Plaats reactie
2
Heb jij Hiren's BootCD al eens gebruikt? Vond jij het handig om zo'n dvd te hebben? Ja, je moet de iso branden op een dvd, want de iso is tegenwoordig zo'n 1,3 GB groot, en dat past natuurlijk niet op een CD.
Ik heb Hiren's BootCD zelf nooit gebruikt, dus neem mijn opmerkingen met een korreltje zout...
Eigenlijk moet je eerst vertellen wat je met Hiren's BootCD denkt te gaan doen. Misschien zijn er dan alternatieven.

Het ligt er dus aan wat jij wilt doen met Hiren's BootCD. Denk eraan dat de laatste versie van de originele Hiren's BootCD dateert van november 2012. Best mogelijk dat je pc niet eens opstart van die cd, wanneer jij een UEFI bios hebt.

Nadat de ontwikkeling van Hiren's BootCD gestopt is, zijn fans wel doorgegaan met de ontwikkeling: https://www.hirensbootcd.org/
De door hun gemaakte Hiren's BootCD PE zou wel werken op moderne computers met UEFI.
Hier zie je welke programma's nu zijn opgenomen in die iso: https://www.hirensbootcd.org/download/
Ik zie daar dat er vrij nieuwe versies van Chrome en Firefox op staan, maar dat geldt niet voor alle programma's. Zo is van TeamViewer versie 6 opgenomen, terwijl TeamViewer intussen al bij versie 13 is.
3
Let op: van Hiren's BootCD PE is alleen een 64 bits versie beschikbaar.
In een ander topic van jou zie ik dat jouw computer draait op Windows 10 Pro 32 bits.
Je moet wel een 64 bits processor hebben om Hiren's BootCD PE te kunnen gebruiken. Dat zal wel het geval zijn wanneer je computer niet al te oud is.
Wat voor processor er in je pc zit kun je zo controleren:
Klik in de Verkenner met de rechter muisknop op Deze pc, en kies dan Eigenschappen.
Wat zie jij staan achter Type systeem?
Ik vermoed: 32-bits besturingssysteem, x64 processor.
Wanneer er bij jou staat x86 processor, dan kun je de nieuwe Hirens BootCD PE niet gebruiken.
4
Mijn desktop heeft een 64 bit windows op een 64 bit processor.
Dus dat gaat wel volgens mij ? En ik heb wel eens gelezen dat als je comp. problemen hebt hirens misschine wel eens kan helpen maar als je zegd dat het niet meer verder ontwikkeld word weet ik dat ook niet, net toevallig wat opgezocht en dan kom ik ook berichten tegen uit 2012.

Ik ben vak benieuwt wat ik daarmee kan doen of wat dat hoe dat werkt en ik kan daarmee ook mijn desktop die ik paar jaar geleden wat een dual boot gemaakt maar ubuntu zit een beetje inelkaar, misschien dat ik dat ook kan herstellen door er een andere versie overheen kan gooien, denk ik nu.
5
Wanneer je de nieuwste versie gebruikt (die door fans van Hiren's BootCD verder is ontwikkeld), zou je die moeten kunnen gebruiken. Klik op deze link: https://www.hirensbootcd.org/

Lees door wat daar staat, en klik daarna bovenaan op die pagina op de knop Download.
Op de pagina die dan opent zie je welke programma's er in die iso opgenomen zijn. Je moet natuurlijk wel weten hoe die programma's werken en wat je ermee kunt doen. Dat moet je van tevoren opzoeken met Google.
Die laatste versie van Hiren's BootCD PE is van 21 juni 2018, dus heel recent, al zitten er naast zeer recente browsers ook wat flink oude programma's in.

Ik was ook wel benieuwd, dus heb ik de iso gedownload en als schijfkopiebestand op een DVD gebrand.
Gebrand op de laagst mogelijke snelheid, laten finaliseren (Lead-out) en laten verifiëren. Allemaal oké.
Daarna opgestart van die dvd. Nou, dat was bij mij geen succes. Zodra ik de melding zag "Press any key to boot from CD/DVD" drukte ik op de spatiebalk. De dvd werd gelezen (dat hoor je!) en daarna zat ik minutenlang tegen de blauwe Windows 10 vlag aan te kijken. Er gebeurde verder niets meer. Ik hoorde ook niet dat er nog gelezen werd van de dvd.
Na 2 à 3 minuten gaf ik het op. Ik haalde de dvd uit het dvd-station, zette de pc uit met de powerknop en startte hem daarna weer normaal op.
Misschien heb jij meer succes... ;)

Vroeger heb ik ook wel eens een dual boot Windows-Linux gehad op een van mijn pc's, maar dat doe ik nu niet meer. Dat gaf toch te vaak problemen. Als ik tegenwoordig een of andere Linux distributie wil proberen, dan gebruik ik daar een aparte, wat oudere pc voor. En dan stel ik altijd de volledige harde schijf ter beschikking aan die nieuwe Linux distributie, zodat oudere versies verwijderd worden.
6
Ha, ik had veel te weinig geduld toen ik de pc probeerde op te starten van de Hiren's BootCD PE!
Ik heb het zojuist nog eens geprobeerd. Toen de monitor na 10 minuten nog steeds de blauwe Windows 10 vlag liet zien, ben ik even de tuin ingelopen. Vijf minuten later kwam ik terug en jawel, de pc was toen eindelijk opgestart van Windows 10 PE. Ik had niet gedacht dat het opstarten van dvd zolang zou kunnen duren. 8 GB aan werkgeheugen moet toch genoeg zijn, zou je zeggen...
Waarschijnlijk werkt het allemaal een stuk sneller, wanneer je de iso niet op een dvd brandt, maar er een opstartbare USB stick mee maakt. Zeker wanneer je daarvoor een snelle USB 3.0 stick gebruikt en ook een USB 3.0 poort op je pc.

Ik heb geen idee wat je allemaal kunt doen met al die programma's die op de iso staan. Wel viel het me op dat de partities van mijn harde schijf onder Windows 10 PE allemaal andere schijfletters hadden gekregen. Twee kleine herstelpartities van 450 MB die ik normaal nooit zie in de Verkenner, omdat ze geen schijfletter hebben, hadden wel een schijfletter (F en G) gekregen in Windows 10 PE. En de C: schijf waar Windows op staat, was onder Windows 10 PE de E: schijf geworden. Wel iets waar je op moet letten, wanneer je vanuit Hiren's BootCD PE veranderingen aan wilt brengen op de partitie waarop Windows staat. Dan moet je dus eerst goed kijken waar je moet zijn.

Maar goed, deze dvd is dus wel opstartbaar, en als je weet wat je wilt en wat je met die programma's allemaal kunt doen, dan kun je hem dus gebruiken.
Succes ermee!
7
Dat opstarten vanaf dvd duurde natuurlijk veel te lang: 10 tot 15 minuten. Ik ben daarom even aan het spelen geweest. Ik had wel eens gelezen dat je met Rufus een opstartbare USB stick kon maken. Geen idee hoe, maar dat ben ik gewoon gaan proberen...
Hier vind je het programma Rufus: https://rufus.akeo.ie/
Onder Downloaden koos ik voor: Rufus 3.1 Portable.
Je hoeft dat programma niet te installeren. Na een dubbelklik start het meteen.
Het iso bestand van Hiren's BootCD PE had ik nog.
Het was alleen de vraag voor welke instellingen ik moest kiezen in Rufus. Misschien had ik dat ergens op kunnen zoeken, maar ik heb gewoon wat geprobeerd.
Eerst stelde ik Rufus zo in:
Afbeelding Nou, dat was geen succes, want wat ik ook probeerde, mijn pc wou niet van die stick opstarten. In plaats daarvan startte Windows 10 gewoon op.

Daarom opnieuw begonnen en toen gekozen voor onderstaande instellingen (zoek de verschillen met de andere afbeelding van Rufus...  ;)):
Afbeelding Ik liet de gemaakte opstartbare USB stick in de pc zitten, klikte op Start > Aan/Uit > Opnieuw opstarten en toen ik het Asus logo weer zag, drukte ik herhaaldelijk op Functietoets F8 waarna ik onderstaand keuzescherm te zien kreeg:
Afbeelding Met de toets pijl omlaag selecteerde ik de Imation Nano stick waarna ik op de Enter toets drukte. En warempel, ik kreeg al snel de Windows vlag te zien, maar hoelang zou het opstarten nu duren? Korter dan 10 minuten? Ja zeker, binnen 2 minuten was Hiren's BootCD PE nu opgestart. Veel sneller dus dan vanaf een dvd. Ik gebruikte hiervoor een USB 2.0 stick van 4 GB.
8
Mooi dat het je gelukt is

Ik heb toen in met ubuntu heb gestoeit, ben er niet mee doorgegaan, ook met rufus een stick gemaakt voor ubuntu dat blijkt sneller te werken dan met zo`n ander programma, unetbootin.
Ubuntu staat overigens nog wel op hier op de HDD heb alleen windows eens hersteld en dan gaat de mbr verloren ?, daarom wilde ik hirens boot cd gebruiken om de mbr te herstellen zodat ik weer bij ubuntu kan.
Maar volgens mij kan dat niet en moet ik ubuntu opnieuw installeren. :'(
9
Dat probleem heb ik ook een keer gehad bij mijn dual boot Windows-Ubuntu. Daarna besloot ik om voortaan Linux alleen te gebruiken op een aparte pc.
Ik weet niet of ik nu onzin praat, maar ik dacht dat je nu Grub moet repareren om weer bij Ubuntu te kunnen. Misschien helpt dit artikel je verder: https://www.howtogeek.com/114884/how-to-repair-grub2-when-ubuntu-wont-boot/

Hoop gedoe in mijn ogen. Misschien gaat het opnieuw installeren van Ubuntu net zo snel. Maar misschien vind jij het juist leuk om toch te proberen de huidige installatie van Ubuntu op die manier te redden. 
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”