vergelijken.
Primitief maar ook gevaarlijk omdat als je de RAID-array verbreekt dus in sommige gevallen de array opnieuw zal moeten rebuilden.

Als je graag exact wilt zien of RAID-1 set werkt kan je beter kiezen voor een softwarematige opstellingen die het meest controleerbaar is.
M.v.g,
~*~Maaike~*~
5
Maaike schreef:Bij goedkope controllers van een paar tientjes is dit vaak niet mogelijk en moet je maar vertrouwen hebben of het allemaal wel goed werkt.
De PCI RAID kaart is van Sweex en koste 19,95 dacht ik. :)
Dank je wel voor de uitleg ik zal me eens verdiepen in softwarematige RAID opstellingen met Linux schijnt dit erg makkelijk te zijn.
Nu draait er Windows XP op die PC maar Ubuntu of een andere versie van Linux is ook goed we doen er toch verder niks mee alleen voor opslag.
6
Maaike schreef:
Maxstar schreef:Een primitieve mogelijkheid om de data op beide schijven te controleren is door één voor één eens de schijven los te halen en de opgeslagen data te vergelijken.
Primitief maar ook gevaarlijk omdat als je de RAID-array verbreekt dus in sommige gevallen de array opnieuw zal moeten rebuilden.
Gevaarlijk wil ik het niet noemen hoor. ::)
Bij alleen het verbreken van de "RAID-set" waarbij je de twee schijven apart, dus los van elkaar test zal deze wel een controle uitvoeren maar niet geheel de "RAID-set" gaan rebuilden, bij wijzigingen is het natuurlijk weer een ander verhaal.
Bij RAID-1 mirroring is het juist de bedoeling dat je bij problemen met één schijf weer kan rebuilden, daar is de RAID controller juist voor en het loskoppelen van één van de twee schijven kan is de basis geen kwaad.

Of bedoel je iets anders>
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”