Plaats reactie

Welke backup methode gebruikt u?

Externe harde-schijf.
Totaal aantal stemmen: 17 (38%)
CD / DVD schijven.
Totaal aantal stemmen: 2 (4%)
NAS / Thuis server.
Totaal aantal stemmen: 9 (20%)
FTP / Cloud server.
Totaal aantal stemmen: 6 (13%)
Tapestreamer.
Totaal aantal stemmen: 1 (2%)
RAID configuratie.
Totaal aantal stemmen: 6 (13%)
Ik maak geen back-ups.
Totaal aantal stemmen: 2 (4%)
Anders namelijk.... (Zie reactie)
Totaal aantal stemmen: 2 (4%)
Totaal aantal stemmen: 45
16
De Hulk schreef:
Dit is een juiste manier van backup... Maar leg je de externe disks dan ook op een andere locatie neer?
Anders heeft de backup bij brand nog geen nut.
Vroeger had ik bij de bank een kluisje en legde daarin mijn back-up. Nu begrijp ik dat backup-pro.nl wil, dat ik dat in de 'cloud' ga doen. Het spijt me, ik heb daar geen enkel vertrouwen in, ook niet met versleuteling. Ook het delen van bestanden is een groot gevaar op internet en de zaak is vaak zo lek als een mandje.

Vorige week nog lagen de medische gegeven van duizenden mensen op straat. En bij die bedrijven werken dan hoogopgeleide duur betaalde IT'ers. Ik heb al veel vaker gezegd, dat die mensen vaak ook de materie niet meer begrijpen en hoe kunnen 'normale' mensen dat dan wel. Het is werkelijk lachwekkend en een 'Keek op de Week' show dat dan 'de deskundigen' vaak in de vorm van een hoogleraar een optreden geven. Was dat bij Koot en De Bie niet in de vorm van Dr. Klavan?
Het verschil tussen online backup (ik heb het dus niet over diensten als dropbox oid.) en een database waarin persoonlijke gegevens staan opgeslagen, is dat de data welke in een database staan op te vragen zijn. Veelal door middel van een website. Als er in de website programmeer fouten staan... Ja dan zijn de rapen gaar. Kijk naar de gegevens van diginotar een paar maanden geleden.
De versleuteling (lees:encryptie) welke gebruikt wordt is dermate hoog dat deze zo goed als niet te kraken is.
"To put this into perspective: on a trillion machines, that each could test a billion keys per second, it would take more than two billion years to recover an AES-128 key,"

Source: The Inquirer (http://s.tt/14cdl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Dit is dan ook de reden waarvoor banken deze versleuteling gebruiken.
Zelfs al zouden onverlaten in het datacenter hun slag slaan, en mijn backup server meenemen, is de data (uw persoonlijke gegevens) niet leesbaar en dus volkomen onbruikbaar.


Uiteraard is het zo dat ik graag zou zien dat iedere lezer van deze topics het gratis test account bij mij aanvragen, maar ik probeer hem niet op te dringen.
17
Op mijn vaders werkkamer staat een oude pc in een hoekje die wij allemaal gebruiken voor opslag, de hardeschijven staan allemaal in RAID 2 x 1 TB s-ata en 2 x 500 GB ata.
Ik gebruik zo nu dan MaxBlast 5 voor het maken van een backup die ik op deze server opsla en op een andere hardeschijf op mijn computer.

Ik heb nog wel een vraagje over RAID maar zal daar wel even een andere topic voor aanmaken.
18
De Hulk schreef: Nu begrijp ik dat backup-pro.nl wil, dat ik dat in de 'cloud' ga doen. Het spijt me, ik heb daar geen enkel vertrouwen in, ook niet met versleuteling. Ook het delen van bestanden is een groot gevaar op internet en de zaak is vaak zo lek als een mandje.
De mogelijkheden en korting die Backup-pro via dit forum geeft zijn natuurlijk geen verplichting, de 3 weken gratis (vrijblijvend) gebruik zijn bedoeld als kennismaking met een back-up dienst in 'the cloud', de korting bij aanschaf is extra een tegemoetkoming voor eventuele nieuwe klanten.

Dat je hier geen vertrouwen in hebt kan ik wel begrijpen omdat bepaalde zaken waarschijnlijk nog een grijs gebied zijn. Maar ik denk dat men al dan niet bewust al veel gebruik maken van 'cloud' diensten.
Neem bijvoorbeeld online 'E-mail' diensten, dit is eigenlijk ook een vorm 'cloud' de betreffende E-mail berichten staan immers niet direct op de PC zelf maar ergens op een server!

Laat ik beginnen met de minpunten van 'cloud' diensten en dat is de keuze welke cloudaanbieder je gebruikt, gezien de Uniting (and) Strengthening America (by) Providing Appropriate Tools Required (to) Intercept (and) Obstruct Terrorism afgekort Partiot Act.
Beknopt omschreven kunnen er vanuit dit concept gegevens opgevraagd worden bij cloudaanbieders, zonder gerechtelijke stappen te hoeven ondernemen, dit staat weer in verband met de Nationale Security Letter afgekort NSL.
Gegevens uit Europa die opgeslagen zijn op bij een Amerikaanse cloudaanbieder vallen onder het concept 'Partiot Act', dus in geheel Nederlands kan er zonder pardon of verdere inlichting in uw gegevens gesnuffeld worden.

Ik heb zelf het boek Security "Deskundig en pracktisch juridisch advies" van Arnoud Engelfriet gelezen en hier staat in duidelijke taal beschreven hoe veel zaken in elkaar zitten.
Zie ook het onderstaande artikel wat betrekking heeft op 'the cloud'.
Waarom is de Patriot Act nou eigenlijk een probleem voor cloudgebruikers?

De voordelen van het opslaan van gegevens in 'the cloud' is de eenvoud en toch de veiligheid door de gebruikte encryptie, als je niks te verbergen hebt hoef je je ook geen zorgen te maken om zaken als de 'Partiot Act' e.d.
Het online opslaan is gewoon een veilige manier van back-uppen, de gebruikte servers staan in een 'datacentrums' die niet voor iedereen zomaar toegankelijk is, de data is versleuteld dus niet zomaar te bekijken en in te zien door derden.
Doordat 'datacentrums' over het algemeen allemaal een noodstroomvoorziening hebben en ook van de servers 'mirrors' hebben zal dit 24/7 bereikbaar zijn is dit een voordeel om gegevens in 'the cloud' op te slaan.

Bij back-ups in 'the cloud' moet je natuurlijk niet alleen denken aan een bepaalde cloudaanbieder, je kan zelf ook een server in een 'datacentrum' plaatsen (colocatie) en daar in eigen beheer je gegevens opslaan.
Een alternatief als je geen eigen server wilt plaatsen is een virtual private server (vps), dit is zoals de naam al zegt een virtuele server die draait op een fysieke server.
Dit soort systemen kan je geheel in eigen beheer houden maar ook laten beheren.

Maar goed we hadden het over betrouwbaarheid & vertrouwen en in het beginsel over "Welke backup methode gebruikt u?" ik dwaal af. :D
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
19
De mogelijkheden en korting die Backup-pro via dit forum geeft zijn natuurlijk geen verplichting, de 3 weken gratis (vrijblijvend) gebruik zijn bedoeld als kennismaking met een back-up dienst in 'the cloud', de korting bij aanschaf is extra een tegemoetkoming voor eventuele nieuwe klanten.
Is mij prima en je moet mijn verhaal ook niet zien als een aanval. Maxtar die heeft het zeer goed uitgelegd wat ik eigenlijk bedoel. Maar wij verschillen wel van mening op een aantal punten. Wat was de doelstelling van internet in de beginjaren mooi. Echter, Google begon grootschalig te stelen en nu doet iedereen het op internet.
als je niks te verbergen hebt hoef je je ook geen zorgen te maken om zaken als de 'Partiot Act' e.d.
Een dergelijke uitspraak in deze tijd is natuurlijk diep droevig. Ik dacht dat we nu allemaal wel beter wisten.
dus in geheel Nederlands kan er zonder pardon of verdere inlichting in uw gegevens gesnuffeld worden.
Precies en iedereen doet dat nu al. Ik heb met de privégegevens van een ander niets te maken en ik respecteer iemands privacy. Die mensen die de privacy wel schenden en gegevens commercieel gebruiken (verkopen) en profielen aanmaken zoals Google, Facebook, Twitter en Hyves zijn gewoon naar mijn mening criminele organisaties en de politie die bij providers zaken zonder gerechtelijk bevel inkijken zijn nog erger dan de maffia.
21
Aaahhh Backups, 1 van mijn favorieten :D

Ff kieken, Ik gebruik FTP/Cloud, Tape, Raid, en Deep Space Internet :P

Zonder gekheid, Ik heb in totaal een 6 TB aan schijven in raid 5 staan in een thuis server. Daar wordt alles naar gesynchoniseerd vanaf de flaptop en de desktop. Daarnaast heb ik een tapedrive, waarmee ik iedere 2 weken een backup maak.

Voor de echt belangrijke dingen, (CV, copie paspoort, rijbewijs, credit card, enz) gebruik ik een goedkoop en simpel truukje.

Ik versleutel de bestanden met truecrypt, en email de file naar mijzelf. Zowel naar naar Gmail, als Hotmail, door de encryptie zijn mijn gegevens veilig. Iedere regering mag zoveel kijken als ze willen, ik wens ze veel succes! :P

Welk programma ik gebruik?
Vlad brain 7.4! Mijn eigen gezonde verstand...
Ik ga niet alle films en pr0n backuppen, verspilling van ruimte, en indien nodig kan ik het altijd opnieuw downloaden. (uiteraard een backup van gekochte films voor eigen gebruik. Klein tipje, hier vind je de nodige backups ;) )

Ik bewaar alleen wat echt belangrijk is, documenten, foto's, enz. Besturings systeem is niet belangrijk, bij het terugzetten van een backup kies ik toch meestal voor om de boel te upgraden of anders in te richten.
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
22
Vladimir schreef:Ik bewaar alleen wat echt belangrijk is, documenten, foto's, enz. Besturings systeem is niet belangrijk, bij het terugzetten van een backup kies ik toch meestal voor om de boel te upgraden of anders in te richten.
Mijn idee. :P
Ik maak slechts backups van mijn films, muziek en wat persoonlijke documenten. De rest is niet belangrijk.
Net als Vlad vind ik ook een backup van het besturingssysteem niet nodig. ISO-tjes zijn zo te downloaden en een nieuwe installatie is in een half uurtje gefixed.

Mijn verzameling films opnieuw dl-en zou dagen in beslag nemen, die staan als backup op een bestands-servertje. En een backup van die backup (paranoia-modus :geek: ) staat op een media-server (Plexserver).
Gebruik ik geen backup-software voor, maar gebeurt gewoon ´ouderwets´ handmatig met SSH, Midnight Commander of simpel selecteren/slepen.
Zeg maar Duncan.
23
Externe harde-schijf.
Dit is een portable HD waar bestanden op staan die ik veel gebruik en gesynchroniseerd worden met de NAS.

NAS.
Op de Qnap TurboNAS die wij sinds kort hebben staan alle belangrijke gegevens.

FTP / Cloud server.
Mijn vriend heeft nog een dedicated server in een datacentrum waar ook alle belangrijke gegevens op staan voor de zekerheid.
M.v.g,
~*~Maaike~*~
24
Gezien alle problemen die je op de verschillende forums tegen komt met mensen die hun gegevens kwijt zijn na een:
* syssteem crash
* harde schijf crash
* virus besmetting
* ransom ware (data versleuteld)
is het wellicht weer eens goed dit mooie topic weer eens een schopje te geven...

Wij doens het met een van de kids samen.
Met oude kasten en zo hebben we 2 identieke webdav (een soort cloud) servers in gericht onder Debian 6 en sinds kort geupgrade naar 8, Debian Jessie.
De servers draaien al vanaf november 2011. we hebben alles zelf gedaan; omdat ik eind jaren 90 Linux zelf geleerd heb door een boekje met Cd te kopen (downloaden met een inbelverbinding was toen onbetaalbaar...) en heeeeeel veel te oefenen op een oude 486 computer.... bleek die kennis goed genoeg om na wat leeswerk Linux weer op te pakken en zo een webdav server in te richten. We hebben een heel eenvoudig en zuinig moederbord gekozen met alles onboard (ook cPU, bij ons een AMD350; alleen een reepje geheugen, een voeding en harde schijven heb je nog nodig. Oud schermpje, muis , toetsenbord en kast hadden we al.
Debian omdat het met een simpele desktop prima loopt en de instellingen zijn zeer toegankelijk in tegenstelling tot sommige andere distros, die er heel fancy bijna Win8-achtig uit zien...
Dus 2 servers, een staat er bij ons en de ander bij onze zoon (hij heeft veel backup ruimte nodig voor zijn documentaire fotografie).
Geen van ons is IT-er... alles autodidactisch geleerd. Kwestie van geduld en oefenen... Hulp zat tegenwoordig op de vele forums, ook Linux.

Van systeem harde schijven maak ik een ghost; voor windows heb ik nog een oude ghost versie liggen die ik start vanaf een usb stick.
Voor Linux maak ik schijf klonen met G4L, Ghost for Linux. Daarvan heb ik een opstart CD, werkt wat ouderwets maar werkt super. Ik heb inmiddels al wel 10 klonen gemaakt en een aantal hiervan ook terug gezet (ook als test... om te kijken of het werkt...!!) en nooit problemen gehad; Clonezilla werkte niet altijd goed.
Het is altijd goed een kloon/image te hebben, soms is een systeem nl niet meer te repareren of door een virus onzeker of het echt schoon is... Image terug zetten en draaien... Als je een backup van data/fotos hebt.. hoef je je daar geen zorgen over te maken.
trouwens zet ik geen data op de systeem schijf of ik heb er een complete kopie kloon van (zoals voor linux, de 1e schijf is ook data schijf, maar er ligt een kant en klare kloon klaar; stekkers wisselen en in een par minuten verder. Kosten... paar tientjes...(max ca 6 tientjes)... daarmee koop je zekerheid.
25
Hallo en Welkom op het forum,

Dit is een heel doordachte maar ook effectieve back-up oplossing, zeker gezien de huidige ransomware (cryptolockers) is goede back-up strategie een must have.
Helaas zie je regelmatig dat gebruikers belangrijke en onvervangbare bestanden kwijt zijn na een infectie met dergelijke malware.
In ieder geval erg leuk om te lezen dat je zoveel aandacht hebt besteed aan een back-up functie in het netwerk. :good:

Zelf gebruik ik ook een dergelijke opzet voor het maken van back-ups, zowel op een centrale server in het netwerk als op een NAS systeem.
Dit zijn onder andere complete images van systemen, maar real-time draait er ook een back-up op bestandsniveau waarbij wijzigingen direct worden gesynchroniseerd zeg maar.
Toen ik nog van dual-boot systemen gebruik maakte had ik ook nog aparte back-ups van de MBR (Master Boot Record). Maar ook van systemen die bijvoorbeeld uitgerust waren met een factory-MBR die een disc-to-disc recovery aanstuurde.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
26
Bedankt voor het welkom...

Ben al veel jaren (wisselend) actief op Tweakers, Helpmij, diverse Linux forums, was ook actief op Computertotaal forum tot de "restyling"...

Maar op een of andere reden kwam dit forum niet op mijn pad, tot gisteren...
Ben erg benieuwd hoe het hier gaat en meteen maar een actueel onderwerp weer wat opgeslingerd... nav een Helpmij topic waar iemand nu vast zit met een Ransom virus.. http://www.helpmij.nl/forum/showthread. ... ojan-virus" onclick="window.open(this.href);return false;

Toch een aardig anders ingericht forum, ben dus benieuwd of het me gaat bevallen, zo ja... dan komt er meestal wel wat (soms kritische..) input waar we hopen dat de TS er wat aan heeft.
27
Dag allemaal,

Ik was nog eventjes aan 't rondneuzen op het forum, en kwam dit interessante topic tegen.

Ik lees allemaal manieren van backuppen, die mij te geavanceerd zijn. Ik hou het extreem simpel: ik gebruik een externe harde schijf voor back-up, dat doe ik met apples Time Machine.
Die maakt elk uur(!) een back-up van het complete systeem. Het is nogal vaak, vind ik, maar ik weet namelijk niet of het wat minder vaak kan, anders had ik dat graag gewild, maar goed. Het werkt in ieder geval en tot nog toe gelukkig niet nodig gehad.

Op mijn Windows pc die ik niet heel vaak nog gebruik maak ik geen back-ups meer want dat was een complete chaos met die ingebouwde back-up functie van Windows. Een groot drama, goh...

Ik had natuurlijk liever m'n back-up op een lokale server (NAS o.i.d.) in het netwerk gehad, zodat ik geen externe schijven heb, en dat ik niet steeds last heb van een schijf die zich activeert, dat merk ik heel erg aan de snelheid van de computer.
Als de back-up wordt voorbereid hoor ik een soort piep-geluidje uit de externe schijf en begint 'ie te ratelen en moet de computer langer over bepaalde processen nadenken.

Dit is ongeveer hoe mijn back-up systeempje in elkaar zit. Het is nogal minimalistisch en simpel, maar ik denk dat dat voor mij wel goed is, aangezien ik meer verstand heb van besturingssystemen en software, dan van netwerken en hardware.

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
28
Xp2 schreef:Het is nogal minimalistisch en simpel, maar ik denk dat dat voor mij wel goed is, aangezien ik meer verstand heb van besturingssystemen en software, dan van netwerken en hardware.
Mvg,
Xp2
je hebt het iig geregeld....
Maxstar schreef:...maar real-time draait er ook een back-up op bestandsniveau waarbij wijzigingen direct worden gesynchroniseerd zeg maar....
Geen angst dat bij besmetting een virus of ransomware jouw backup (ook) aantast? Voor een reden om netwerk schijven na gebruik te unmountne, los te koppelen.
29
Ik heb in de pc twee harde schijven. Ik maak elke drie dagen een image van mijn OS en zet die op de tweede HD.
Die tweede HD is ook mijn data schijf. Belangrijke data kopieer ik regelmatig naar een data partitie op de eerste schijf.
Zo heb ik zowel mijn OS als mijn data "om en om" op twee fysiek gescheiden HD's.
Verder maak ik regelmatig (elke een of twee weken of zo) met AlwaysSync van het geheel een full back-up op een externe USB drive.
Deze UCB drive is wel aangesloten, maar staat verder altijd uit.
Als extra veiligheid maak ik elk half jaar nog een nagenoeg full back-up op een tweede USB harde schijf, welke ik elders in huis bewaar.
In feite heb ik dus drie exemplaren van al mijn files.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?
30
Ok.... dank voor de toelichting, kunnen anderen ook wel wat mee.
Mijn collega had dus pech met zo'n ransomware.... maar gelukkig zijn externe schijf met backups niet aangesloten...
PS: zijn vrouw had geklikt op een "pdf" bestand met de naam brochure.pdf.exe.. ........... tja... toen gebeurde er wat.... ;(
Gelukkig kon hij zijn backups/image terug zetten....
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”