Plaats reactie
1
Hallo, even iets kleins dat ik me al heel lang afvraag. Ik heb weleens gelezen dat het niet goed is om de pc op een dag vaker aan en uit te zetten en dat het beeldscherm de meeste energie verbruikt. Ik weet niet of dat klopt. Als ik een paar uur van de desktop pc wegga, is het dan beter om alleen het beeldscherm uit te schakelen (om energie te besparen want inbranden is toch geen probleem meer tegenwoordig?) of om de pc helemaal uit te schakelen (nog meer energie besparen maar misschien niet zo goed voor de pc).

Groetjes,
Fréderique
3
Hoi Jos, bedankt voor je antwoord. Ik heb mijn best gedaan om dat artikel te begrijpen maar volgens mij heb ik geen NAS en ik heb ook geen Windows 10 maar 7. Er staat dat je veel energie bespaart met het uitschakelen van het beeldscherm maar niet in vergelijking met het helemaal uitzetten van de pc.

Jongens, dit is toch een eitje voor jullie.  Wie kan het me op een eenvoudige manier vertellen?
5
Ja, ik kan alles via Google vinden. Dan is dit onderdeel van het forum eigenlijk overbodig.

Ik heb al zo vaak zelf het wiel uitgevonden en op het web zo vaak verschillende meningen over pc-kwesties gelezen, dat ik voor zoiets simpels de hulp van een expert vraag op dit forum. Je hoeft niet voor mij te gaan zoeken als je het niet weet.
6
De computer uitschakelen heeft alleen zin als je deze langere tijd niet gebruikt, denk dan aan meerdere uren. Je kan wel energie besparen door hem steeds uit te schakelen maar dat gaat ten koste van de levensduur van de hardware. Door het in- en uitschakelen zal deze eerder verslijten vanwege afkoelen/opwarmen en door in- en uitschakel stroompieken.
De oude diepe beeldschermen (CRT) konden inderdaad inbranden, moderne platte monitors hebben dit niet. Moderne platte monitors verbruiken meestal minder stroom dan een desktop pc. De monitor is vaak wel makkelijk uit te schakelen middels de aan/uit-knop, alle beetjes helpen. Bovendien geeft een monitor in standby soms nog wat licht wat als hinderlijk kan worden ervaren in het donker.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
7
Hoi PeterJ,

Erg bedankt voor je heldere antwoord, dat was precies wat ik wilde weten en met uitleg ook nog. Super! Zie je dat het weer niet klopte wat ik had gelezen, dat het beeldscherm (platte monitor idd) de meeste energie verbruikt?

Om de aan-/uitknop van het beeldscherm te gebruiken, daar had ik niet aan gedacht dat dat kon terwijl de pc aanstaat. Of het was gewoon te simpel om te bedenken. :lol: Fijn! Lekker makkelijk opgelost. Ik schakelde als ik een tijd wegging de monitor uit via Energiebeheer. Er staat "uitschakelen" dus geen slaapstand. Is dat anders dan uitzetten via de aan-/uitknop?

Maar hoe zit het dan met de slaapstand van de pc? Ik had ooit begrepen dat ik die nooit aan mocht zetten. Ik heb een (desktop) Hewlett-Packard p7-1423w, 64 bits, i5, CPU 3 GHz. Ik heb de pc dus nooit in de slaapstand staan. Maar als ik langere tijd in één programma werk, bijv. Word, en even wat wil opzoeken in bijv. de Verkenner, dan hoor ik de pc "opstart"-geluiden maken en moet ik ook even wachten voor ik verder kan. Betekent dat dat de pc automatisch in een soort slaapstand gaat en dus al zelf energie bespaart? Is dat de zgn. hybride-slaapstand en is dat wel goed i.v.m. de slijtagedingen die je noemt? Ik heb een afb. gemaakt van de geavanceerde instellingen van Energiebeheer.

Weet je, Peter, dit soort kleinere dingen opzoeken kost mij altijd uren en vaak ben ik dan nog meer in de war over wat nou goed is. :confusing:  Het is echt gek, zelfs in de pc zoek ik soms in de help-functie de eenvoudigste dingen en dan staan er alleen maar de hele ingewikkelde kwesties genoemd, zeker in de Word-helpfunctie. Herken je dat? :)
Afbeelding
8
Er staat "uitschakelen" dus geen slaapstand. Is dat anders dan uitzetten via de aan-/uitknop?
De aan/uit knop is echt aan of uit. Softwarematig uitschakelen kan wel maar dan moet ook weer softwarematig ingeschakeld worden. Net zoals met een tv.
De aan/uit knop op de monitor werkt veel makkelijker.
Betekent dat dat de pc automatisch in een soort slaapstand gaat en dus al zelf energie bespaart?
Inderdaad. Een standaard harde schijf (HD) met bewegende delen wordt dan afgeschakeld. Is de HD weer nodig, omdat je een programma opstart o.i.d. dan moet deze eerst weer opstarten en dat kost wat tijd.
zelfs in de pc zoek ik soms in de help-functie de eenvoudigste dingen en dan staan er alleen maar de hele ingewikkelde kwesties genoemd, zeker in de Word-helpfunctie. Herken je dat?
Jazeker, het probleem met Help-bestanden is vaak dat ze door techneuten geschreven zijn die precies weten hoe iets werkt. Dat begrijpelijk voor een leek opschrijven/uitleggen is knap lastig.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
9
Oké, ik begrijp het. Wat ik nog niet weet is of die hybridestand goed is en geen slijtage veroorzaakt. Ik begrijp van je dat het vooral de hardware is die slijt met aan- en uitzetten. M.a.w. keur je de instellingen van mijn Energiebeheer goed?
10
Ja hoor. De hybridestand is prima.
Hier lees je nog wat informatie over de verschillende slaapstanden.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
11
Dank je voor je antwoord. Het was zo verwarrend voor mij omdat pas onder de geavanceerde instellingen zichtbaar wordt dat de hybridestand is ingeschakeld. Nu begrijp ik het.

Totaal onbelangrijk maar interessant: ik heb een interne SSD (partitie C:) en een interne HD met 2 partities D: en E:. Op C: staat Windows. Ik neem nu dus aan dat de partities met mijn eigen bestanden op D: of E: worden geactiveerd als ik de pc hoor "opstarten", maar gebeurt er ook iets met de SSD want die heeft geen bewegende delen.
12
maar gebeurt er ook iets met de SSD want die heeft geen bewegende delen.
Dat moet want hierop staat je besturingssysteem Windows. Zonder dat zal je computer niet werken.
Wat je hoort tijdens het opstarten zijn meestal de koelventilators en mogelijk het opstarten van je harde schijf.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
13
PeterJ schreef:Zonder dat zal je computer niet werken.
Ja, duhhhhh. :-D

Ik bedoelde, wordt de SSD ook in de hybridestand gezet? Zo ja, dan hoor ik die dus niet opstarten bij reactivering. Snap je?
14
Als je een SSD gebruikt is elke slaapstand eigenlijk een nadeel. Voordat de slaapstand geactiveerd wordt, worden eerst allerlei gegevens bewaard om na de slaapstand snel op te starten. Dit vermindert echter de levensduur van de SSD omdat deze maar een beperkt aantal keer schrijfbewerkingen aan kan.
Hier staat wat meer info: https://www.schoonepc.nl/instal/instell ... chijf.html
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
15
Nou, dat was dus geen totaal onbelangrijke vraag...

Maar wat nu dan? Schoone zegt: Een SSD-schijf heeft echter ook nadelen: zo kan het geheugen maar een beperkt aantal keer worden overschreven (de verwachte levensduur is desondanks veel langer dan de gebruiksduur van de computer).

Dan wordt de keuze: helemaal uitzetten (paar keer per dag) (hardware slijt eerder), hybridestand (SSD slijt eerder), of pc altijd laten aanstaan (beeldscherm kan wel uit) (meer stroomverbruik dan hybridestand).

Ben aan het googelen wat een pc verbruikt. Las al ergens dat de slaapstand 99% minder verbruik oplevert. Hmmm, hoeveel verschillende uitspraken ga ik nu lezen? Heb je hier al eens eerder iets mee gedaan, Peter? Want ik zie al dat er heeeeeel veel hits zijn over energieverbruik pc's.  Het gaat zo te zien over zo'n 50 euro per jaar, bij een desktop zonder slaapstand. Heb mijn randapparatuur bijna altijd uit staan als ik ze niet gebruik. Heb ook een stekkerblok, dus geen sluipstroom. Mijn destop staat wel het grootste deel van de dag aan. Ik hoef het niet precies te weten. Een grove inschatting is voldoende. Ik kijk nog wel verder als je niet meteen een antwoord voor me hebt. Mijn energieverbruik zoals ik het nu doe is prima en heel stabiel, gezien mijn jaarnota's. Zou dat zoveel schelen als ik de hybridestand uitschakel?

Mijn voorkeur gaat nu al uit naar keuze 2. Wat denk je?
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”