Plaats reactie
1
Hallo allemaal,

Toen ik gisteravond laat mijn scherm van de slaapstand afhaalde stond er een melding op dat ik een schijffout heb. Die heb ik nog niet eerder gezien. Ik schrok niet echt want ik heb een system image backup van begin december (van een compleet nagekeken pc, maar met chkdsk alleen van C:) en ik heb een dubbele backup van D: en E: op externe HD's, dus ik ben safe. Afbeelding Hier is de melding.
Afbeelding Ik heb in Schijfbeheer gekeken. Daar staan alle schijven als "in orde". Ik heb een SSD waarop C: met Windows staat en een interne harde schijf gepartitioneerd in D: en E:. [Er staat 2x E: omdat in de pc-winkel waar ik de pc kocht er iets fout gegaan is bij de partitionering (dat deed ik daarna maar zelf) en de D: en E: schijven niet standaard zijn maar dynamisch en E: gesplitst in tweeën. Dat heb ik op aanraden van diverse IT-mensen op fora nooit aangepast.] Dus D: en E: is de Toshiba interne HD die een foutmelding geeft. Speccy geeft wel aan dat de conditie van de Toshiba slecht is, maar slechts bij 1 onderdeel.
Afbeelding Alles van Speccy:
http://speccy.piriform.com/results/oaa1 ... oNSwchbU27

Wat moet ik doen? Is dit te repareren? Ik durf zelf niks te doen, zoals een chkdsk of defrag of foutcontrole. Ik backup altijd maar ben nu nog wel de laatste dingen aan het backuppen naar mijn externe HD's. Dus alle bestanden zijn veilig maar wat is dit nu weer? Is dit slijtage en heb ik een nieuwe interne HD nodig? Hij is 4 jaar oud. Nu net bij het opstarten kreeg ik eerst de volgende melding maar ik kon wel gewoon booten, ik neem aan omdat de fout niet in C: zit. Ik geef hem even hoewel dit jullie zeker bekend zal zijn.

https://www.imgdumper.nl/uploads9/5a44d ... tarten.jpg

Fijn hè, computers. Je blijft altijd lekker bezig..... :S Net nu ik deze dagen wou gebruiken om nog even naar Win10 te upgraden...

Groetjes,
Fréderique
2
Hallo,

We gaan eens kijken :

Rechtsklik op Start en klik op Opdrachtprompt (administrator).
Er verschijnt een zwart venster. Typ daarin CHKDSK en druk op de enter-toets.
Wacht nu geduldig tot CHKDSK klaar is.

Na het scannen:
Download ListChkdskResult.exe (by SleepyDude) en bewaar het op je bureaublad.
Rechtsklik op Afbeelding ListChkdskResult.exe en klik op Als administrator uitvoeren. De tool doorzoekt nu de computer en zal een tekstbestand tonen.
Dit tekstbestand wordt tevens opgeslagen als ListChkdskResult.txt op je bureaublad.
Post dit tekstbestand als bijlage in je volgend bericht.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
3
Dank je voor je antwoord, abbs.

Inmiddels ben ik al een stuk verder. Ik deed chkdsk, chkdsk /f en die gaven geen problemen. Daarna chkdsk /r maar dat duurde heel lang en ik las over grote problemen ermee. Ik was nog in Windows, dus kon hem met Taakbeheer stoppen. Daarna HDSentinel laten kijken want Speccy was duidelijk. En toen was het mis:

https://www.imgdumper.nl/uploads9/5a4634407a30b/5a4634406ecbe-HD_Sentinel.jpg

Heb nu al een nieuwe HDD in huis. Moet hem nog in de case plaatsen. Nooit gedaan, maar dat lukt me wel. Kan doorwerken omdat ik Windows op de SSD heb staan en de interne HD kan ontwijken. Ben bezig upgrade Win10 nog binnen te krijgen. Pfff

ZO trots op mezelf dat ik dat ooit gesplitst heb. Eindelijk pluk ik de vruchten van ZOvele uren energie en peentjes zweten die ik in de pc's heb gestopt.....

Als ik nog ergens op moet letten bij het plaatsen, houd ik me aanbevolen. Heb op YouTube tutorials gezien.

Moet de oude HD eigenlijk bij het chemisch afval? En is vier jaar niet wat jong voor een HD om stuk te gaan?
4
Fréderique schreef: Als ik nog ergens op moet letten bij het plaatsen, houd ik me aanbevolen. Heb op YouTube tutorials gezien.

Moet de oude HD eigenlijk bij het chemisch afval? En is vier jaar niet wat jong voor een HD om stuk te gaan?
Net wat je schrijft bekijk een aantal tutorials op YouTube, ontlaad je even door de radiator aan te raken en geen wollen trui aandoen.
Ik zou mijn oude HD eerst stuk slaan dan bij het ijzer, ja dan over de levens duur dat is heel moeilijk te zeggen
hoeveel uren heeft hij gedraaid is het een maandag morgen product enz. Dus ja zeg het maar daarom is back-upen ook zo belangrijk.

Alvast een goede jaar wisseling  :t07007:
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
5
Gewoon voor de lol zou ik toch eens proberen als je hem er uit hebt, hem helemaal leeg te kiepen en een volledige format te doen, dus geen snelle format.
En dan kijken of hij nog steeds bad blocks heeft. Zo nee, zou je hem misschien nog als reserve schijf kunnen gebruiken voor tijdelijk wat dingen op te slaan of als download schijf of zoiets.
Greetings, Black Tiger.
6
Heb de HD nog niet geplaatst. Leuk experiment, Black Tiger, maar ik heb al eerder een slechte ervaring met een Toshiba externe HD gehad die er veel te snel mee ophield. Liever geen troep meer in mijn case. Heb daarna Seagate gekocht voor mijn externe HD's en nu een WD interne HD. Heb ook erg veel opslagruimte nu omdat ik recent ook over ben gegaan naar externe HD's met password protection (WD passport).

Enorm bedankt weer voor de hulp!  :dank:
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”