Plaats reactie
1
Vroeger kreeg ik in de "onlangs geopende items" lijst ook gewoon xls en xlsx documenten te zien die ik pas geopend had.

Dat wenst nu niet meer te gebeuren, al een tijd lang en ik weet niet waarom en ook niet hoe ik het gefixed krijg.
Het gaat om W7 pro 64-bit en Office 2013.

Ik heb al geprobeerd de hele recente documenten leeg te kiepen.
De beide vinkjes voor de recent items staan gewoon aan bij de eigenschappen van de startbalk onder privacy.
Ook al de tip geprobeerd die op internet vaker te vinden is als oplossing.

Ga naar:

Code: Selecteer alles

%AppData%\Microsoft\Windows\Recent\AutomaticDestinations
en verwijder daar iets, dus ik heb daar maar alles gelijk weggekiept want dat mocht ook.

Maar ook dat heeft niet geholpen.
Overigens als ik Excel zelf open krijg ik wel alle recent geopende excel documenten te zien.

Hier nog iemand met hopelijk een oplossing voor dit probleem?
Greetings, Black Tiger.
2
Als ik het probleem goed begrijp, probeer het volgende:
Excel  ☞  Bestand    ☞  Opties   ☞  Geavanceerd  ☞  scroll naar Weergave  ☞  wijzigt het aantal bij Dit onlangs geopende werkmappen weergeven naar NUL  ☞  bevestig met OK.
Zo nodig herstart het programma Excel.

In Excel 2013 is het mogelijk documenten vast te pinnen en vervolgens de vastgepinde documenten losmaken en/of verwijderen.
Afbeelding
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
3
Black Tiger schreef al dat hij de onlangs geopende Exel bestanden wel kon zien in Excel zelf. Hij wil ze echter ook kunnen zien via de knop Onlangs geopende items in het startmenu van Windows 7. Dat laatste lukt bij hem niet meer.
Die knop Onlangs geopende items in het startmenu van Windows 7 was zeer handig: in een oogopslag kreeg je alle recent geopende bestanden te zien, zowel foto's als Word bestanden als Excel bestanden enz.
Jij, iEscape, gebruikt nu Windows 10 en in Windows 10 is die mogelijkheid eruit gehaald door Microsoft. Wat wel kan in Windows 10 is rechtsklikken op het pictogram van Excel in de taakbalk; dan krijg je een lijst met recent geopende Excel bestanden te zien:
Afbeelding Black Tiger werkt echter met Windows 7 en hij wil na een klik op de knop Onlangs geopende items niet alleen geopende foto's en Word bestanden zien, maar ook onlangs geopende Excel bestanden. Voor zover ik hem goed begrepen heb, worden alle onlangs geopende items dan getoond behalve de onlangs geopende Excel bestanden, en die wil hij ook weer in die lijst terugzien.

Black Tiger schreef:De beide vinkjes voor de recent items staan gewoon aan bij de eigenschappen van de startbalk onder privacy.
Haal die beide vinkjes eens weg en klik daarna op Toepassen en OK.
De lijst met Onlangs geopende items wordt daardoor geleegd.
Zet dan beide vinkjes weer terug en klik weer op Toepassen en OK.
Open een willekeurig Excel bestand. Sluit dat bestand. Klik op de knop Start en klik op de knop Onlangs geopende items. Zie je het Excel bestand dan wel staan?

Het klinkt een beetje raar om een functie eerst uit te schakelen en daarna weer in te schakelen, maar soms helpt dat, is mijn ervaring. Of het nu ook helpt is een gok, maar het kan ook geen kwaad, lijkt mij.
Laatst gewijzigd door porrelaar op 21 mei 2017 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
4
@IEscape, bedankt voor het meedenken maar het ging inderdaad om de recente items bij de startknop in W7.

@Porrelaar: Ik wilde net een screenshot posten voor IEscape om te laten zien wat ik bedoelde, toen dat niet lukte en bleek dat jij net je bericht geplaatst had.
Ik heb gedaan wat je gezegd hebt, 2 excel bestanden geopend en nu staan ze wel in de lijst.
Het klikt een beetje raar om een functie eerst uit te schakelen
Voor mij niet hoor, bij computers klinkt me na al die jaren ook niets meer raar in de oren, soms helpen de vreemdste dingen. ;)
Het kon zeker geen kwaad en leeg maken had ik al geprobeerd, dit echter nog niet. Maar dit heeft wel geholpen.

Hartstikke bedankt!!
Greetings, Black Tiger.
5
porrelaar schreef:Jij, iEscape, gebruikt nu Windows 10 en in Windows 10 is die mogelijkheid eruit gehaald door Microsoft.
Dat is niet waar, die optie is er nog steeds.
porrelaar schreef:Wat wel kan in Windows 10 is rechtsklikken op het pictogram van Excel in de taakbalk
Dat is niet nodig, heb hier Excel niet aan de Taakbalk vastgemaakt.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
6
Ja maar die recente items vind ik toch veel handiger aangezien daar alle office docs in komen maar ook andere recent geopende dingen zoals afbeeldingen, pdf documenten noem maar op.
Greetings, Black Tiger.
7
iEscape schreef:Dat is niet waar, die optie is er nog steeds.
Ik wil je graag geloven, maar laat het mij eens zien door een knipsel te plaatsen van het startmenu van Windows 10 van jouw computer.
Black Tiger en ik bedoelen de knop Onlangs geopende items die zichtbaar is (of beter: zichtbaar gemaakt kan worden) in de rechter kolom van het startmenu van Windows 7:
Afbeelding Die knop/mogelijkheid is eruit gehaald in Windows 10. Als je die knop in Windows 10 terug zou willen hebben moet je kiezen voor een alternatief startmenu, bijvoorbeeld van Classic Shell.
In het startmenu van Windows 10 kun je volgens mij enkel per programma de onlangs geopende bestanden zien, dus niet van alle mogelijke programma's in één lijst.
9
Black Tiger schreef:Ja maar die recente items vind ik toch veel handiger aangezien daar alle office docs in komen maar ook andere recent geopende dingen zoals afbeeldingen, pdf documenten noem maar op.
Dat kan ik heel goed begrijpen en mijn reactie is ook niet aan u gericht.
porrelaar schreef:Ik wil je graag geloven, maar laat het mij eens zien door een knipsel te plaatsen van het startmenu van Windows 10 van jouw computer.
Black Tiger en ik bedoelen de knop Onlangs geopende items die zichtbaar is (of beter: zichtbaar gemaakt kan worden) in de rechter kolom van het startmenu van Windows 7:
Dan had ik ook begrepen.
porrelaar schreef:Die knop/mogelijkheid is eruit gehaald in Windows 10. Als je die knop in Windows 10 terug zou willen hebben moet je kiezen voor een alternatief startmenu, bijvoorbeeld van Classic Shell.
In het startmenu van Windows 10 kun je volgens mij enkel per programma de onlangs geopende bestanden zien, dus niet van alle mogelijke programma's in één lijst.
Hier wordt géén gebruikt gemaakt van een alternatief startmenu voor alle duidelijkheid.
Die bewuste knop/mogelijkheid is niet eruit gehaald in Windows 10, maar het is aan de gebruiker om die knop te activeren of de mogelijkheid te benutten als men dat wenst.
Onderstaande is ingesteld via de opties die aangeboden worden in Windows 10.
Afbeelding Per programma verwijderen is ook mogelijk :D

Windows 10 Creators Update versie 1703.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
10
Dat kan ik heel goed begrijpen en mijn reactie is ook niet aan u gericht.
Ah oke ik wist het niet zeker. Maarreh... ik ben geen "u" hoor, anders voel ik me zo oud. Zeg maar gerust "je" en "jij". ;)

Overigens ben ik ook nieuwsgierig naar die situatie in W10.
Dit wat ik in deze screenshot zie, lijken mij gewone snelkoppelingen naar mijn documenten en mijn afbeeldingen en mijn video's, dat is toch iets anders dan het onlangs geopende items. Ik zal even een screenshot geven zoals het er uit ziet.
Dat is dus wat Porrelaar mist in W10 en heb ik ook nog niet gezien, maar als dat op die manier in te stellen is via W10 zou het wel mooi zijn. Dat zijn allerlei documenten door elkaar, echt wat men het laatst geopend heeft, dat zie ik ook nog niet in het W10 screenshot.
Afbeelding
Greetings, Black Tiger.
11
@ Black Tiger,

Excuus, het heeft iets langer geduurd, ik heb even een trui aan elkaar gebreid.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
12
@IEscape: Geen excuus nodig hoor, heeft immers geen haast, is maar een interessepunt. Bedankt voor de trui. :)
Maar dat is dus zeker niet hetzelfde als Porrelaar en ik bedoelen. Wij krijgen in W7 meteen een complete lijst met alles er in.
Ik lees net dat W10 dat gedaan heeft voor de privacy. Ja tuurlijk. Vage MS gedachtengang.
Bij het klikken op Video (bijvoorbeeld) wordt rechtstreeks de map Video’s in de Verkenner geopend, het is dus een snelkoppeling van de betreffende onderdeel naar de map in de Verkenner
Hetgeen dus ook al aangeeft dat het geen recente items zijn (misschien wel zo genoemd) maar feitelijk dus gewoon een snelkoppeling naar de betreffende map staat hier.

Gaat ie bij het klikken op documenten of afbeeldingen ook naar de map Mijn Documenten en Mijn Afbeeldingen of krijg je echt de laatst geopende documenten (en .txt en .pdf) te zien of laatst geopende afbeeldingen.
Snelkoppelingen naar mappen is toch echt iets anders dan recent geopende items ook al noemt Microsoft het wel zo.
Greetings, Black Tiger.
13
Nog maar eentje "for future references" zoals ze dat zo mooi zeggen. Als het nog eens voor komt.
Bij mij leek de zaak gerepareerd, maar achteraf bleek het van niet. De "Onlangs geopende items" vulde zich wel, maar ververste niet. Dus eenmaal gevuld werden ze niet meer vervangen door items die later geopend waren. Ook leken niet alle bestanden er in voor te komen.

Na enig zoeken op internet vond ik de oplossing. Kijk met de verkenner hier:

Code: Selecteer alles

Gebruikers/[gebruikersnaam]/AppData/Roaming/Microsoft/Windows
En nu komt het. Daar moet een map "Onlangs geopende items" staan met een icoontje. In de Engelse versie moet dat "Recent items" zijn.
Staat daar echter "Recent" (idem in het Engels) dan is er iets mis.
En daarom moet je ook via de verkenner kijken, want als je via een command prompt kijkt staat er in beide gevallen gewoon een directory "Recent".
Het verschil is dus uitsluitend in de verkenner te zien.
Als dit het geval is, verwijder dan deze Recent folder in de verkenner.

Ga dan naar het zoekveld in start. Dus op de startknop drukken en dan dit in het zoekveld ingeven en op enter drukken:
shell:recent
Daarna uitloggen en weer inloggen, of nog beter, de computer herstarten.
Daarna proberen. Ik moest zelf even alles uitschakelen van onlangs geopende dingen, daarna weer aanzetten, toen een document of zo openen en vanaf dat punt werkte het weer en werd de lijst ook weer ververst.
De bovengenoemde map heet nu ook weer "Onlangs geopende items" en niet meer Recent.
Greetings, Black Tiger.
14
Excuus, ik ben dit topic een beetje vergeten, door andere zaken.

De naam van de map hier is: Recent geopende items.
Heb net een aantal documenten geopend en ze worden wel vermeld in de map Recent geopende items.
Zoals te zien is op de schermafbeelding is het een snelkoppeling naar de betreffende map en het document.
Afbeelding
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
15
Goed zoekwerk, Black Tiger!
iEscape schreef:De naam van de map hier is: Recent geopende items.
Dat klopt, want jij gebruikt Windows 10 en Black Tiger gebruikt Windows 7. Daar zit het verschil in.
We hadden het er eerder over dat in Windows 7 in het startmenu een knop zit met de naam 'Onlangs geopende items'. Na een klik op die knop kon je alle onlangs geopende items zien; zowel afbeeldingen als pdf's, Word bestanden, video's enz.
In Windows 10 is die knop eruit gehaald. Je hebt nog wel jumplists, maar dat zijn lijsten per programma, niet van alle soorten bestanden bij elkaar.
Dankzij de reactie van iEscape zag ik echter nu een manier om de knop Recent geopende items (zoals die in Windows 7 functioneerde) toe te voegen aan het startmenu van Windows 10. Dat ging erg simpel:
Ga naar

Code: Selecteer alles

Gebruikers/[gebruikersnaam]/AppData/Roaming/Microsoft/Windows
Klik dan met de rechter muisknop op Recent geopende items en kies dan Aan Start vastmaken.
Daarna staat die knop in het startmenu van Windows 10:
Afbeelding En die knop werkt perfect. Bedankt Black Tiger en iEscape!

Natuurlijk is dit geen antwoord op de oorspronkelijke vraag van Black Tiger, maar het kan misschien nuttig zijn voor mensen die via Google op dit topic stuiten, omdat ze op zoek zijn naar een oplossing waarmee ze in Windows 10 in een keer een lijst met alle onlangs geopende mappen en bestanden kunnen zien.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”