Plaats reactie
1
Voor een kennis ben ik een oude computer wat aan het opknappen voor dochterlief om te gebruiken voor school, maar het systeem blijft maar onstabiel en heeft een zeer hoge CPU temp in rust stand.

Systeem informatie.
Pentium 4 2600 Mhz
512 MB ram
120 GB Harddisk

Wat heb ik reeds gedaan.
1. andere harddisk.
2. ander geheugen.
3. andere voeding.

Als ik de computer opstart in de BIOS, is de CPU temp bij PC health status binnen een paar minuten rond de 69 graden, en bij normal gebruik loopt dit op tot 75 graden en komen de hangups.
Ik heb de computer met zowel Windows XP-home (stond er al op) en Ubuntu getest.
Bij Ubuntu slaat de computer na een willekeurige tijd vast en kan ik alleen een hardereset doen, met Windows XP idem dito maar kreeg ik ook een blauw scherm met de bekende geheugendump.

Ik heb al van alles geprobeerd / gewisseld / geïnstalleerd maar het systeem blijft onstabiel, ik heb ook geen idee meer waar ik het probleem in moet gaan zoeken.
Dit komt vooral omdat de computer eigenlijk nooit problemen heeft gehad, alleen heeft deze wel een paar jaar stil gestaan op zolder.
Wie helpt mij uit de brand of heeft nog tips.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
2
Hoi Fox,

Heb je de pc kast al open gehad, hoe is het gesteld met de processorkoeler.
Werkt de fan nog op de koeler of zit de heatsink misschien vol stof?

Als je processor te warm wordt slaat de pc af door een thermische beveiliging om ergere schade te voorkomen.
Groetjes Dasle
3
69 ˚C in 'idle' mode is veels te hoog voor een P4, dus kijk even of de CPU-fan niet verzadigd is met stof, alsook of de CPU-cooler nog goed bevestigd is.
Kijk gelijk ook even de condensatoren na of deze niet bol staan of lekken.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
4
De computer is geheel vrij van stof en de processor koeler is gewoon goeg gemonteerd dit had ik al gecontroleerd voordat ik met de computer aan de slag ging.
De condesatoren bij de CPU heb ik net ook even nagekeken en kan niet zeggen dat deze lekken, 1 van de 6 die rond de CPU staan is wel aan de onderkant boller dan de anderen en staat iets schuiner maar zou dit dan het probleem zijn?
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
5
Misschien heel stom, maar draait je ventilator wel?
Zo ja, haal maar je koeler los en monteer hem opnieuw met verse koelpasta. Een rijstkorrel is genoeg.
De oude koelpasta kan je met een beetje spiritus verwijderen.

Een bolle condensator is niet goed, maar verklaart niet je temperatuur problemen.
Eerst de temp omlaag en dan de rest ;)

Edit:

Heb je gecontroleerd of je processor echt zo heet wordt? Misschien dat je sensor is geflipt. Met 75 graden wordt je koelblok ook zeikheet.
Tot ongeveer 50 graden kan je het aanraken zonder dat het zeer doet. Als je vinger begint te sissen en naar gebakken spek begint te ruiken, kan je processor weggooien :P
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
6
Vladimir schreef:Een bolle condensator is niet goed, maar verklaart niet je temperatuur problemen.
Nou een brakke 'elco' kan toch echt wel het euvel zijn denk ik, vooral als deze in serie staan op de CPU voeding (4PIN) of dit de hoge ˚C verklaard is vraag 2 en dat denk ik niet, maar de BSOD wel.
@Fox
Welke type mobo is het en wat voor PSU gebruik je?
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
7
Tja, een beetje kip en ei verhaal.
Wie verteld mij dat die elco niet is oververhit door gebrek aan koeling van de processor en daardoor bol is gaan staan. Plus dat een oververhitte processor ook mooie BSOD geeft ;)

De koeling checken en de temp omlaag brengen is makkelijker, dan een elco vervangen (ze moeten dan allemaal vervangen worden). Een ventilatortje hebben de meesten wel liggen, een setje low esr elco's heb ik toevallig wel op voorraad, maar ik weet zeker dat Fox die niet heeft liggen ;).

Kortom, ik zelf zou eerst de temp omlaag brengen en dan een keer een stresstest doen. Die elco's kunnen nog altijd vervangen worden en staan los van de temperatuur.

Edit:
Als ik de computer opstart in de BIOS, is de CPU temp bij PC health status binnen een paar minuten rond de 69 graden, en bij normal gebruik loopt dit op tot 75 graden en komen de hangups.
Dit gedrag komt niet bij de elco's vandaan, maar is een typisch gevalletje van een hete (ongekoelde) processor.
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
8
Vladimir schreef:ja, een beetje kip en ei verhaal.
Wie verteld mij dat die elco niet is oververhit door gebrek aan koeling van de processor en daardoor bol is gaan staan. Plus dat een oververhitte processor ook mooie BSOD geeft ;)
Zou inderdaad heel goed kunnen en met eigen ogen zou je een beter beeld krijgen, via een forum blijft dit altijd erg lastig. :P
Vladimir schreef:De koeling checken en de temp omlaag brengen is makkelijker, dan een elco vervangen (ze moeten dan allemaal vervangen worden). Een ventilatortje hebben de meesten wel liggen, een setje low esr elco's heb ik toevallig wel op voorraad, maar ik weet zeker dat Fox die niet heeft liggen ;)
Ik heb ook geen elco's liggen en begin er toch niet aan om deze te vervangen, veels te veel werk.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
9
Forza schreef:Zou inderdaad heel goed kunnen en met eigen ogen zou je een beter beeld krijgen, via een forum blijft dit altijd erg lastig.
Je slaat de spijker op zijn kop, wat ben ik een oen. :-[
De bracket waarop de koeler is bevestigd was dus naar de kl*te, op één hoek was deze afgebroken waardoor de koeler niet aansloot op CPU zelf.. (hoofdpijn) + dom, dat ik hier niet eerder naar heb gekeken.
Ik heb een ander moederbord uit de zaak gehaald vandaag en alles over gezet en de computer draait al vanaf 14:00 zonder problemen. :bow:
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
10
Fox schreef:Ik heb een ander moederbord uit de zaak gehaald vandaag en alles over gezet en de computer draait al vanaf 14:00 zonder problemen
Nog Socket 478 mobo's in de schappen :conf:
Maar zonder gekheid mooi dat het systeem nu werkt, het was dus toch een koelingsprobleem losse CPU-fan. ;)
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
11
Was het toevallig zo'n bracket
Afbeelding Heb dit laatst ook een keer voor gehad, dacht dat het niet veel voorkwam maar gebeurt toch wel vaker.
Er was zo'n lipje afgebroken waardoor de koeler zo goed als los zat.
Groetjes Dasle
12
Ja het is inderdaad een moederbord met zo'n bracket, maar er was niet een bevestigingspunt voor de koeler afgebroken, maar een witte pinnetje wat aan het moederbord zat bevestigd, hierdoor zat de koeler niet meer strak op de cpu geklemd.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
13
Fox schreef:Ja het is inderdaad een moederbord met zo'n bracket, maar er was niet een bevestigingspunt voor de koeler afgebroken, maar een witte pinnetje wat aan het moederbord zat bevestigd, hierdoor zat de koeler niet meer strak op de cpu geklemd.
Ik weet nog goed dat de stock coolers van Intel toendertijd ook niet werden aangeraden te gebruiken, als ik goed herinner heeft hier nog een uitgebreid artikel over gestaan op Tweakers.net
Dit ging om het probleem dat deze coolers het moederbord behoorlijk krom trokken, waardoor er veels te veel spanning op de gebruikte bracket kwam te staan, de betere S478 coolers hadden dan ook een (ijzeren) backplate die vanaf de onderkant van het moederbord geplaatst moesten worden op de plek van het plastieke ding van Intel. :P

Ik gebruik zelf nooit de stock coolers, en dit is gekomen omdat het bedrijf waar ik werkte geen retail cpu's inkocht maar tray/bulk versies, dus de CPU koeler was altijd een apart onderdeel bij de assemblage.

Maar bij elk type mobo zijn er wel problemen geweest hoor, bij Socket 370 en A kregen de sockets last van plastic-moeheid door de grote spanning van de veels te strakke bevestigings beugels van de stock & cheap CPU coolers.
Socket 775 had/heeft stock coolers die op vier punten bevestigd moeten worden met een klik systeem :conf: ik heb hier ook veel pc's van terug zien komen, vooral de home-made-build pc's waarbij de CPU fan gewoon helemaal niet goed bevestigd was, of dat het mobo zonder afstandsbusjes in de behuizing was geschroefd. :evil:

Maar wat zijn nu de temperaturen, en hoe draait het oude moederbord als je de bracket vervangt of opnieuw bevestigd?
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
14
Het moederbord met de problemen is al naar de schroot, dus dat kan ik niet meer testen maar de computer draait nu goed hoor en de temperaturen waren bij mijn laatste check-up goed, rond de 45/50 graden.

Moederbord zonder case-panel busjes plaatsen?, dan past je backplate ook niet goed hoor en dan is het wel met grof geweld erin gezet.
:oops:
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”