Plaats reactie
16
Het lijkt erop dat Seagate de klus heeft geklaard. Maar dat heeft dus zo´n 4 uur geduurd (wel ruim 320 Gb!, dus ik geef het je te doen!). Alleen vraag ik me 2 dingen af:
1. is er een manier om te controleren of het allemaal goed is gegaan, of moet ik dat maar gewoon aannemen (wat ik graag doe als dat zo is)
2. denk je dat het een goed idee is om de incrementele backupinderdaad via Paragon te doen

Ik realiseer me dat ik veel van je aandacht vraag, dus alss het je te machtig wordt, gewoon zeggen. Voor mij is het makkelijker om te vragen dan voor jou om te antwoorden. Aan de andere kant: als ik eenmaal de goede manier gevonden heb, ben je weer voor een tijd van me af ;=)

Tenminste vwb dit onderwerp :whistle: :smiley_highfive:

In ieder geval weer heel erg bedankt en ik ben benieuwd of je nog de moeite kan nemen om ook deze vraag te beantwoorden. Vind trouwens dat jullie een geweldige job doen door ..... als ik op deze manier te helpen!

groet van Cees

PS Mooi weekend
17
Goedemorgen,

Een volledige back-up maken met DiscWizard van Seagate en vervolgens een incrementele sessie starten met Paragon is inderdaad erg omslachtig. Ik zou het zelf bij één back-up pakket houden, en dan is de keuze wellicht afhankelijk van welke back-ups je eigenlijk prefereert. Steeds een volledige back-up maken is tijdrovend en neemt meer ruimte in beslag, maar heeft als voordeel dat deze wel weer sneller terug te plaatsen is. Om het geheel te versnellen zou je als eerste eens kunnen kijken welke data van de systeemschijf verplaatst kan worden naar bijvoorbeeld een andere schijf, zelf gebruik ik de systeemschijf alleen voor de installatie van Windows en de programma's, de totale grootte is 86 GB en de gecomprimeerde back-up is dan zelfs nog maar 33GB.

Op deze manier is het maken van een volledige back-up al minder tijdrovend, en is een volledige back-up prima te doen. Van de overige gegevens kan je dan op bestands- en map niveau gewone back-ups plannen die los staan van de "systeem back-up" zelf.
ceesmedema schreef:1. is er een manier om te controleren of het allemaal goed is gegaan, of moet ik dat maar gewoon aannemen (wat ik graag doe als dat zo is)
Ja ieder pakket heeft wel de mogelijkheid om de back-ups te verifiëren nadat deze zijn aangemaakt, ik schakel deze optie zelf altijd in. Maar voer ook zo nu en dan wel eens een handmatige test uit. Wanneer er net een volledige back-up is gemaakt dan plaats ik deze direct wel eens terug via de recovery schijf van het betreffende packet. Op deze manier weet je zeker dat de gemaakte back-up 100% in orde is.
ceesmedema schreef:2. denk je dat het een goed idee is om de incrementele backupinderdaad via Paragon te doen
Het is mogelijk maar wel heel erg omslachtig, zeker bij het terugplaatsen van de back-ups zal dit meer tijd in beslag nemen, zoals gezegd zou ik zelf voor één pakket kiezen. Het grote verschil tussen een volledige en een incrementele back-up is dat deze laatste minder ruimte in beslag neemt, en de aanvullingen op de volledige back-up sneller gemaakt zijn. Wanneer je de de grootte van de systeemschijf (320GB) aanzienlijk kan verminderen is een volledige back-up eigenlijk ook prima te doen denk ik, van de overige bestanden kan je dan een handmatige back-up instellen en geheel los van de volledige back-up van de systeemschijf laten maken.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
18
Dankjewel weer voor je uitgebreide toelichting! Ik ga jouw advies volgen. Recapitulerend:
Ik ga de "systeemschijf" scheiden van de "bestandenschijf". Maak aparte backups: systeemschijf volledig en bestandenschijf eerst volledig en daarna incrementeel.

Dat scheiden van de bestandenschijf: kan ik dat straffeloos doen of moet ik daar maatregelen voor treffen. Ik heb nl mijn C-schijf al in 2 delen opgesplitst dus op zich is dat geen probleem.

Nu ga ik uitzoeken hoe ik met Paragon de systeemschijf kan backuppen.

Kan ik over deze twee items misschien beter 2 nieuwe aparte vragen stellen?

Heb trouwens, nogmaals, heel veel gehad aan jouw support! Privelesje bestandsbeheer zal ik maar zeggen. Dat aparte artikel is ook heel duidelijk geschreven; zelfs ik begrijp het :lol: (geloof ik, want ik mag het nog gaan uitvoeren....)

Laat nog even weten over die 2 aparte vragen en hoe ik dit onderdeel dan kan afsluiten.

Mooi weekend

Cees :goed:
19
Hallo,

Het verplaatsen van opgeslagen bestanden zoals documenten, foto's en dergelijk kan geheel probleemloos. Voor bijvoorbeeld de opgeslagen e-mailberichten licht dit weer iets complexer en is het eigenlijk afhankelijk van de gebruikte e-mail-cliënt. Het is verder eigenlijk ook even de vraag wat er momenteel allemaal is opgeslagen op de systeemschijf wat het beste naar een andere schijf verplaatst kan worden.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
21
Goedemorgen,

Het gehele gebruikersprofiel, dus de map "users" verplaatsen kan niet zomaar gedaan worden. Hiervoor zal er echter veel aangepast moeten worden in Windows, en dat is ook best een flinke klus om in te stellen.

Zelf zou ik alleen eerst de bestanden buiten Windows om verplaatsen, een compleet gebruikersprofiel verplaatsen kan in principe altijd ook nog in een later stadium als dat wenselijk is.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
22
Hallo Maxstar,

Nu een week later kan ik je vertellen dat ik, dankzij jouw ondersteuning en veel vallen en op staan, het systeem heb wat ik wilde. Een C-schijf verdeeld in 2 onderdelen (C: en D:). Een systeem gedeelte en de gebruikersbestanden. De Bibliotheken zijn weer op orde en aangevuld met een aantal nieuwe onderdelen. Van de C-schijf ga ik een systeem image draaien mbv Comodo B&R of DriveImage XML (misschien heb jij daar nog een voorkeur over) en van de D-schijf een incrementele backup ook met Comodo. Zowel de Image als de incrementele backup worden vastgelegd op een externe harddisk.

Zonder jullie / jouw hulp had ik dit niet voor elkaar gekregen en in die week in mijn idee veel geleerd, dus nogmaals hartelijk dank! Well done!!

Cees

PS als je nog een aanvullende mening hebt over het backup-programma ben je natuurlijk van harte uitgenodigd.

:smiley_highfive: :bow: :goed:
23
Hallo,

Goed te horen dat dit alvast is gelukt, wat betreft de back-up software zou ik zelf eerder Comodo gebruiken deze is heel wat uitgebreider dan DriveImage XML. In principe maakt het niet zo heel veel uit wel programma je gebruikt, en wellicht is een persoonlijke voorkeur hierbij het belangrijkste en welke je het prettigst vind werken.

In dit artikel staan vijf verschillende pakketten vermeld, [url°http://www.todo-backup.com/products/hom ... atures.htm]EaseUS Todo Backup Free[/url] is ook een compleet en uitgebreid back-up programma die tevens incrementele back-ups als images kan maken.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
24
Niets veranderlijker dan een mens. Na het lezen van jouw artikel en de toevoeging door Maaike heb ik besloten om gewoon bij Paragon B&R te blijven. Temeer omdat het tegenwoordig (?) ook mogelijk is om met dit pakket incrementele backups te draaien, wat in mijn geval (met relatief weinig wijzigingen) volgens mij het handigst is.
Rest mij nog om uit te zoeken is: what to do als het systeem inderdaad de geest geeft.
Dan zit ik daar met mijn system image op de externe schijf, waar dus ook allerlei andere backups op staan. Hoe start ik dan mijn systeem weer op? Ik ben dan nl niet meer in staat om de systeem image over het origineel heen te zetten. Of ben ik nu aan het zwammen?

grv

Cees
25
Laten we even van het ergste scenario uitgaan, de harde schijf in de computer heeft een fysiek defect en start dus helemaal niet meer op. In dat geval kan je de defecte harde schijf verwijderen en vervangen voor een nieuw exemplaar. Je start vervolgens de computer op van de "Bootable Rescue CD", sluit de externe schijf aan met de back-up (image) en op deze manier kan je het geheel in één keer recoveren.

Mocht het probleem niet zo dramatisch zijn, maar als alleen Windows op welke wijze dan ook ook corrupt is geraakt kan je op dezelfde manier het systeem recoveren met de boot-CD. Wanneer Windows zelf nog wel toegankelijk is kan je dit natuurlijk ook vanuit Windows doen en op deze manier de back-up terug plaatsen.

Om niet voor verassingen komen te staan, zou ik altijd op voorhand zo'n "Bootable Rescue CD" aanmaken en ook ergens als ISO opslaan. Mocht de CD in de loop der tijd onleesbaar zijn geworden kan je deze altijd even makkelijk opnieuw branden op b.v. een andere computer. Wanneer de eerste (volledige) back-up (image) is gemaakt kan je deze eens extra controleren door deze via de "Bootable Rescue CD" terug te plaatsen, zo weet je zeker dat deze basis-back-up zonder problemen werkt in geval van nood. Bij de incrementele back-ups is het over het algemeen voldoende om deze na het aanmaken te laten verifiëren als Paragon B&R daar de mogelijkheid toe heeft.

Wat betreft de back-ups op de externe schijf! Ook deze kan natuurlijk defect raken, in sommige gevallen kan een reservekopie van de back-up dus eigenlijk ook geen overbodige luxe zijn. Mijn back-ups worden bijvoorbeeld automatisch naar een NAS weggeschreven, deze bevat twee harde schijven die in RAID0 (Mirroring) staan. Dit betekent dat wanneer één schijf defect zal gaan, de data (nog) niet verloren is want dat staat nog op de andere schijf van de NAS.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
26
Dat was dus weer nuttig! Is de herstelschijf die ik via Configuratiescherm -> Syst&Bev heb gemaakt de bootable rescue schijf die jij bedoelt?
27
De "recovery-DVD" van Windows zelf kan hiervoor niet gebruikt worden, je hebt echt het Recovery Medium van Paragon zelf nodig. Ik heb zelf Paragon eens getest en er direct een artikel over geschreven, hierin staat tevens beschreven hoe bijvoorbeeld de USB-Stick aangemaakt kan worden om het systeem in geval van problemen op te starten.

Wat wel jammer is dat back-ups niet te plannen zijn met Paragon B&R, deze moeten dus altijd handmatig aangemaakt worden.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
28
Hallo weer,

Heb inderdaad de windows recovery terzijde geschoven en na heeeeeel veel moeite de windows backup uitgeschakeld. Dat kostte me aanzienlijk meer moeite dan ik verwacht had. Daarna met de Paragon Media Recovery een opstart USB gemaakt en ben nu de gebruikersbestanden aan het backuppen. Het lijkt erop dat ik, als ik dat gedaan heb, wel een incrementele update op die backup kan inplannen, maar dat laat ik je nog weten. Dat van die NAS is mij een stapje te ver denk ik. Klinkt in ieder geval heel professioneel, maar is waarschijnlijk ook wel kostbaar en hoog gegrepen voor een gewoon huis, tuin en keuken situatie.....
Heb nu al geheugenproblemen met mijn PC (heb geen slots meer om er geheugen bij te doen), dus ik laat het systeem niet teveel groeien.

Afijn, ik ben al heel tevreden met wat er in die week bereikt is.

een mooie week toegewenst en nogmaals :dank:

Cees
29
Dat van die incrementele backup is me inderdaad niet gelukt.. Had het kunnen weten :rofl:

Dit was voor mij een superervaring met PC Web Plus met mooie afloop!

Hoe ga ik deze post afsluiten?

Nogmaals dank.

Cees
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”