Plaats reactie
1
Omdat ZHPCleaner wel eens gebruikt wordt op dit forum, heb ik dat programma gedownload en uitgevoerd. Gewoon om te kijken hoe het werkte en of er wat gevonden zou worden. Er werd inderdaad het een en ander gevonden, maar ik twijfelde of de 2 gevonden PUP's wel echte PUP's waren. Volgens mij waren het false positives. Daarom wilde ik na de scan het programma sluiten (gewoon via het kruisje rechtsboven) zonder de gevonden items te laten verwijderen. Ik had dus niet op Repareer gedrukt. Toch begon ZHPCleaner alle gevonden items te verwijderen.
Ik heb daarom daarna alles uit quarantaine gehaald.

Het logbestand van ZHPCleaner zal ik toevoegen.
Het gaat me vooral om de gevonden PUPs:
  • VERPLAATST bestand^: D:\Jaap\Bureaublad\Windows 10 Quick Reference Card.pdf    =>PUP.Optional.QuickRef
  • VERPLAATST map: D:\Jaap\Bureaublad\1_Nog even bewaren  =>PUP.Optional.Multiplug
Die Windows 10 Quick Reference Card is gewoon een pdf bestand. Een heel handig document waarin veel sneltoetsen worden beschreven voor Windows 10. Dat kan toch geen PUP zijn? Je zou bijna gaan denken dat de naam van het pdf bestand hier de doorslag gaf om het als een PUP aan te merken.
De map 1_Nog even bewaren bevat meer dan 4 GB aan bestanden. Die moet ik eigenlijk nog steeds opruimen en in de juiste mappen plaatsen, maar dat kan later ook nog wel. Vandaar de naam van die map. Hoezo kan die hele map een PUP zijn? Er zaten verdraaid belangrijke bestanden in. En ik ben dan ook blij dat ik ze weer uit quarantaine kon halen, want de complete map was verwijderd door ZHPCleaner.

Zijn deze false positives de reden dat jullie aanraden om eerst alleen te scannen en nog niets te laten verwijderen? Dan kan ik dat begrijpen. Maar wat ik niet begrijp is dat ZHPCleaner de bestanden en mappen ging verwijderen, terwijl ik daar zelf geen opdracht toe had gegeven.
ZHPCleaner.txt
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
2
ZHPCleaner geeft nog al eens false positives, soms zelfs op normale tekstbestanden. Daarom is het raadzaam om eerst alleen te scannen en het logje te posten.
Als je uberhaupt niets laat repareren, zou dat ook niet moeten gebeuren.  :hmm:
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
3
Bedankt voor je snelle reactie, Peter.

Ik dacht achteraf dat er misschien een verdachte link in het pdf bestand zou kunnen staan. Dat was deze link: http://www.customguide.com/
Want daarvandaan had ik het pdf bestand gedownload.
Die website is clean volgens VirusTotal: https://www.virustotal.com/nl/url/0107a ... /analysis/
Het zal dus een false positive geweest zijn. Net zoals de complete map 1_Nog even bewaren een false positive was.
Toen ik na het scannen op het kruisje in de rechter bovenhoek klikte, verwachtte ik dat het programma zou worden afgesloten. Maar helaas, dat gebeurde niet. ZHPCleaner begon de gevonden items te verwijderen. Misschien een bug? Ik ga dat programma in ieder geval niet zelf meer gebruiken.
Al die gevonden temp items verwijder ik liever via CCleaner. Daar heb ik tot nu toe nog nooit problemen mee ondervonden.

Groeten,
porrelaar
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”