Gesloten
1
Vastlopers en onstabiele computers zijn vaak te verwijten aan een slechte koeling of door dichtgeslibde (ventilatoren) op de koel-elementen van de gebruikte hardware.
De Fanatieke gebruiker van een computer reinigt zijn computer niet alleen van buiten, doekje over de kast zodat de weer stofvrij is, maar ook van binnen [intern] in de computer, een computer werkt zowat beter dan de duurste Miele stofzuiger ::)
Naast dat stof zorgt voor een slechte koeling is het ook een zeer goede geleider van stroom wat kortsluiting kan veroorzaken.

Hoe vaak moet de computer stof-vrij gemaakt worden?
Dit hangt van diverse factoren af, staat de computer in een stoffige ruimte, staat de computer op de grond, en natuurlijk hoe vaak staat de computer aan.
Verder is tabaksrook een erg kleverig iets waar stof zich heel makkelijk op nestelt en ophoopt.
Normaal gesproken is het stof-vrij maken van de PC 1 a 2 keer per jaar voldoende.

Maar [intern] computer open schroeven dit klinkt ingewikkeld, welnee dit valt reuze mee en dit zal ik laten zien. :D

Wat moet je zeker niet doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • De computer met een 'statisch(e)' borstel (zo'n leuk gekleurd borsteltje van de Blokker o.i.d te lijf gaan).
  • Gebruik nooit een stofzuiger om ventilatoren (fans) schoon te zuigen, door de kracht van de stofzuiger kan een ventilator gaan werken als een "dynamo" en dit zal de gebruikte hardware echt niet leuk vinden. :-[
    Dit geldt ook voor perslucht zoals van een compressor of een spuitbusje met lucht.
    Afbeelding De grove schoonmaak.
    Als je de behuizing van de computer hebt open gemaakt, kan je met de stofzuiger de ergste stof (vlokken) opzuigen op de laagste zuigstand, houd de stofzuiger iets op afstand van de printplaten en zorg dat er geen ventilatoren gaan draaien, deze kan je het beste loskoppelen of met een potlood even tegenhouden.
    Gebruik verder geen borsteltje van de stofzuiger om dat deze statisch kan zijn en schade aam de hardware kan toebrengen.

    De precieze schoonmaak
    Nu al het ergste stof is verwijderd moeten de fans (ventilatoren) goed schoongemaakt worden, als dit niet nauwkeurig gebeurt zal de fan onstabiel gaan draaien waardoor deze sneller slijt en meer herrie gaat maken.
    Een fan kan je het beste schoonmaken met een schilderskwastje of een tandenborstel.
    De meeste CPU-fans kan je losklikken of losschroeven van het koelelement, als je de gehele koeler verwijdert zal er voor het terugplaatsen ook een nieuw laagje koelpasta aangebracht moeten worden op de CPU.
    De oude koelpasta is te verwijderen met b.v. wasbenzine.
  • Koelpasta vervangen (hoe moet dat?)
Printplaten e.d. kan je ook met het kwastje of de tandenborstel schoonvegen.
Gebruik in ieder geval nooit geen (vochtige) doekjes of doekjes met reinigingsmiddelen.

Het schoonmaken van de voeding
Ook de voeding van de computer heeft een ventilator die meestal aan de achterkant naar buiten blaast of van binnenuit de voeding naar buiten blaast.
Dit is dan ook de grootste stofhapper van de computer, maar hoe maak je deze nu schoon en is dit wel veilig.
Als je geen verstand hebt van voedingen kan je deze beter niet open maken, want ook als is de voeding van het stroomnet afgesloten, er kan namelijk nog hoogspanning op staan.
Om de voeding toch een beetje schoon te krijgen zonder deze open te maken, kan je de stofzuiger langs de kieren aan de zijkant halen om zo het ergste stof eruit te zuigen.
Met een kwastje kan de fan aan de achterkant of onderkant meestal wel aardig goed schoon maken. Afbeelding
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
3
Aanvulling op het uitstekende stukje van Forza.

Er waren toch nog wat onduidelijkheden wat wel en niet kan bij het schoonmaken van de PC.
De volgende discussie bracht 3 vragen naar voren, welke hier verder worden toegelicht.
Vragen omtrent het onderwerp aub in dit topic. Klik!

1. Kan een ventilator als generator (dynamo) werken? (Door de zuigkracht van een stofzuiger kan een ventilator gaan draaien)
2. Is dat schadelijk voor mijn computer?
3. Kan ik met de stofzuiger mijn computer schoonmaken?

1. Kan een ventilator als generator (dynamo) werken?

Jazeker en zoals duidelijk te zien in de filmpjes van Maxstar, nog best aardig ook.





Iedere motor kan gebruikt worden als dynamo en andersom!

Hoe komt dat?
De opbouw van een generator en elektromotor zijn exact het zelfde.
Afbeelding Elektromotor
Afbeelding Generator

Ik kan nu een heel technisch verhaal gaan ophangen hoe een motor en generator werken, maar ik ben bang dat ik dan de meeste lezer kwijt ben.

Simpel gezegt, komt het op het volgende neer.
Zowel de generator als de motor werken door middel van elektromagnetische velden. Ik neem aan dat iedereen wel eens met magneetjes heeft gespeeld en bekend is met het fenomeen dat gelijke polen elkaar afstoten en ongelijke polen elkaar aantrekken. (zo niet haal een paar magneten en probeer het uit ;) )

In elektromotor wordt dmv elektriciteit een wisselend magneetveld gemaakt en door het aantrekken en afstoten wordt de as aangedreven.
Bij een dynamo wordt de as aangedreven en zal weerstand ondervinden van het magnetische veld. Hierdoor wordt de draaiende beweging omgezet in elektriciteit.



2. Is dat schadelijk voor mijn computer?

Absoluut!
Vanwege het doodsimpele feit, dat de componenten die je ventilatoren aansturen er niet op zijn gemaakt om stroom op te nemen!
Ze zijn gemaakt om stroom door te sturen naar de ventilator..

Vergelijk het maar met een auto, als je er gewoon mee rijd gaat het goed. Ga je hem 50km slepen terwijl de motor in de versnelling staat, zal niemand er verbaast van staan dat er iets kapot is.

Dat het vaak goed gaat, heeft te maken met de robuustheid van de onderdelen. Maar 1 keertje teveel en de boel is kapot.

3. Kan ik met de stofzuiger mijn computer schoonmaken?

Ja, maar met een zekere terughoudendheid....

Op een paar cm afstand het vuil wegzuigen gaat prima.
Als je met de mond van de stofzuiger de componenten aanraakt, gaat het fout.
Hoe onstaat statische elektriciteit? 2 verschillende materialen die langs elkaar wrijven leveren een elektrische spanning.
Wat doet een stofzuiger? Precies, enorme hoeveelheiden lucht door de stofzuiger heen verplaatsen.
Dus je met de mond van de stofzuiger je print aanraakt, zal deze dus ontladen via je print....

Dit kan je makkelijk zelf uitproberen, zet je stofzuiger maar eens op een rubber mat en zet hem een paar minuten aan (slang ook op de mat). Het oppakken van de slang kan als een schokkende ervaring aanvoelen :P

Ik heb deze vraag er expres in laten staan, omdat het helemaal geen gekke vraag is.
Dan het feit dat het niet kwaad kan als je met je vingers aan die printplaat komt waarop die motor van de fan zit, en die statische electriciteit dan.? Wat is daarmee gebeurd? Natuurlijk zal die man heus er wel voor gezorgd hebben dat hij anti-statisch was toen hij dat demonstreerde, maar ik probeer met mijn opmerking te zeggen dat ik 100 procent zeker weet, dat wanneer ik die casefan ga demonteren, terwijl ik niet ontladen ben, ik kom met mijn geladen vingers aan die printplaat waarop die motor zit van de fan en je ziet ook op de andere zijde van de printplaat onderdelen zitten, ik raak het soldeer aan of die contactpuntjes van het onderdeel, ik donder op kan zeggen dat de fan het niet meer doet. Oorzaak de motor krijgt geen spanning meer om de fan in beweging te zetten.
Statische electriciteit is funest voor electronische componenten?
Het gevaar van esd is juist dat de hardware niet meteen kapot gaat, het is een sluipmoordenaar ;)
Dat die beste man geen maatregelen heeft genomen snap ik wel. Hij wil alleen wat demonstreren en sloopt de boel er toch mee.
Daarnaast is een elektromotor niet gevoelig voor statische elektriciteit, de componenten die je ventilator in je computer aansturen echter wel!


Kort samengevat.
Als dit hele stukje nu abrakadabra is, is er maar 1 ding om te onthouden...
Je moet voorzichtig zijn met de stofzuiger en je ventilatoren.

Als je dat aanhoud, is er niks aan de hand.

Meer info over motoren en generatoren heeft wikipedia vollop.
Gevaren van ESD en de uitleg ervan is ook al door Forza mooi omschreven.
http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=5&t=4950

De filmpjes zijn zeker een aanrader!
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Gesloten

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”