Plaats reactie
1
Ik hoorde vandaag op mijn stage dat het mogelijk is dat er automatisch sms berichten kunnen worden uitgezonden en dat deze in een bepaalde straal op elke mobiele telefoon verschijnen.
Met RFID chips is het ook mogelijk om bepaalde informatie te krijgen en zo per sms hierop inspelen.
Ik heb het filmpje over de privacy laatst gezien, maar als ik dit nu zo hoor is het misschien allemaal wel veel erger dan we eigenlijk denken.
2
Wessel schreef:Ik hoorde vandaag op mijn stage dat het mogelijk is dat er automatisch sms berichten kunnen worden uitgezonden en dat deze in een bepaalde straal op elke mobiele telefoon verschijnen.
Klopt, dit word bv door de politie gebruikt om te zoeken naar getuigen van een misdrijf. Een zogenaamd sms alert.
Voorbeeldtje http://www.nu.nl/internet/1901779/sms-b ... dzaak.html
Dit mag echter (nog) niet commercieel gebruikt worden.
Wessel schreef: Met RFID chips is het ook mogelijk om bepaalde informatie te krijgen en zo per sms hierop inspelen.
Tot op een zekere hoogte waar, je kan idd op afstand rfid chips uitlezen.
Er zijn 2 soorten rfid chips, actieve en passieve.

Een passieve rfid chip heeft geen batterij en is dus afhankelijk van de energie van de zender. Deze chip is tot ongeveer 4 meter uit te lezen, maar dan spreek je al over een hele geavanceerde antenne (lees erug duur ;))
Deze chip zal het meest gebruikt worden in winkelproducten (transport en logistiek, maar ook bv diefstal beveiliging). De OV chipkaart en het paspoort hebben een passieve chip. De ov-chipkaart is trouwens al succesvol uit te lezen op 3 meter afstand.

De actieve chip heeft een kleine batterij en deze kan tot op 10 tallen meters worden uitgelezen. De mogelijkheden van deze chip zijn nagenoeg onbeperkt (van garagedeur opener tot aan het volledig scannen van een volle vrachtwagen in een fractie van een seconde), maar is ook stukken duurder.

Onze vriendjes van Bit of Freedom hebben er een leuk stukje over geschreven.
http://www.bof.nl/rfid/RFIDpositionpaper.html

Wat kan je doen om te voorkomen dat je rfid chip word uitgelezen?

De meest drastische methode is gewoon roosteren :P. Stop een rfid chip in de magnetron en met een minuscuul plofje laat de gehate chip het leven.
Helaas zijn de meeste producten niet magnetron bestendig, dus in veel gevallen niet erug handig.

Je kan ook gebruik maken van een EM puls (Elektro Magnetische puls). Een EM puls zorgt ervoor dat de inwendige circuits van de chip worden overbelast en de chip naar de eeuwige silicone velden word gestuurd.
Je kan zelf van wat koperdraad en een oud wegwerpcameratje eenvoudig een EM zapper maken.
Als iemand daar een schema van wilt hebben, gewoon googlen of mij een PM sturen. De reden dat ik dit niet bij dit stukje plaats is dat een EM zapper op hoogspanning (tussen de 12000 en 15000 Volt) werkt en je er dus een ongeloveloze klap van kan krijgen. :P Wees nou ook niet zo snugger om de EM zapper op je telefoon of je nieuwe Intel I7 uit te proberen, want ja, ze gaan heel erg kapot :P.

3e methode is het afschermen van de chip. Als er geen radiosignalen bij de chip kunnen komen, kan de chip ook niet antwoorden. Dit werkt volgens het principe van een kooi van Faraday http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday. Je kan tegenwoordig portefeuilles kopen met 'ingebouwde' kooi van Faraday, ook zijn er hoesjes in de handel voor je paspoort. (Ik heb zelf zo'n hoes om mijn pp heen zitten. Mijn paspoort afblijven!! :evil: ) Je kan zelf van aluminium folie ook iets fabriceren, een vel in het papiergeld vak is vaak voldoende. Je kan dit makkelijk testen als je een OV chipkaart hebt.
Het nadeel is natuurlijk dat je ov kaart wel uit je portefeuille moet halen om te kunnen inchecken.

Kot samengevat.
Ja, ze kunnen een sms naar een bepaald gebied sturen. Dit mag echter niet commercieel gebruikt worden.
En ja, ze kunnen op afstand een rfid chip uitlezen, maar echt praktisch is het niet.

Dat neemt niet weg, dat ik persoonlijk alle chips van bv winkelgoederen direct zap. De winkelketens gaan maar op een andere manier datadiggen. Gelukkig is het nog geen gemeengoed, maar die luxe hebben we nog maar een jaartje of 2. De OV-chipkaart stel ik zo lang mogelijk uit, maar helaas zal dat ook snel aflopen. Als ik er 1tje haal word het een anonieme en word hij cash opgewaardeerd. (I am Vladimir from Russia and I want to travel in your city Da? :-* )
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
3
Weer een mooi verhaal, en bedankt voor de uitleg. :good:
Vladimir schreef:En ja, ze kunnen op afstand een rfid chip uitlezen, maar echt praktisch is het niet.
In de toekomst zal dit wel praktisch gemaakt worden denk ik zelf. :!:
4
ter kennisgeving [net gelezen]: In Chip nr 11 blz 21 staat een info met betrekking tot RFID-chip in kentekenplaat.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
5
Over SMS gesproken, gister was er uitzending van Radar over SMS-diensten.

http://www.trosradar.nl/uitzending_home/" onclick="window.open(this.href);return false;
Al jaren wordt er bij Radar geklaagd over sms-diensten. Consumenten doen nietsvermoedend mee aan een spelletje en blijken vervolgens een peperduur abonnement te hebben. Radar duikt nogmaals in de materie en hoopt voor eens en voor altijd een einde te maken aan deze ellende.
Er worden in de uitzending een aantal toezeggingen gedaan die dit probleem moeten oplossen. Hieronder volgt een korte opsomming, wilt u meer informatie, lees dan het achtergrondverhaal.

Vodafone kondigt als grootste provider aan dat de bewijslast wordt omgedraaid. De consument die klaagt en zich misleid voelt, krijgt dan zijn geld terug van Vodafone. De provider probeert vervolgens het geld van de aanbieder van de dienst te krijgen. Als deze aanbieder kan aantonen dat de consument wel goed is voorgelicht, krijgt deze alsnog de rekening.

Bent u klant van Vodafone en heeft u zelf een klacht over een sms-dienst? Ga dan naar http://www.vodafone.nl/smsklacht" onclick="window.open(this.href);return false;

De OPTA, toezichthouder op de telecombranche, wil dat er een wettelijk bindend SMS-filter komt. Consumenten kunnen zich daarbij opgeven en de aanbieders mogen deze nummers dan niet meer abonneren. Nu is er ook zo'n register, maar daar rust nog geen wettelijke verplichting op.
De branchevereniging van aanbieders van sms-diensten belooft duidelijker te gaan communiceren. Er zal in de toekomst dus duidelijker gesproken worden over abonnementsdiensten.

Minister Verhagen van Economische Zaken komt ondanks alle nieuwe initiatieven in april met een nieuwe wet om de sms-handel in te dammen.
If it ain't broken, don't fix it
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”