Plaats reactie
1
Sinds twee dagen komt er een bromtoon uit mijn voeding, kan dit komen door het warme weer of is deze aan het kaduuk gaan :?: Verder heb ik geen problemen en zijn de temperaturen van de pc ook niet bijzonder hoog.
CPU kern1 - 49 c
CPU kern2 - 51 c
2
Wessel,
eerst mogelijkheid is een probleem met de aardaansluiting;
de voeding moet via het netsnoer een vrijwel weerstandsloze
aarde krijgen.
Dus liever niet over zo'n bouwmarktblok met veel andere apparatuur.
Ten tweede kan het z.g. delaminatie van de trafo zijn als er pek
tussen het platenpakket is verdwenen b.v. door te hoge temperatuur.
Sommige plaatjes trillen dan op de frekwentie van het net en krijg
je de z.g, 50 Herz-brom.
Sommige PSU's hebben een toroide trafo waarbij je de montage
schroef aan kan halen.
Controleer ook de bevestiging van de buiten beplating en de ventilator
schroeven die kunnen ook mee resoneren.
Groet Piet.
3
De pc is inderdaad met zo'n bouwmarkt stekkerdoos aangesloten, en een geaard stopcontact is er op mijn kamer niet aanwezig en zelfs niet op de hele verdieping.
Ik heb met een goed verlengsnoer de pc op een geaard stopcontact beneden aangesloten en de bromtoon bleef.
De voeding heb ik opengehaald en kan niet echt iets ontdekken wat zou kunnen gaan trillen, ik zie alleen veel stof. :eek:
4
Hi,
als je centrale verwarming hebt kun je, via een in de handel verkrijgbaar
klemmetje, daar een aarde vandaan halen.
De brom is eigenlijk meer vervelend dan dat er iets echt kapot is.
Het kan natuulijk wel een aanwijzing zijn dat er iets op den duur fout
gaat.
Groet Piet.
5
Sorry voor de late reactie, ik was voor 10 dagen even op de camping.

Ik ben toch maar van plan om een nieuwe voeding te kopen voor de zekerheid, is het dan verstandig om dan ook met zo'n aarde klem de PC te aarden op de verwarming?
6
Wessel,
het is altijd van belang om de zaak goed te aarden denk b.v. maar eens
aan het sterke electrische veld bij bliksemontlading.
Dus altijd doen.
Groet Piet.
7
Dat van die bliksem-ontlading had ik wel eens gehoord, apparaten kunnen zelfs kapot gaan als honderden meters verder de bliksem ergens inslaat of via b.v. de coax kabel binnenkomt.
Als het aarden van elecktrische apparaten zo belangrijk is begrijp ik niet waarom er niet standaard in huizen alle stopcontacten geaard zijn :?:
En veel apparaten hebben niet eens een geaarde stekker, denk aan de TV, audio apparatuur e.d.

Ik ga nu wel erg off-topic. :neu:

Zo'n aarde draad kan ik dus op de PC en de verwarming aansluiten? heb ik dan ook niet meer van die schokjes als ik beide pc's die naast elkaar staan aanraak?
8
Wessel.
ten eerste; veel oudere huizen hebben soms helemaal geen geaarde
wcd's, iets modernere alleen de keuken en moderne huizen en flats
alles geaard.
Vaak hebben dubbel geisoleerde apparaten geen aarde en ook apparaten met laagspanning omvormers zoals b.v. onderanderen
laptops die dan wel weer een shield hebben tegen electrische
ontladingen.
Inderdaad raak je kleine lek- en inductiespanningen kwijt.
Groet Piet.
9
Bedankt voor de info Piet. :good:

Op zolder boven mijn kamer zit wel een geaard stopcontact en ik heb nog zo'n stekkerblok van trust met zo'n zekering liggen waaraan ik alleen maar even een langer snoer moet zetten zodat ik mijn computers op het geaarde stopcontact kan aansluiten.
Dan hoef ik niet meer met een kabeltje naar de verwarming te aarden neem ik aan toch?
10
Als je de computer(s) aansluit met een stekkerblok (powerprotector) hoef je apparatuur niet extra meer te aarden.
Ik zelf ben niet zo'n fan van deze Trust producten! ik zou eerder voor APC of belkin gaan.
Welk type is het van Trust? diegene met de RJ11 aansluitingen om de oude modems te beschermen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
12
Bedankt voor de info, gister heb ik de kabel getrokken en gelijk een nieuwe voeding ingebouwd.
Dit was een nieuwe kabel bij de elecktronica zaak vandaan, ik vertelde aan de verkoper was zo het probleem was en hij vertelde dat je computers altijd goed moet aarden omdat als je voeding een defect heeft zoals een kapotte condensator of sluiting kan de voeding gewoon de volle 230 Volt doorlaten op de PC kast.

De oude voeding heb ik nog eens opengemaakt en aangesloten met zo'n lus van een paperclip en de bromtoon was toen erg goed te horen, volgens de verkoper had dit te maken met de PFC-spoel (PowerFactorCorrection), en vooral bij goedkope voedingen komen dit soort brom tonen vaak voor.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”