Plaats reactie
1
Hallo allemaal,

Ik ben hiernaartoe doorgestuurd door Eric van HijackThis.nl. Sinds de aankoop van mijn desktop pc in december 2013 heb ik veel problemen ermee. De laatste versie is traagheid, die meestal pas ontstaat als de pc al uren aanstaat. Zoals nu, hij staat nu ruim 3 uur aan en totaal geen problemen. Maar als de traagheid eenmaal begint, wordt het uiteindelijk zo erg dat ik bij elke muisklik op welk punt in welk programma dan ook een minuut moet wachten en de pc maakt dan fouten bij het opslaan van Word-documenten en bij verzenden van mail, en ik kan geen programma meer downloaden. Maar soms is de traagheid er al na het opstarten of binnen 2 uur. Na een reboot is alles weer (even) oké. Op HijackThis en op Tweaking.com hebben we al van alles gecheckt en gedaan maar de traagheid blijft. Ik heb inmiddels ook ontdekt dat er bij de installatie in de pc-winkel (custom-made pc) fouten zijn gemaakt waardoor ik dynamische schijven heb (behalve C:) i.p.v. standaard en dat E: in tweeën gedeeld is. Dat zal die traagheid niet opleveren, denk ik, maar ik ben nu zo klaar met deze pc (het lijkt wel alsof er iets in de basis loopt te storen) dat ik eigenlijk het liefst wil herinstalleren vanaf een hele lege pc. Maar Eric heeft er blijkbaar nog vertrouwen in, dat hij mij naar jullie stuurt. :D

Als je het hele topic wilt lezen op HijackThis:

http://www.hijackthis.nl/forum/viewtopi ... =4&t=39264" onclick="window.open(this.href);return false;

In de bijlage heb ik een deel van het stukje gekopieerd dat ik aan Eric schreef over mijn hele geschiedenis met deze pc.

Jullie zijn mijn laatste hoop voordat ik ga her-installeren!

Groetjes,
Fréderique
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
2
Hallo en welkom op het forum,

Download Afbeelding Speccy naar het bureaublad en installeer deze.
  • Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.
  • Let op!!! Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.
  • Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.
  • Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".
  • In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.
  • Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Hallo,

Ik zie dat je gebruik maakt van O&O Defrag, en dat programma start ook automatisch op. Voor een SSD is het natuurlijk sterk af te raden om defragmentatie tools te gebruiken.
Dit programma zou ik dan zeker als eerste van het systeem verwijderen dit om onnodige slijtage aan de SSD te voorkomen.

Op het moment dat het systeem trager begint te worden is op dat moment soms een scan van Bullguard gestart. Dit programma heeft namelijk best een behoorlijke systeemimpact.
Wat je kunt doen is deze tijdelijk eens verwijderen van het systeem, op deze manier kunnen we dan direct een mogelijk corrupte installatie uitsluiten.

I.p.v Bullguard zou je dan eens de gratis virusscanner van Avira kunnen installeren.
Dan kan je het een aantal dagen even aankijken en mocht het probleem nog aanwezig zijn weten we in ieder geval dat het probleem niet aan Bullguard ligt.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
O&O had ik uitgeschakeld voor opstarten maar ik zie dat hij idd weer aan staat. Msch. door al die programma's die we gedraaid hebben. Ik heb hem weer uitgeschakeld in de start-up. Ik zie niet in de settings dat O&O automatisch defragmenteert maar ik laat me graag het tegendeel bewijzen.

Ik had O&O geïnstalleerd omdat die wel automatisch een waarschuwing geeft bij het willen defragmenteren van de SSD. Dat deed WiseDiskCleaner niet en die heeft idd vrolijk 1x mijn SSD gedefragmenteerd toen ik nog niet wist dat dat niet moest. :S

Ik wil best O&O de-installeren maar waarmee ga ik dan mijn gewone harde schijven defragmenteren? Met Windows?

Is er een manier om te kijken of de SSD beschadigd is? Computerbeheer geeft aan dat de C:-schijf in orde is maar dat is misschien te weinig. Speccy geeft als status "goed" en de S.M.A.R.T.-waarden zijn allemaal goed. Is dat voldoende?

Dan BullGuard: ik heb een betaalde versie, dus die de-installeer ik niet even gemakkelijk. Er loopt alleen dagelijks 1x een snelle scan en er is 1x een backup van Word en Outlook. Verder start ik de diepe scan zelf. Ik kan de snelle scan uitzetten maar dat lijkt me niet het probleem omdat ik dan de slow elke dag om dezelfde tijd zou moeten hebben, neem ik aan? Nou, we worden bediend. Ik zie dat BG nu de snelle scan start. Even kijken of er wat gebeurt en hoe lang hij erover doet. Nou, dat was 34 seconden en niks gemerkt.

Gisteren heeft de pc 6,5 uur achter elkaar aan gestaan en ik heb geen slow gehad. Nu staat hij bijna 4 uur aan en ook nog geen probleem. Misschien even afwachten? Kan het nog heel simpel toch te maken hebben met het aantal tabs dat ik heb openstaan in Firefox? Of klopt het dat de pc dan altijd slow moet zijn? Of pas als de cache volloopt?
6
Hallo,

O&O Defrag zou ik persoonlijk zeker verwijderen, als was het enkel maar omdat Iobit namelijk een dubieuze reputatie heeft. Het defragmenteren heeft eigenlijk ook weinig effect meer tegenwoordig.
Voor wat betreft de SSD is deze volgens de Speccy gegevens gewoon in orde dus daar zal het probleem mijn inziens niet zitten.
Fréderique schreef: Gisteren heeft de pc 6,5 uur achter elkaar aan gestaan en ik heb geen slow gehad. Nu staat hij bijna 4 uur aan en ook nog geen probleem. Misschien even afwachten? Kan het nog heel simpel toch te maken hebben met het aantal tabs dat ik heb openstaan in Firefox? Of klopt het dat de pc dan altijd slow moet zijn? Of pas als de cache volloopt?
Om hoeveel tabbladen gaat het dan? Want dat Firefox op een gegeven moment trager gaat werken is dan inderdaad mogelijk.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Op dit moment heb ik 77 tabs openstaan. Niet allemaal open natuurlijk (het zijn mijn gele post-it-blaadjes van nog iets mee te doen :D ) maar hoe langer ik bezig ben hoe meer er wel met FF gebeurt, ja. Mijn slow attacks gebeuren over de hele linie. Wat ik maar ook aanklik, in Outlook, Word, Verkenner. Maar misschien heeft het systeem daar dan ook geen ruimte meer voor? Dat klopt niet met de slow die ik al na opstarten had maar die komt niet meer voor. Die is wsch. door iets anders al opgelost. Suggestie: als ik een slow attack krijg, zou het met het legen van de FF-cache en temp files en cookies e.d. moeten weggaan als het daaraan ligt, toch? Dus als ik CCleaner dan toepas, en kijk of het verbetert, is dat een idee? Volgens mij heb ik dat in het begin al gedaan maar weet niet meer. Zoveel geprobeerd... :o

Is verder alle hardware in orde, Maxstar? Dat is ook erg fijn om te weten. :) Ben een beetje hoopvol nu. :)
8
Een dergelijke hoeveelheid tabbladen is natuurlijk wel enorm! Dit zal zeker een impact hebben op het geheugengebruik van het systeem, het uitvoeren van CCleaner zal dan ook geen effect hebben.
Maar wat ik zou voorstellen is gebruik Firefox eens met bijvoorbeeld één of twee tabbladen en kijk of je de problemen dan nog hebt.
Zover ik kan zien aan o.a. de gegevens van Speccy is er met de hardware niets mis, al is dat op afstand natuurlijk moeilijk te bepalen zeker als het gaat om fysieke hardwareproblemen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
9
Ik zal dat proberen.

Nu heb ik extreme slow sinds ik de pc heb aangezet een uurtje geleden. Vanochtend geen problemen. BullGuard kan ook de firewall niet starten. Kan het komen doordat in de huiskamer mijn laptop aanstaat met een radioprogramma? Dat dat veel Mb's weghaalt van de modem? Heb de pc en de laptop allebei met een LAN-kabel aangesloten. Heb een speedtest gedaan. Die is normaal voor mijn modem, maar de Mb's worden gedeeld nu, of werkt dat niet zo?
10
2e bericht. Heb de laptop uitgezet, de pc deed het iets beter. Reboot, nu redelijk, maar nog steeds slows.

Ik heb een nieuw idee. Eigenlijk heb ik best vaak problemen met BullGuard. Hij herkent mijn externe HD G: niet voor de volledige scan (ik heb zelf een profiel gemaakt waarin G: wel zit, heb dat besproken met de support desk maar ze wisten het niet). Op sommige dagen bij start-up begint BG diezelfde HD te scannen alsof er contactverlies is geweest. Van de week viel mijn laptop weer uit het thuisnetwerk. Bij aanschaf van de laptop werd hij ook niet automatisch aan het netwerk toegevoegd, moest ik handmatig doen met de support desk. Nu start de firewall weer niet. Ik bedoel, nu er duidelijk weer een probleem is met BG, heb ik weer erge slows. Reboots helpen nu ook niet.

BullGuard is een heel zwaar programma, in Process Explorer heb ik gezien dat het nummer 3 is na FF en svchost.exe. Misschien zijn er in de loop der tijd (msch. ook door malware) in het BG-programma corrupties ontstaan en geven die storingen en misschien wel de slows?? Wat vind je van dat idee, Maxstar? Ik zal het idee ook aan Eric voorleggen. Dan neem ik contact op met de support desk en kan ik bijv. BG opnieuw installeren.

Hé, dit is apart. Ik zie nu in Process Explorer dat BG veel lager staat en nog maar 1/4 is van de eerdere waardes. Behalve in virtual memory, daar staat hij nog nr. 3. Zie bijlagen. Bijlage 1 is Working Set order en 2 is Virtual Memory order. Er is dus iets aan de hand met BG. Het is ook opvallend dat de slows er nu weer zijn vanaf start-up en niet oplossen met een reboot en tegelijkertijd BG dit probleem met de firewall blijft houden. Kunnen jullie daar iets mee?
Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door DieEnDie op 11 mar 2016 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
11
3e bericht. Ik vond nog een afb. van Process Explorer van een week of wat geleden. Daar kun je zien hoeveel BG normaal inneemt in Working Set, daar de 2e plaats = eigenlijk de 3e plaats omdat FF hier afgesloten is.
Afbeelding
12
Hallo,

Wat betreft Bullguard gaf ik dit al eerder aan dat ik namelijk vermoed dat deze de oorzaak is van de problemen. Vandaar ook het advies om deze als eerste eens te verwijderen van de computer.
Maxstar schreef:Op het moment dat het systeem trager begint te worden is op dat moment soms een scan van Bullguard gestart. Dit programma heeft namelijk best een behoorlijke systeemimpact.
Wat je kunt doen is deze tijdelijk eens verwijderen van het systeem, op deze manier kunnen we dan direct een mogelijk corrupte installatie uitsluiten.
Fréderique schreef:BullGuard kan ook de firewall niet starten. Kan het komen doordat in de huiskamer mijn laptop aanstaat met een radioprogramma? Dat dat veel Mb's weghaalt van de modem? Heb de pc en de laptop allebei met een LAN-kabel aangesloten. Heb een speedtest gedaan. Die is normaal voor mijn modem, maar de Mb's worden gedeeld nu, of werkt dat niet zo?
Nee dat is niet mogelijk, de laptop kan nooit de software op een ander systeem beïnvloeden. Ook is het onmogelijk dat de firewall vanwege de beschikbare bandbreedte niet gestart kan worden, dat staat allemaal los van elkaar.

Maar terugkomende op de problemen zou ik dus Bullguard geheel van het systeem verwijderen, daarna tweemaal de computer herstarten en tijdelijk een andere virusscanner installeren zoals b.v. Avira.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
13
Maxstar schreef: Nee dat is niet mogelijk, de laptop kan nooit de software op een ander systeem beïnvloeden. Ook is het onmogelijk dat de firewall vanwege de beschikbare bandbreedte niet gestart kan worden, dat staat allemaal los van elkaar.
Dat bedoelde ik niet, dat de laptop de software beïnvloedt. :geek: Het ging mij om de bandbreedte, ik heb al niet veel Mb's en 2 pc's aan 1 modem kan misschien ook voor vertraging zorgen. Ik vond het geen gekke gedachte.

Ja, je zei al eerder dat BG het probleem kon zijn maar zoals ik het nu heb gezien komt het dan niet door de scans die hij doet maar door fouten in de bestanden van BG. Want ik heb BG al heel lang en nu pas heb ik slows. Je zegt niets over de vondst die ik heb gedaan in Process Explorer. Dat wijst op fouten in BG. Vandaag is de firewall gewoon gestart en zijn er geen erge slows zoals gisteravond.

Ik heb geen de-installatieprogramma meer (moest IOBitUninstaller verwijderen en heb RevoPro al opgemaakt) en via Programma & Onderdelen blijven er allemaal restanten achter. Ik weet dat CCleaner ook een uninstallfeature heeft. Haalt die ook alle restanten weg? Of weet je nog een ander programma?
14
Hallo,

Twee of meerdere systemen aan 1 modem met een langzame verbinding zal nooit resulteren in een vertraging van het systeem. Enkel de verbinding met internet zelf, dus websites laden en verversen kan daardoor trager worden.
Wat betreft het verwijderen van Bullguard of andere beveiligingssoftware gebruik hiervoor altijd de eigen uninstaller, dat kan gewoon via het configuratiescherm.
Gebruik bij voorkeur nooit andere uninstallers voor het verwijderen van virusscanners en dergelijk, om eventuele restanten te verwijderen heeft iedere antivirusfabrikant wel een speciale uninstaller.
Hiermee kan je de programma's (onderdelen van oudere versies) en mogelijk achtergebleven restanten verwijderen. Voor Bullguard kan je dit programma via de volgende link downloaden - http://www.bleepingcomputer.com/downloa ... uninstall/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fréderique schreef:
Je zegt niets over de vondst die ik heb gedaan in Process Explorer. Dat wijst op fouten in BG. Vandaag is de firewall gewoon gestart en zijn er geen erge slows zoals gisteravond.
Dit kan inderdaad op een corrupte installatie duiden, maar ook dat had ik al aangegeven. Het komt namelijk vaker voor dat b.v. na een bepaalde programma-update een virusscanner voor problemen zorgt.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
15
Maxstar schreef: Twee of meerdere systemen aan 1 modem met een langzame verbinding zal nooit resulteren in een vertraging van het systeem. Enkel de verbinding met internet zelf, dus websites laden en verversen kan daardoor trager worden.
Aha, dat is precies wat ik nog moest weten. Super! Nu begrijp ik dat beter.
Maxstar schreef: Wat betreft het verwijderen van Bullguard of andere beveiligingssoftware gebruik hiervoor altijd de eigen uninstaller, dat kan gewoon via het configuratiescherm.
Oh ja, natuurlijk, de eigen uninstaller. Niet aan gedacht. :)
Maar ik weet niet of ik je goed begrijp. Ik moet BG met de eigen uninstaller verwijderen en daarna nog die andere uninstaller doen? Haalt BG niet zijn eigen restanten weg, is dat wat je zegt?
Maxstar schreef:Dit kan inderdaad op een corrupte installatie duiden, maar ook dat had ik al aangegeven. Het komt namelijk vaker voor dat b.v. na een bepaalde programma-update een virusscanner voor problemen zorgt.
Oh, ik dacht dat je het alleen over scans draaien had. Maar goed, ik vond het heel stoer van mezelf dat ik dat zag. Volgens mij hebben we nu DE oorzaak van de traagheid te pakken, Maxstar! En ik vermoed dat BG ook beschadigd is geraakt door alle eerdere problemen die ik heb gehad met de pc. Misschien heb je dat gelezen.
Bedoel je de update van BG zelf of van een willekeurig ander programma? En komt het dus vaker voor dat je na een tijdje eens je antivirusprogramma moet herinstalleren?

Sorry, sorry voor al mijn vragen, Maxstar. Nieuwe dingen roepen weer nieuwe vragen bij me op. Maar zo leer ik steeds meer! :D
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”