Plaats reactie
1
Goedendag lezers,

Na het behalen van mijn diploma heb ik besloten om mijn laptop en leven een stuk te professionaliseren. Ik ben onlangs geholpen met het verwijderen van Malware van mijn laptop en gelukkig is dat geslaagd. Ik wil nu mijn laptop en de documenten, apps, browsers, veiligheid etc. professionaliseren.
Ik wil ook een maandelijkse back-up maken van mijn hele laptop op mijn 3 terabyte HDD externe schijf. Wanneer er iets mis gaan met mijn laptop heb ik nog ALLE bestanden en documenten beschikbaar. Het gebruiken van Dropbox zal mij €99,- per jaar kosten en ik wil nog niet dat soort geld eraan besteden.
Ik heb (als de beginner die ik ben) als eerst geprobeerd simpel weg mijn C: en D: te kopiëren en plakken op mijn externe schijf, maar ik kreeg errors uiteraard.

Ik begon dus te Googelen hoe ik mijn hele laptop kon kopiëren en plakken op een externe schijf en kwam op ''Macrium Reflect Free'' uit via deze video: 
Ik heb via Macrium Reflect Free mijn C: schijf gecloned op mijn externe schijf met succes, maar het clonen van mijn D: schijf op dezelfde externe schijf is niet mogelijk want het verwijdert dan de al geclonede C: schijf op mijn externe schijf.

Ik vroeg mij dus af hoe ik mijn maandelijkse back-up van mijn C: schijf en D: schijf op mijn externe schijf kan doen via deze programma of op een andere simpele manier?

Ik ben trouwens ook op een ander probleem gekomen door het clonen. Het heeft mijn externe schijf van 3 Terabyte verkleind naar ongeveer 120 GB, want dit was ook de grootte van mijn C: schijf die ik erop heb gecloned. Ik heb via ''minitool partition wizard free'' het weer kunnen uitbreiden, alleen lijkt het nu alsof het verdeeld is in 2 aparte schijven of iets die kant op? Zie foto:
-Na het clonen was er alleen ''Toshiba externe schijf'' van 120 GB dus. Door ''partition wizard free'' heb ik de rest van mijn ruimte erbij kunnen halen op ''Lokale schijf''. Hoe kan ik die ''Lokale schijf'' gewoon weghalen en de ruime bij ''Toshiba externe schijf'' doen?

Ik heb dus 2 problemen lezers:
-Het clonen van mijn C: schijf en D: schijf op mijn externe schijf.
-De 2 delen van mijn externe schijf weer één maken zoals het eerst was.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb trouwens uiteraard wel eerst zelf gezocht etc. en hier zit ik nu vast.

Mvg,
3
"Ik heb via Macrium Reflect Free mijn C: schijf gecloned op mijn externe schijf met succes, maar het clonen van mijn D: schijf op dezelfde externe schijf is niet mogelijk want het verwijdert dan de al geclonede C: schijf op mijn externe schijf."
Ja. je hebt blijkbaar je c:-schijf gecloned (al zie ik zo snel niet welke optie je dan gekozen hebt). Dan zet hij die schijf 1 op 1 over. Zelf gebruik ik echter voor mijn c:-schijf deze optie:
"Create an image of the partition(s) required to backup and restore Windows." Je kiest dan welke partities je wilt back-uppen.
Dan maakt hij een herstelfile aan en laat de rest van je target disk met rust.
Meer opties gebruik ik zelf niet, want mijn belangrijke data back-uppen doe ik op een andere manier.
Denk er wel aan eerst een bootable herstel medium te maken (bij mij een usb) want die heb je nodig om een image terug te kunnen zetten. Je moet dan nl. van dat medium opstarten.
(E.e.a. werkt bij mij altijd probleemloos.)
Waarschijnlijk zul je je target disk eerst weer op orde moeten brengen voor je verder kunt (formateren dus. je bent dan wel weer alles kwijt. Alternatief is een partition tool (bv. Minitool Partiton Wizard free) gebruiken en daarmee je target disk vorm geven zoals je dat zou willen (extra partitie aanmaken op het niet gebruikte deel.
De reguliere hulpverleners leggen het mss echter wat beter uit.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?
4
''Denk er wel aan eerst een bootable herstel medium te maken (bij mij een usb) want die heb je nodig om een image terug te kunnen zetten. Je moet dan nl. van dat medium opstarten.'' Ik ben niet zo op de hoogte van deze termen en het hele clonen beviel mij wel toen ik erachter kwam dat je gelijk Winodws kan starten etc., vandaar dat ik het gebruikte. Ik heb trouwens Minitool Partiton Wizard free, alleen weet ik niet hoe ik het moet gebruiken om die externe schijf weer één te maken in plaats van 2 aparte delen nu.

Ik wacht wel op de regulieren hulpverleners inderdaad, maar mocht je het weten hoor ik het graag!
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”