Plaats reactie
1
Hoi,

Ik heb een nieuwe pc aangeschaft en hierop staat windows defender, volgend mij is dit een proefversie van 30 dagen en dacht te hebben gelezen dat ze aanraadde om geen andere virusscanners te installeren omdat de pc dan mogelijk trager zou gaan werken, wat is nu het beste om te doen? Deze virusscanner laten staan of verwijderen en Avast installeren? Avast had ik namelijk al jaren en leek me prima.. Verder vroeg ik me af wat ik nog meer moet installeren? Heb op een lijstje staan: Antimalware malwarebytes, VLC media player (en eventueel Avast dan), ook staat er internet explorer op, had altijd Chrome, welke browser raad u aan?
Dus tips zijn welkom en eventuele links naar de genoemde programma's ook! Alvast bedankt!
2
Trager misschien wel, maar zou je het merken?
Avira is als antivirus een van de besten. Defender staat uit. Moet afkloppen, maar heb al tijden geen virus meer gehad.
3
Op je nieuwe pc zal het besturingssysteem Windows 10 zijn. Daarop staat standaard Windows Defender als antivirusprogramma. Dat programma is geen proefversie. Het is blijvend gratis.
Wanneer je zelf een ander antivirusprogramma installeert, zal Defender automatisch worden uitgeschakeld. Je hoeft Defender dus niet te verwijderen.

Malwarebytes Anti-Malware is van naam en versie veranderd en heet tegenwoordig Malwarebytes. Het is echter wel zo dat sommige mensen problemen ervaren met deze nieuwe versie van Malwarebytes. Wil je dat programma toch installeren, dan kun je het hier downloaden: https://nl.malwarebytes.com/mwb-download/
Kies voor de gratis versie en haal tijdens de installatie het vinkje weg voor "30 dagen proefversie gebruiken".

Avast kun je hier downloaden: https://www.avast.com//nl-nl/index
VLC Player hier: http://www.videolan.org/vlc/
En Chrome hier: https://www.google.nl/chrome/browser/desktop/

Welke browser je wilt gaan gebruiken is een persoonlijke keuze. Op een nieuwe pc met Windows 10 zal Edge ingesteld staan als standaard browser. Tevens is altijd Internet Explorer aanwezig. Zelf gebruik ik liever Firefox als standaard browser, onder andere omdat het daarin makkelijker is om mijn bladwijzers te sorteren op alfabet en in mappen en submappen op te bergen. Maar als jij Chrome een fijne browser vindt, dan ga je die toch gebruiken?
4
Is windows defender goed genoeg of raad u me aan toch een andere scanner te nemen zoals avast?
Wat betreft de malware, is er een alternatief programma dat geen problemen veroorzaakt?
En wat betreft de browsers, is chrome wel veilig dan? Las op een paar forums dat het niet echt privé is en dat mogelijk derden mee kunnen kijken...
En internet explorer was een aantal jaren zo lek als een mandje, is dat inmiddels wel veilig om te gebruiken? Dat was namelijk de reden dat ik toen overstapte naar chrome...
Verder zoek ik ook de programma's Word en Winrar, zie alleen een proefversie van Word op deze pc... (linkjes zijn welkom mocht je ze weten te vinden)
alvast bedankt weer!
5
Als ik vlc probeer te openen vraagt de pc "wilt u toestaan dat deze app wijzigingen aan uw apparaat aanbrengt?" ja of nee?
6
De VLC vraag met Ja beantwoorden. Anders krijg je hem niet geïnstalleerd. Geldt ook voor andere te installeren programma's.
Dit bericht komt voor uit het ingestelde beveiligingsniveau van windows Ik zou het zo laten.

Ik gebruik ook firefox vanwege de flexibiliteit van add-ons en privacy.
Zoals aangegeven draait er bij mij alleen avira, gratis versie.
Heel af en toe laat ik ccleaner eens een rondje maken.
7
Windows Defender is de laatste tijd sterk verbeterd, maar andere virusscanners scoren vaak nog wat beter.
Avira is een goede keuze, maar Avast is ook een goede virusscanner. Zelf gebruik ik Panda Free: http://www.pandasecurity.com/netherlands/homeusers/solutions/free-antivirus/
En de beste bescherming ben jij zelf! Pas op met klikken op links in e-mails en openen van bijlagen. Vermijd schimmige websites enz.
Misschien zal een van de security experts nog reageren met een advies over een goede virusscanner.

Kostenzer heeft al een paar van je vragen beantwoord.
Je vroeg je af of Internet Explorer en Chrome wel veilig waren. Beide browsers worden steeds bijgewerkt.
Er staat nu een proefversie van Microsoft Office op je pc. Die zou je kunnen gaan gebruiken en als de proefperiode is afgelopen, zul je ervoor moeten gaan betalen. In plaats daarvan kun je ook kiezen voor het gratis kantoorpakket van LibreOffice: https://nl.libreoffice.org/
Dat pakket bevat net als Microsoft Office diverse onderdelen. Het onderdeel Writer van LibreOffice komt qua functionaliteit sterk overeen met Microsoft Word van Microsoft Office.
In plaats van Winrar zou ik kiezen voor het gratis 7-zip: http://www.7-zip.org/
Ook daarmee kun je inpakken en uitpakken.
8
bedankt voor de antwoorden, en de vraag die ik stelde over antimalware? Ook zie ik McAfee erop staan, zal ik deze eraf gooien of laten staan?
En heb inderdaad edge ipv explorer.. is deze ook gewoon goed en veilig? dan houd ik gewoon deze denk ik.
Zie dat ik windows media player heb, maakt dit de vlc player overbodig dan?
9
Als ik een nieuwe pc of laptop heb gekocht, dan is het eerste wat ik doe: alle proefversies eraf gooien. Dus McAfee eraf, Microsoft Office eraf enz. 
Je kunt VLC Player gewoon installeren. Ik heb gemerkt dat VLC Player meer types bestanden af kan spelen dan Windows Media Player.
Maar een enkele keer wordt een video juist beter weergegeven in Windows Media Player. Je kunt via een rechtsklik op een bestand altijd kiezen met welk programma je dat bestand wilt openen. En die keuzemogelijkheid vind ik juist fijn.

Edge is de standaardbrowser in Windows 10, maar Internet Explorer is nog steeds aanwezig. Klik maar op de knop Zoeken (die staat naast de knop Start) en typ dan: Internet Explorer. Klik met de rechter muisknop op het gevonden resultaat en kies dan 'Aan taakbalk vastmaken'.
Probeer zelf welke browser jou het best bevalt.

Ik gebruik zelf nog een oude versie van Malwarebytes. Ik zal pas overgaan naar de nieuwe versie wanneer de kinderziektes eruit zijn.
10
het programma 7-zip.org, welke mmoet ik downloaden? de 32 bit of 64 bit versie?
Is er verder nog een goed programma om cd's te branden? Had eerst Pepsky en nero geloof ik..
Mijn toetsenbordinstelling staat telkens op NLD NLD als ik mijn pc opstart, het moet NLD INTL zijn, kan hem dus wel veranderen maar zodra ik de pc opnieuw opstart moet ik dit de hele tijd handmatig veranderen, hoe krijg ik dit permanent op NLD INTL?
Heb trouwens ook een usb stick vol gezet met bestanden en documenten van m'n oude pc, kan ik deze zo naar mijn nieuwe pc kopieren? Of is het verstandig om de usb stick te scannen indien dit mogelijk is? zou niet weten hoe namelijk
12
Welke versie van 7-Zip jij moet downloaden hangt af van de versie van jouw besturingssysteem.
Open de Verkenner en klik in de linker kolom met de rechter muisknop op Deze pc. Klik dan op Eigenschappen
Daarna opent een venster met informatie over je computer dat er ongeveer zo uitziet:
Afbeelding Kijk wat er bij jou staat achter Type systeem. Als daar staat 64-bits besturingssysteem, dan kies je de 64-bits versie van 7-Zip.
En als er bij jou staat 32-bits besturingssysteem, dan kies je de 32-bits versie van 7-Zip.

Er zijn diverse programma's waarmee je cd's en dvd's kunt branden. Zelf gebruik ik Ashampoo Burning Studio Free. Als jij ook voor dat programma kiest, moet je wel goed opletten tijdens de installatie om te voorkomen dat je extra (ongewenste!) software erbij krijgt. Lees daarom zeker deze pagina zorgvuldig door: http://www.gratissoftwaresite.nl/downlo ... vd-brander
Eigenlijk moet je bij alle gratis software kiezen voor de Aangepaste installatie en niet voor de Snelle installatie. Alleen als je kiest voor Aangepaste installatie kun je vinkjes weghalen voor ongewenste extra software. Dat wordt goed beschreven op die pagina, dus let daar op! Lees die informatie echt een paar keer door voordat je aan de slag gaat.

Over je toetsenbordindeling:
Je toetsenbord heeft naast de indeling Verenigde Staten (internationaal) blijkbaar ook de Nederlandse indeling. Die laatste wordt echter in Nederland vrijwel nooit meer gebruikt. Je moet voor de toetsenbordindeling kiezen voor Verenigde Staten (internationaal).
Klik op Start > Instellingen (dat is het tandwiel dat vlak boven de knop Start staat) > Tijd en taal
Klik in de linker kolom op Regio en taal
Klik dan onderaan op 'Extra instellingen voor datum, tijd en regio'
In het volgende venster klik je onder Taal op 'Invoermethoden wijzigen'
Wanneer achter Toetsenbordindeling alleen Nederlands staat, dan klik je daarachter op Opties, en dan voeg je Verenigde Staten (internationaal) toe.
Maar mogelijk zie je al twee toetsenbordindelingen: Nederlands én Verenigde Staten (internationaal). Dan moet je kiezen voor Verenigde Staten (internationaal) en daarna onder invoermethode Nederlands verwijderen.

Klik daarna onderaan op Opslaan en start dan je computer opnieuw op.
Typ dan een stukje in Kladblok of Wordpad om te controleren of je toetsenbordindeling nu wel klopt.

Tenslotte over de bestanden die je op een USB stick hebt staan. Stop die stick in je nieuwe computer. Waarschijnlijk opent dan vanzelf de Verkenner. Als dat niet automatisch gebeurt dan start jij zelf de Verkenner. In de linker kolom zie jij dan de stick staan. Klik met de rechter muisknop op die stick en kies dan Scannen met [naam van jouw antivirusprogramma]. Wanneer je zelf nog geen antivirusprogramma hebt geïnstalleerd, dan zal daar staan 'Scannen met Windows Defender'.
Als de scan voltooid is, krijg je te zien of er bedreigingen zijn aangetroffen. Geen bedreigingen? Dan kun je de inhoud van de stick kopiëren naar een map naar keuze op de harde schijf van je nieuwe computer, bijv. naar de map Documenten of Afbeeldingen. Hangt er van af om wat voor bestanden het gaat.
13
Als ik LibreOffice wil installeren, moet ik dan volledig of aangepast kiezen? ik neem aan ook aangepast dan?

Er staat ook "avast safeprice toegevoegd - een ander programma op je pc heeft een extensie toegevoegd die de manier waarop chrome werkt kan wijzigen. De app / extensie kan het volgende doen: Al je gegevens lezen en wijzigen op websites die je bezoekt" dan moet ik kiezen tussen "extensie inshakelen" of verwijderen uit chrome" ?

En de usb stick scannen met avast of ook gelijk antimalware meepakken?

Heb trouwens van antimalware blijkbaar wel de premium voor 14 dagen, kan ik nog de gratis versie inschakelen daarna?

Heb ook even een slimme scan met avast gedaan en hij zegt prestatieproblemen te hebben gevonden, als ik 'problemen oplossen' klik word ik automatisch doorgestuurd naar hun 'winkel' en staat er 'activeer avast cleanup' kan me nou niet voorstellen dat er onnodige bestanden opstaan, heb alleen de dingen geinstalleerd die jij me door hebt gestuurd.. bij m'n vorige pc had ik altijd dezelfde melding. Heb ook met antimalware gescand maar geeft helemaal niks aan.. beetje een poging tot geldklopperij van avast vermoed ik?
14
Altijd voor aangepast installeren kiezen.
Dan komen er vaker vragen of je dit of dat ook wilt installeren. Als je dat niet wilt, kun je voor negeren, overslaan, uitvinken of weet ik wat voor mogelijkheden geboden worden kiezen. Die programma's financieren die gratis programma's zodat ze gratis blijven.
Installeer je -per ongeluk- toch iets wat je niet wilt adviseer ik Revo Uninstaller Pro.
Hiermee kun je geïnstalleerde programma's (niet virussen) totaal de-installeren. Zowel uit register als op schijf.
Alleen bij ieder scherm even goed lezen wat er staat. Anders wis je niet alles.
Mocht er naar jou mening te veel verwijderd worden kun je dat wat te veel is weg vinken. Dan blijft dat behouden.
Zo blijven er bij mij (zo goed als) geen resten resten achter na verwijderen van programma's en heb ik alleen die programma's op mijn schijf staan die ik wil.
15
Bij de installatie van LibreOffice wordt geen rommel mee geïnstalleerd. Daar kun je wel voor volledig kiezen. Wanneer kies je bij LibreOffice voor een aangepaste installatie? Wanneer je slechts 1 of 2 onderdelen van LibreOffice wilt installeren, bijvoorbeeld Writer (vergelijkbaar met Word) en Calc (vergelijkbaar met Excel), en geen behoefte hebt aan de overige onderdelen van dat kantoorpakket.

Ik heb vroeger ook Avast gebruikt, maar nu al een paar jaar niet meer. Avast wilde wat extra dingen doen waar ik geen behoefte aan heb.
Jij hebt nu de extensie Avast SafePrice in Chrome zitten. Die kun je uitschakelen:
In Chrome klik je (rechts bovenaan) op de knop met de 3 puntjes (= Google Chrome aanpassen en beheren)
Er klapt dan een menu open. Klik daarin op Meer hulpprogramma's > Extensies.
Je krijgt de lijst met extensies te zien. Achter Avast SafePrice zal een vinkje staan voor Ingeschakeld. Haal dat vinkje weg.

Je kunt de inhoud van de stick scannen met Avast en daarna ook nog met Malwarebytes.

Ik vrees dat je tijdens de installatie van Malwarebytes niet goed hebt opgelet en een vinkje niet hebt weggehaald, waardoor je nu met de proefversie zit. Even afwachten of na 14 dagen je automatisch de free (gratis versie) hebt. En anders is daar tegen die tijd nog wel wat aan te doen.

Ja, Avast stuurt je naar hun winkel. Nog een reden voor mij om niet meer voor Avast te kiezen. Maar volgens mij kun je dat vaststellen van prestatieproblemen door Avast wel uitschakelen in de instellingen van Avast. Ook wil ik niet dat Avast kijkt of mijn programma's en Windows up to date zijn. Dat houd ik liever zelf bij.
Omdat ik Avast nu zelf niet meer gebruik kan ik je niet aanwijzen waar je een en ander uit kunt schakelen. Gewoon even zelf kijken dus in de instellingen van Avast.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”