Plaats reactie
16
Co Nundrum schreef:
abbs schreef:Hallo,

En in veilige modus?
Net wat ik al schreef, dat is het opvallende: bij afsluiten vanuit de veilige modus gaat alles wél zoals het hoort: Windows sluit af, en de PC schakelt zichzelf uit. Bij afsluiten vanuit de normale modus gaat nog steeds alleen dat eerste stukje goed en blijft het uitschakelen uit en moet ik dat forceren door de knop ingedrukt te houden.
Je heb de schone start ook al gedaan en dat hielp ook niet , dus ik ben bang dat er toch een buts in je Windows zit.
Wat je nu als eerste kan doen is even wachten op de grote update die 11 april komt: viewtopic.php?f=366&t=20686
Misschien word het dan weer goed gezet anders word het en anders zit er niks anders op om Windows opnieuw in te stellen met behoud van je bestanden: viewtopic.php?f=370&t=18413
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
17
abbs schreef:
Co Nundrum schreef:
abbs schreef:Hallo,

En in veilige modus?
Net wat ik al schreef, dat is het opvallende: bij afsluiten vanuit de veilige modus gaat alles wél zoals het hoort: Windows sluit af, en de PC schakelt zichzelf uit. Bij afsluiten vanuit de normale modus gaat nog steeds alleen dat eerste stukje goed en blijft het uitschakelen uit en moet ik dat forceren door de knop ingedrukt te houden.
Je heb de schone start ook al gedaan en dat hielp ook niet , dus ik ben bang dat er toch een buts in je Windows zit.
Wat je nu als eerste kan doen is even wachten op de grote update die 11 april komt: viewtopic.php?f=366&t=20686
Misschien word het dan weer goed gezet anders word het en anders zit er niks anders op om Windows opnieuw in te stellen met behoud van je bestanden: viewtopic.php?f=370&t=18413
De bedoelde update van Windows bleek al beschikbaar, dus die heb ik inmiddels geïnstalleerd, maar die heeft het probleem slechts deels opgelost. Als de optie 'snel opstarten' is aangevinkt, schakelt de PC zich nú opeens wel geheel uit bij afsluiten, terwijl die optie voorheen geen verschil maakte. Als dat niet is aangevinkt, lukt het afsluiten echter nog steeds niet.

Ik moet me dan dus voortaan maar van het snel opstarten bedienen, wil ik mijn PC fatsoenlijk af kunnen sluiten, maar dan blijft nog de grote vraag: hoe kan dit? Hoe kan de reguliere opstart na anderhalf jaar opeens voor een probleem bij afsluiten zorgen, en dan dus ook nog een probleem dat door de update niet is opgelost, terwijl diezelfde update wél voor een werkende snelle opstart heeft gezorgd?

Vreemd...
18
backup maken van het systeem en dan een nieuwe installatie.
Als dat het goed doet is het een fout in windows. Dan raad ik je aan de nieuwe versie weer op te bouwen.
Anders ben je weer snel bij je originele situatie door de back-up.
19
Co Nundrum schreef:De bedoelde update van Windows bleek al beschikbaar, dus die heb ik inmiddels geïnstalleerd, maar die heeft het probleem slechts deels opgelost. Als de optie 'snel opstarten' is aangevinkt, schakelt de PC zich nú opeens wel geheel uit bij afsluiten, terwijl die optie voorheen geen verschil maakte. Als dat niet is aangevinkt, lukt het afsluiten echter nog steeds niet.

Ik moet me dan dus voortaan maar van het snel opstarten bedienen, wil ik mijn PC fatsoenlijk af kunnen sluiten, maar dan blijft nog de grote vraag: hoe kan dit? Hoe kan de reguliere opstart na anderhalf jaar opeens voor een probleem bij afsluiten zorgen, en dan dus ook nog een probleem dat door de update niet is opgelost, terwijl diezelfde update wél voor een werkende snelle opstart heeft gezorgd?

Vreemd...
Er kan altijd een buts in je Windows ontstaan en hoe dat komt dat kan kan een vraag teken blijven, er is jammer genoeg niet altijd een oplossing.
Als je zo tevreden bent en de pc werk goed kan je het zo laten anders word het Windows opnieuw in stellen met behoud van je bestanden:
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
20
Ik ben wat rigoureuzer.  Hoeveel tijd heeft dit alles je al gekost.
Een herinstallatie is ook tijdrovend maar kost uiteindelijk minder tijd.
Ik verwacht niet veel verandering van opnieuw instellen met behoud van bestanden.
21
Inmiddels kan ik melden dat het probleem nu lijkt te zijn opgelost. Na de update was ik dus al een stukje verder, maar het zat me toch niet lekker dat ik nu kennelijk op 'snel opstarten' was aangewezen om de PC nog min of meer af te kunnen sluiten. Ik besloot daarom nog eens te proberen hibernation volledig uit te schakelen met het 'powercfg -h off'-commando, en warempel: waar dat vóór de update niets uithaalde, werkte het nu wel. Ik kan de PC nu weer volledig afsluiten zonder iets te hoeven forceren en hoef de functie 'snel opstarten', waar ik toch al geen fan van ben, ook niet meer te gebruiken.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
24
Ik vind nu pas uw probleemvermelding, omdat ik al làng zoek naar een oplossing voor identiek hetzelfde probleem! Met mogelijk dit verschil dat het ongeveer één keer op twee zich voordoet! Soms sluit hij dus wél gewoon volledig af. Ik gebruik steeds de normale procedure via de menu-knop. Ik ken niet zoveel van IT als u, maar kan als techneut toch duidelijk horen dat de harde schijf wel degelijk stilvalt (met dus even uitbollen) maar een ventilator blijft draaien, of start dan pas op als hij nog niet draaide! Ik vermoedde lang dat het probleem aan Windows 10 lag  (standaard geïnstalleerd van bij aanschaf; ALDI Medion pc), en wou er daarom Linux Mint 18.3 cinnamon Sylvia opzetten, (64 bit dus)...
Maar wat ontdek ik nu? Het probleem doet zich nog steeds voor!!! Dus moet in de "hardware" (of heet dat firmware?) van de PC zitten, of in de UEFI...
Als voorbereiding voor de installatie van Linux moest ik daar inderdaad een aantal instellingen veranderen, en ik meen dat het daarmee begonnen is!
Ik meen begrepen te hebben dat uw oplossing een Windows probleem was..?
25
Laat me nog even vervolledigen dat de UEFI instellingen volgens de instructies van "computertip" uitgevoerd zijn, en dus Linux er goed opstaat en werkt! Ik had al eerder op oudere PC's oudere Linux mint versies gezet, tot volle tevredenheid! Die werken trouwens nog steeds goed! Daarom nu deze nieuwere stap gezet, op mijn "nieuwste" PC (ook al drie jaar oud schat ik),met vermeld probleem als resultaat...
26
Recent heb ik het zelfde probleem gehad, mijn pc sloot niet meer af. Ik heb veel van de bovenstaande dingen geprobeerd maar die hielpen allemaal niet.
Mijn beeldscherm ging ook uit maar verder bleef alles in de pc draaien en de led-verlichting ging ook niet uit.
Ik heb uiteindelijk naar veel zoeken een fout gevonden in een USB slot/ aansluiting voor mijn koptelefoon.
Specs pc; 
Windows 10, MSI Carbon 360, Nvidia RTX 2080, intel i9 processor, 16 gig ram, 1 gig ssd, 2 gig hdd.


Wat ik heb gedaan om het probleem op te lossen;
In de Windows zoekbalk; devmgmt.msc (opent apparaatbeheer)
Je krijgt een lijst met alles wat aan je pc zit aangesloten en USB poorten etc.
Links staan allemaal pijltjes naar beneden gewezen als je hier op klikt vouwen deze open
Bij een van de open gevouwen pijltjes stond bij een Plug-in (van mijn koptelefoon) een gele driehoek met uitroepteken erin.
Die heb ik aangeklikt met rechtermuisknop en vervolgens op  eigenschappen geklikt
Er stond bij apparaatstatus; dit apparaat werkt niet correct
Daarna ging ik naar de tab Stuurprogramma's en klikte vervolgens op; apparaat uitschakelen
Zonder het venster weg te klikken klikte ik op; apparaat inschakelen
Ik heb mijn pc daarna opnieuw opgestart en de pc sloot meteen af zonder problemen en starten ook weer op.
Wat mijn pc daarvoor niet deed.

Hierna heb ik ook geen problemen meer gehad met afsluiten van mijn pc.
Het lijkt er bij mij op dat Windows niet volledig kan afsluiten als een van de onderdelen niet goed functioneert ook al is het zo iets kleins als een plug-in voor de koptelefoon.
Het probleem zat dus in een plug-in poort van mijn moederbord die ik aan en uit heb gezet.

Ik hoop hiermee iemand te kunnen helpen

Gr huubske
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”