Plaats reactie
16
porrelaar schreef:Jij, iEscape, gebruikt nu Windows 10 en in Windows 10 is die mogelijkheid eruit gehaald door Microsoft.
porrelaar schreef:Klik dan met de rechter muisknop op Recent geopende items en kies dan Aan Start vastmaken.
Daarna staat die knop in het startmenu van Windows 10:
Dat is toch via een andere weg hetzelfde bereiken als onderstaande, afhankelijk van de gebruikers wensen hoe Windows 10 in te richten?
Ik bedoel ik maak weinig gebruik van tegels.
iEscape schreef: Hier wordt géén gebruikt gemaakt van een alternatief startmenu voor alle duidelijkheid.
Die bewuste knop/mogelijkheid is niet eruit gehaald in Windows 10, maar het is aan de gebruiker om die knop te activeren of de mogelijkheid te benutten als men dat wenst.
Onderstaande is ingesteld via de opties die aangeboden worden in Windows 10.
Afbeelding
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
17
We blijven hierover van mening verschillen, iEscape. Ik heb het nu even net zoals jij ingesteld. Dat deed ik via rechter muisklik op de taakbalk > Taakbalkinstellingen > Start > Kiezen welke mappen in Start worden weergegeven > en daar heb ik Documenten, Downloads, Muziek, Afbeeldingen en Video's nu aangezet.
Ja, dan staan die knoppen in het startmenu, maar als ik op bijvoorbeeld de knop Afbeeldingen klik, dan wordt de map Afbeeldingen geopend. Dat wil ik echter helemaal niet. Ik wil alleen de recent door mij geopende afbeeldingen zien, dus niet alle afbeeldingen. En in diezelfde lijst wil ik ook de door mij recent geopende pdf bestanden zien en de recent geopende video's. Allemaal in 1 lijst en alleen die bestanden dus die door mij recent geopend zijn. Ik wil op dat moment niet alle bestanden op mijn computer zien. Ik maak gebruik van die knop als ik me herinner dat ik onlangs een afbeelding (of ander type bestand) heb geopend, maar niet meer precies weet waar ik die heb opgeslagen of niet meer precies de naam van dat bestand weet. Via de knop Recent geopende items vind je dat bestand dan snel terug.

We hebben het volgens mij dus echt over wat anders. Een klik op de knop Afbeeldingen die jij laat zien in je startmenu toont de complete inhoud van de map Afbeeldingen, met alle submappen in die map.
Een klik op de knop Recent geopende items laat alleen de afbeeldingen (en alle andere typen bestanden) zien die ik onlangs geopend heb.
De knop Recent geopende items kun je dus beschouwen als een zoekhulp voor mensen zoals ik die soms problemen hebben met hun geheugen. Wanneer jij altijd weet welke bestanden jij onlangs hebt geopend en waar die exact staan, dan heb je de knop Recent geopende items niet nodig. Dan navigeer jij, volledig op je geheugen, naar de subsubsubmap waarin dat bestand staat.
Wanneer het bewuste bestand dat jij opnieuw wilt openen echter diep verscholen zit in een subsubsubmap, dan kan het via de Verkenner navigeren naar dat bestand wel wat langer duren. Ook daarom vind ik de knop Recent geopende items prettig om erbij te hebben: met 1 klik heb ik dan het gezochte bestand te pakken.
18
porrelaar schreef:Een klik op de knop Recent geopende items laat alleen de afbeeldingen (en alle andere typen bestanden) zien die ik onlangs geopend heb.
Ook recent geopende bestanden zijn te zien, zie onderstaande:
iEscape schreef: De naam van de map hier is: Recent geopende items.
Heb net een aantal documenten geopend en ze worden wel vermeld in de map Recent geopende items.
Zoals te zien is op de schermafbeelding is het een snelkoppeling naar de betreffende map en het document.
Afbeelding
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
19
Ja, maar om daar te komen moet jij navigeren naar:

Code: Selecteer alles

(C:)/Gebruikers/[gebruikersnaam]/AppData/Roaming/Microsoft/Windows
En dan klikken op Recent geopende items. Bovendien is de map AppData een verborgen map, dus die moet je eerst zichtbaar maken.
Die weg is aanzienlijk langer dan een klik op de knop Start en daarna klikken op de tegel Recent geopende items, die je daar zelf neer kunt zetten in Windows 10.

Ik wil jou er helemaal niet toe zetten om het ook zo te doen. Wanneer jij geen enkele behoefte hebt om met 2 muisklikken een lijst van al de door jou onlangs geopende bestanden (van welk type dan ook) te zien, dan moet je gewoon blijven werken zoals je nu doet.
Ieder heeft zijn eigen manier van werken en iedereen richt zijn startmenu op zijn eigen wijze in.
20
Neen, ik navigeer niet naar de map (. . .) AppData . . . , gewoon een klik op Documenten, en vervolgens naar de betreffende type-map-document (Word etc) en een klik op het document.
Met dat schermafbeelding wil ik laten zien dat recent geopende bestanden toch daar worden vermeld/opgenomen (of hoe men dat ook noemt).
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
21
Excuus, ik ben dit topic een beetje vergeten, door andere zaken.
Excuus is niet nodig hoor, de gedachte was toch immers dat het probleem opgelost was? Dus vrij logisch dat de erop volgende discussie dan wat vergeten kan worden door andere zaken. Je hebt het immers ook druk genoeg. ;)
De naam van de map hier is: Recent geopende items.
Dat klopt omdat jij met W10 werkt, maar zoals je kunt zien heet het bij jou ook "Recent geopende items" dus meer woorden dan alleen het woord "Recent" en daar zat het probleem.
Ik weet niet of de oplossing die ik gaf als het eens goed mis zou gaan, ook bij W10 zou werken.
Bij mij was die map dus ook leeg, dus werden de items niet ververst. Nu staat ie wel weer vol met items.

De uitleg hoe jij dat doet om in die appdata map te komen kan ik niet helemaal volgen, maar ik heb ook geen W10. In principe is het in elk geval toch wel meer werk dan alleen start->onlangs geopende items.
En dat is eigenlijk de basis van het verschil waar Porrelaar en ik het over hebben. En met die knop wat ie gemaakt heeft is het weer meer W7-vertrouwd om het zo maar even te zeggen, voor de mensen die deze methode van display handiger vinden.

Dus ja het kan in W10 ook, maar omslachtiger, of anders op de officiële manier, maar dan is het dus onderverdeeld in allerlei mappen (documenten, video's, afbeeldingen).
Waar ik wel nieuwsgierig ben geworden v.w.b. W10.... waar komen bijv. .rar en .7z en .rwp (zie mijn voorbeeld) files te staan bij die onlangs geopende items optie van W10? Ook onder documenten of onder verkenner of waar?

Ik blijf die W7 methode toch handiger vinden. Ja wat "minder privacy" dan zoals MS denkt, maar dat boeit mij persoonlijk niet.
Greetings, Black Tiger.
22
Black Tiger schreef:De uitleg hoe jij dat doet om in die appdata map te komen kan ik niet helemaal volgen, maar ik heb ook geen W10.
Hetzelfde als bij Windows 7:

Code: Selecteer alles

Gebruikers/[gebruikersnaam]/AppData/Roaming/Microsoft/Windows
☞ [gebruikersnaam] is hier Eigenaar.

Ik zag net in de map [gebruikersnaam] Eigenaar is er een map Recent, met dezelfde inhoud als map Recent geopende items, dus onderstaande rieddel  overslaan.

Code: Selecteer alles

/AppData/Roaming/Microsoft/Windows
In tegenstelling tot Windows 7 wordt bij Windows 10 die map wel bijgehouden, want beide mappen bevat dezelfde 32 items.
Afbeelding
Black Tiger schreef:Dus ja het kan in W10 ook, maar omslachtiger, of anders op de officiële manier, maar dan is het dus onderverdeeld in allerlei mappen (documenten, video's, afbeeldingen).
Neen, dat hoeft niet zo te zijn. Ik heb hier bewust voor elk type document een map aangemaakt, zodat alle Word, Excel, PowerPoint, PDF etc ‘netjes’ in een map zitten.
Ik zal van de week al die documenten even uit de mappen halen en in de ‘hoofd’-map Documenten plaatsen, of openen en opslaan als duplicaat in de ‘hoofd’-map Documenten, om te kunnen zien wat het effect is.
Black Tiger schreef:Waar ik wel nieuwsgierig ben geworden v.w.b. W10.... waar komen bijv. .rar en .7z en .rwp (zie mijn voorbeeld) files te staan bij die onlangs geopende items optie van W10? 
Dat zal dan ook in map Documenten worden geplaatst, in de schermafbeelding die ik heb geplaatst is ook te zien van Internet, connectdevices (heb gisteren een BT speaker aangesloten) en synchronisatie met STACK (heb dat wit geverfd doordat de codes worden weergegeven).
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
23
Oh oke, dus onbekend wordt ook in documenten gezet. Da's nice. Dan is het toch nog wel te gebruiken.
Zal wel wennen zijn. Maarja W10 gaat er hier voorlopig toch niet komen.;)
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”