Plaats reactie
1
Hallo allemaal,
ik probeer het kort te houden.
Mijn oude systeem was Windows XP home, op een 200 Gb IDE HDD.
Ik wilde graag overstappen op Windows 7, maar het liefst op een nieuwe HDD, die kwam er dan ook in de vorm van een 1Tb SATA HDD.

Ik dus Windows 7 gekocht. Hierop staan zowel de 32 bit versie als de 64bit versie.
Mijn CPU is een Intel E6600 C2D 2,4 Ghz, dus geschikt voor 64 bit versie.
Ik dacht bij mijzelf, ik laat de oude HDD met Windows XP erin zitten, just in case,....
Ik formateer de nieuwe HDD en maak er een actieve partitie van en zeg vervolgens in de BIOS dat het systeem moet opstarten vanaf de DVD. Ik wil dus de 64bit installeren, maar er wordt aangegeven dat dat niet kan. Ik ben dus flink verbaasd en bleef nog vele malen proberen. Helaas, wat ik ook probeerde het wilde maar niet lukken. Wat uiteindelijk wel lukte was de 32 bit versie. Ik dacht, laat ik dan die maar wel alvast installeren, dan zie ik later wel, hoe ik de 64bit versie erop krijg.
Afijn, ... na verloop van tijd weer van alles geprobeerd, maar het wil gewoon niet.
Dan komt het. Als ik de oude harde schijf loskoppel, dan start mijn PC helemaal niet meer op, wat ik ook doe. Ik krijg de melding.
NTLDR ontbreekt Toets Cntrl+Alt+Del om verder te gaan.

Het enige wat de computer doet is dan, het weer opnieuw proberen, maar de melding blijft terugkomen.
Heeeeeeeeel vreemd.
De oude schijf terugplaatsen en de pc start gewoon op en ik kan dan dus kiezen of ik de oude Windows, of de nieuwe windows wil opstarten. Als ik niks intoets dan wordt dat W7.

Goed.
Ik heb zelfs (houd je vast) met Microsoft Nederland gebeld. Die medewerker wist ook niet wat hij moest doen en Googlen levert mij ook weinig op wat ik snap....

Wie weet wat ik moet doen?
Ik hoop dat ik beide HDD's kan laten zitten en dat ik niet de oude HDD eruit moet halen, de nieuwe weer opnieuw moet leeghalen enzo en dan weer opnieuw W7 moet installeren.

Ik dank iedereen op voorhand voor de genomen moeite om met mij mee te denken en met oplossingen te komen.
CPU AMD Ryzen 7 5800X
Mobo AsRock B550 Phantom Gaming 4
1Tb m.2 SSD ADATA
1 TB SSD Kingston HyperX
1 TB m.2 SSD Intel 660
Corsair 16Gb DDR4 3200 Mhz werkgeheugen
Windows 11 Pro 64 bit
Bitdefender
Gygabite Vision RTX3070
Behuizing: AZZA Storm 6000 Big Tower
2
Hoi,

Het probleem wat is ontstaan is eigenlijk heel makkelijk te verklaren en dat is dat de bootloader van de Windows XP installatie op de 200GB schijf is overschreven door die van Windows 7, waardoor je nu kan kiezen of je Windows XP of Windows 7 wilt opstarten.
Als je de 200GB schijf loskoppelt is er dus geen bootloader meer voor Windows 7 en dat is de oorzaak van de missende NTLDR melding.

Tijdens de installatie van Windows 7 had je eigenlijk de schijf met Windows XP even moeten loskoppelen zodat Windows 7 zijn eigen bootloader zou krijgen.
Doormiddel van de BBS (Bios Boot Selector) F11 bij (ami Bios) zou je dan bij het opstarten kunnen aangeven van welke schijf je wilt opstarten, niet alle moederborden ondersteunen dit maar dan zou je het handmatig kunnen instellen bij de boot-sequence in de BIOS als je b.v. van de Windows XP schijf wilt opstarten i.p.v. de Windows 7 schijf.

In principe zou je nu van de beide installaties de MBR kunnen herstellen zodat de beide installaties weer hun eigen bootloader krijgen.
Je sluit dan als eerste de Windows XP schijf aan en niet de Windows 7 schijf.

Start de computer op van de Windows XP CD en start de recovery console
1. Log hierna in op de Windows installatie, geef het cijfer op van de Windows installatie gevolgd door enter.
Hierna zal er om het "administrator" password gevraagd worden, heeft u geen password dan drukt u hier op enter.
Afbeelding 2. Geef het commando "fixmbr" op achter de commandprompt, zoals op de onderstaande afbeelding.
Afbeelding 3. Als er gevraagd wordt om de MBR te overschrijven bevestigd u dit met "J" (Ja) of "Y" (Yes).
Afbeelding
Voor Windows 7 kan je hetzelfde uitvoeren maar koppel dan ook weer even voor de zekerheid de Windows XP schijf los.
  • Plaats de Windows Vista / 7 recovery-cd in de CD/DVD-drive.
  • Wanneer gevraagd wordt om te computer te starten van de DVD, druk je op een toets b.v. de spatiebalk.
  • Als de computer is opgestart van de "recovery" cd krijgt u de onderstaande melding.
    • "System recovery options" klik hier op "next"
  • Het systeem wordt nu geanalyseerd op aanwezige Windows installaties.
  • Als deze gereed is krijg u het venster te zien met de gevonden Windows installaties.
  • Kies hier het juiste "besturings systeem" wat u wilt herstellen en klik op "next"
    • Kies de optie Command Prompt
  • Afbeelding
  • Geef hier de volgende twee commando's op gevolgd door enter.
  • bootrec.exe /fixmbr
  • bootrec.exe /fixboot
  • Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Beste Maxstar,

bedankt dat je zo snel al reageert. Ik heb geen originele Windows XP installatie CD, alleen de recovery van FujitsuSiemens.
Ik wil dus ook die O.S. behouden op die 200 Gb schijf. Als het overigens niet anders kan, dan gaat die ook gewoon leeg hoor, dat moet dan maar.
Ik wil perse die 64 bit versie van W7 erop hebben.
CPU AMD Ryzen 7 5800X
Mobo AsRock B550 Phantom Gaming 4
1Tb m.2 SSD ADATA
1 TB SSD Kingston HyperX
1 TB m.2 SSD Intel 660
Corsair 16Gb DDR4 3200 Mhz werkgeheugen
Windows 11 Pro 64 bit
Bitdefender
Gygabite Vision RTX3070
Behuizing: AZZA Storm 6000 Big Tower
4
Hoi,

Als het goed is staat er in de Windows map van XP de map I386, dus probeer het volgende eens.
  • Ga naar start > uitvoeren en kopieer en plak de volgende dikgedrukte (blauwe) regel gevolgd door enter.
  • C:\WINDOWS\I386\WINNT32.EXE /cmdcons
  • Lukt dit niet probeer dan de volgende dikgedrukte (blauwe) regel.
  • %WINDIR%\I386\WINNT32.EXE /cmdcons

Dit commando installeert de recovery console van Windows XP, laat maar even weten of dit gelukt is.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Beste Maxstar,

helaas lukt dit allemaal niet.
De pc ga ik maar naar een computer reparateur brengen.
Kijk wel verder. Thnx for the input, dat zeker.
CPU AMD Ryzen 7 5800X
Mobo AsRock B550 Phantom Gaming 4
1Tb m.2 SSD ADATA
1 TB SSD Kingston HyperX
1 TB m.2 SSD Intel 660
Corsair 16Gb DDR4 3200 Mhz werkgeheugen
Windows 11 Pro 64 bit
Bitdefender
Gygabite Vision RTX3070
Behuizing: AZZA Storm 6000 Big Tower
7
Hoi,

Het wegbrengen is in principe niet nodig en dit probleem is zelf ook heel makkelijk op te lossen met de bovenstaande tips.
Het enigste wat je nodig hebt is de recovery console of een Windows XP cd om de bootloader te herstellen.
Ik heb ook nog een andere mogelijkheid om de recovery console te installeren, laat maar even weten of je dit nog wilt proberen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
8
Beste Maxstar,
een goede vriend van mij met een eigen computer bedrijf heeft het gefixed.
Voor mij gaat dit allemaal te ver en denk ik altijd, dat snap ik wel, maar als ik er dan mee bezig ga, blijk ik er dus geen hout van te snappen.
Gelukkig zijn er deskundigen voor dit soort dingen.

Wellicht kan je me met een ander minder ingewikkeld probleem helpen. Tot die tijd hoop ik dat ik en verder iedereen verschoond blijf van pc problemen.

MagicBright.
CPU AMD Ryzen 7 5800X
Mobo AsRock B550 Phantom Gaming 4
1Tb m.2 SSD ADATA
1 TB SSD Kingston HyperX
1 TB m.2 SSD Intel 660
Corsair 16Gb DDR4 3200 Mhz werkgeheugen
Windows 11 Pro 64 bit
Bitdefender
Gygabite Vision RTX3070
Behuizing: AZZA Storm 6000 Big Tower
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”