Plaats reactie
1
Mijn online printer printte een paar dagen geleden ineens het volgende bericht;
GET/HTTP/1.0
Host; 92.108.40.83:9100

GET/HTTP/1.0
Host; 92.108.40.83:9100

stackoverflowin has returned to his glory.
your printer is part of a fleming botnet.

Iemand een idee wat dit allemaal betekent??
3
Pff, dat is te moeilijk allemaal. Alles in het engels en het lukt me al niet om de eerste aanwijzingen op te volgen zoals het openen van http://192.168.1.1, deze site opent niet en met ifconfig krijg ik tientallen verschillende sites , geen idee wat te doen. Ik kan best behoorlijk engels maar dit soort computertaal is echt te moeilijk. Kan er misschien wat eenvoudiger worden uitgelegd wat nu precies te doen?
4
Aangezien het me niet lukt om actie te ondernemen wil ik vragen of het kwaad kan als ik de printer weer gewoon aansluit op mijn computer??
5
Lees dit bericht eens door: Hacker neemt 150.000 printers over.

Als ik goed begrijp is de kern van de boodschap: Poort 9100 van de router afsluiten en de router met een admin wachtwoord beveiligen.

Ik heb géén printer.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
6
Tot nu toe slaagt liesbeth61 er niet in om bij de instellingen van de router te komen.
Ze heeft de default gateway nog niet gevonden. En dat is begrijpelijk: ze heeft ifconfig ingetypt in de adresbalk van de browser. Dat is niet de bedoeling. Ze moet een opdrachtprompt openen. Bovendien staat er een typfout in de website waar WhiteFang naar linkte in post #2: het is niet ifconfig, maar ipconfig.

Hoe vind je de default gateway?
Ik ga er nu even van uit dat je computer draait op het besturingssysteem Windows 10...

Klik met de rechter muisknop op de knop Start, en klik dan op Opdrachtpromt (administrator):
Afbeelding Je krijgt dan een waarschuwing van Gebruikersaccountbeheer: "Wilt u toestaan dat deze app wijzigingen aan uw apparaat aanbrengt?"
Klik op Ja.
Het venstertje van de opdrachtprompt zal dan verschijnen. De cursor staat al te knipperen in dat venster. Typ ipconfig en druk dan op de Enter-toets.
Kijk daarna wat er staat achter Default Gateway. Dat is het adres waarmee jij je router kunt benaderen. En dat adres is niet bij iedereen hetzelfde. Bij mij is het http://192.168.2.254/, zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien:
Afbeelding Schrijf het gevonden adres op (in mijn geval is dat 192.168.2.254) en typ dat adres in de adresbalk van je browser; druk daarna op de Enter-toets.
Zo zou je bij de instellingen van je router moeten komen.

Ik heb echter geen idee hoe je poort 9100 moet afsluiten. Maar andere forumleden (Black Tiger?) kunnen jou daar misschien wel bij helpen. Dan moet je echter wel eerst merk en type van je router opgeven.
7
Wat fijn! Dit is voor mij begrijpelijke taal en tot zover lukt dat mij ook. Nummer was inderdaad anders, 192.168.0.1.  Ik heb een SITECOM router. Op kaart staat Wi-Fi router X3 N300.
8
Sorry, ik hoor zojuist van mijn zoon dat hij ook al wat mensen hierover heeft gesproken. Het probleem zou zijn dat de printer niet achter de router staat. De printer zou een eigen IP adres hebben en is zodoende publiekelijk, wat dat ook moge betekenen? Ik weet niet of het dan opgelost wordt als de printer alsnog achter de router wordt geplaatst? Ik weet ook niet hoe ik dat dan moet doen. We hebben de printer nu afgekoppeld.
9
Het probleem zou zijn dat de printer niet achter de router staat.
Dat begrijp ik niet, maar ik ben dan ook een eenvoudige porrelaar... ;)
Wanneer jouw printer een netwerkprinter is dan heeft hij een eigen intern IP-adres. Intern wil zeggen dat dat IP-adres niet naar buiten wordt doorgegeven. Het wordt enkel intern, dus binnen je eigen netwerk gebruikt, zodat je computers en tablets die printer kunnen vinden.
Ook alle andere apparaten (desktops pc's, laptops, tablets) die op jouw router zijn aangesloten, hebben een eigen intern IP-adres. Naar buiten toe heb je slechts 1 IP-adres. Dat is je externe IP-adres dat je van je internetprovider (Ziggo of KPN en dergelijke) krijgt.
Maakt niet uit met welk apparaat jij gaat surfen op internet; je hebt dan steeds hetzelfde externe IP-adres dat wordt doorgegeven aan elke website die jij bezoekt. Ook aan de website waarop je nu aanwezig bent. Je externe IP-adres kun je achterhalen met tal van websites. Klik maar eens op de volgende link: http://whatismyipaddress.com/ip-lookup
Wanneer die website geopend is, dan wordt je externe IP-adres getoond. En wanneer je dan klikt op de knop Lookup IP Address, dan wordt getoond wie jouw internetprovider is en ook waar jij ongeveer woont. Nee, niet straatnaam en adres, maar wel het land; vaak wordt enkel het adres van jouw internetprovider getoond.

Ik kan begrijpen dat jij je zorgen maakte toen er zo maar een vel papier uit je printer kwam met daarop de tekst: "...Your printer is part of a flaming botnet".
Nu zou het inderdaad niet leuk zijn wanneer jouw computers deel uit zouden maken van een botnet. Meer info over een botnet hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Botnet

Zo'n vaart loopt het echter niet. De persoon die ervoor zorgde dat er bij jou ongevraagd een vel papier met tekst uit de printer rolde, bedoelde dat als een waarschuwing. Hij geeft daarmee aan dat het mogelijk is om van buitenaf opdrachten te geven aan jouw printer. Zo'n printopdracht verloopt via jouw router. Jouw printer staat volgens mij echt wel achter de router, dat wil zeggen dat hij is aangesloten op de router; bedraad of draadloos, dat maakt niet uit in dit geval.
Hoe kan die persoon die printopdracht van buitenaf geven? Iedere router heeft een firewall die zulke dingen moet voorkomen. In jouw firewall zullen er een of meer poorten (waaronder poort 9100) open staan, zodat een indringer toegang kan krijgen tot je router en een printopdracht kan geven aan je printer.

Je hebt nu de printer afgekoppeld. Helpt dat? Nou nee, een indringer heeft nog steeds toegang tot je router vanwege openstaande poorten. Alleen zal de printer niets printen omdat hij niet aangesloten is op je router. Het maakt je dus niet veiliger.
Is het erg wat die persoon gedaan heeft? Niet zo heel erg, naar mijn idee; hij gaf je op deze manier enkel een waarschuwing dat er 1 of meerdere poorten openstaan in je router. Het zou erger zijn geweest wanneer hij van buitenaf opdracht had gegeven tot het printen van 50 totaal zwarte bladzijden, want dan was je cartridge met zwarte inkt meteen leeg geweest. Zie het dus als een ludiek bedoelde waarschuwing.

Wat zou je dat wel moeten doen? Via de instellingen van je router in ieder geval poort 9100 sluiten, voor zover ik het goed begrepen heb.
Je weet nu hoe je bij de instellingen van je router moet komen: door in de adresbalk van je browser 192.168.0.1 in te typen en dan op de Enter toets te drukken.
Het zou ook op een andere manier kunnen. Jij hebt een Sitecom router; dan kun je het zo doen:
  1. In de adresbalk type je het volgende adres http://sitecom.router en druk je op Enter.
  2. Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Als gebruikersnaam vul je “admin” (kleine letters, zonder die dubbele aanhalingstekens) in. Het wachtwoord is te vinden op de onderkant van de router of in de meegeleverde Netwerk Login Details Flyer. Zie ook hier: http://www.sitecomlearningcentre.com/nl ... 0benaderen?
Hoe en waar je poorten kunt openen of sluiten in je router, hangt af van merk en type van die router. In mijn eigen router (geen Sitecom) zag ik geen enkele mogelijkheid om poorten te openen of te sluiten.
Deze pagina biedt informatie over jouw router: de Sitecom N300 Wi-Fi Router X3: https://www.sitecom.com/nl/n300-wi-fi-r ... 3100/p/353
En deze pagina geeft antwoord op diverse vragen over (instellingen op) jouw router: http://www.sitecomlearningcentre.com/nl ... er-x3-n300

Sorry voor het lange verhaal, maar ik heb geprobeerd om een en ander in eenvoudige taal uit te leggen, vooral omdat ik zelf deze materie maar net aan begrijp.


 
10
Hier spreekt de zoon: 2 problemen

1. Ik heb een vriend van me uit de ICT-branche er direct naar laten kijken alleen krijg ik het niet voor elkaar om een poort te sluiten op deze router. Ik kan wel in de router komen alleen ik weet niet hoe ik bij een sitecom router een poort open/dicht zet. Heb vrij veel ervaring met routers, daar ik lange tijd heb geklungeld met portforwarding bij een andere router waar ik die poorten wel makkelijk zelf kon opzetten.

2. Ik heb via de printer een rapport uitgedraaid, waarbij die vriend van me erachter kwam dat mijn printer een totaal ander IP-adres heeft dan mijn overige computers/laptops etc. Dit bleek een soort publiekelijke IP te zijn van UPC (daar waar we eerst gewoon de router van hadden, een cisco). Ik denk dat dit hierdoor komt: Ik heb die oude cisco router op bridgemodus gezet en er een nieuwe router (sitecom) achter gezet. Nu zegt die vriend van me dat ik vervolgens ook de printer had moeten overzetten, zodat die 'achter' de nieuwe router zou staan. Ik weet dus niet of dit zo moet zijn, en snap daarnaast niet hoe ik dit moet doen.

Ik heb dus eigenlijk twee vragen:
-Hoe zet ik poort 9100 dicht? 
-Moet ik de printer achter de router zetten en zo ja, hoe doe ik dit?

Groeten
11
Oké, het probleem lijkt veroorzaakt te worden doordat er van twee routers gebruik wordt gemaakt waarvan er 1 in bridgemodus staat. De printer zou nu niet aangesloten zijn op de Sitecom maar op de oude Cisco router. Verwoord ik het zo goed?
Dit gaat mij ver boven de pet en daar schaam ik me helemaal niet voor. Ik heb zelf genoeg aan 1 modem/router van mijn provider. Daarmee heb ik wifi in mijn hele huis.
Maar ik zal een berichtje sturen aan een ander forumlid met de vraag of hij dit topic wil doorlezen en jullie van advies kan dienen.
12
Op verzoek van Porrelaar ben ik gekomen om te proberen te helpen.
Dit bleek een soort publiekelijke IP te zijn van UPC (daar waar we eerst gewoon de router van hadden, een cisco). Ik denk dat dit hierdoor komt: Ik heb die oude cisco router op bridgemodus gezet en er een nieuwe router (sitecom) achter gezet. Nu zegt die vriend van me dat ik vervolgens ook de printer had moeten overzetten, zodat die 'achter' de nieuwe router zou staan. Ik weet dus niet of dit zo moet zijn, en snap daarnaast niet hoe ik dit moet doen.
Een publiek IP van Ziggo (vroeger UPC) kun je inderdaad uitsluitend krijgen als je de Ziggo/UPC modem in bridge mode hebt en dan een apparaat (router, pc, printer of wat dan ook) daarop aansluit. Normaliter wordt echter maar 1 ip uitgedeeld dus zou de router dan problemen moeten krijgen omdat die geen extern (publiek) ip krijgt.
Maar in bepaalde gevallen wil nog wel eens een apparaat meer een publiek ip krijgen.

Dat publieke ip is nu net de oorzaak dat je printer op internet hangt en ook daar vanaf bereikbaar is zonder dat je een poort forward van die poort 9100 hebt gemaakt.

Oplossing: Printer op de router (Sitecom) aansluiten, meer hoef je niet te doen dan ben je klaar en kunnen ze er niet meer bij. Dat noemen ze dan "achter" de router.
Mocht je geen poorten meer vrij hebben op de Sitecom, koop dan een goede switch, deze hoeft niet duur te zijn. Bijvoorbeeld een TP-Link TL-SG1008D is een uitstekende 8 poorts gigabit switch en is voor nog net geen 25 euro verkrijgbaar. Koop dan ook een losse utp kabel (netwerkkabel) erbij.
Sluit de netwerk kabel aan op 1 van de 4 LAN poorten van je Sitecom, de andere kant op 1 van de 8 poorten van de switch. Dat is eigenlijk alles.
Poort 9100 hoef je niet te sluiten, als het goed is staat die niet eens open, want op een router staan standaard alle poorten dicht, tenzij je er zelf open zet.

Je kunt dan de printer ook op de switch aan sluiten, het apparaat wat je uit de Sitecom getrokken hebt om die switch aan te sluiten kun je ook op de switch aansluiten en dan heb je nog ruimte voor 5 andere dingen.

Laat gerust even weten als het niet lukt of als je nog vragen hebt.
Greetings, Black Tiger.
13
Hoi Black Tiger,

Bedankt voor uw hulp! Ik heb alleen nog één vraag. Is het ook mogelijk om de printer draadloos op die router aan te sluiten en zo ja, zou u mij misschien in stappen kunnen uitleggen hoe ik dit moet doen? De printer is uitgerust met een wifi verbinding dus ik denk dat dat moet lukken. Het probleem is namelijk dat ik anders de printer bij de tv moet zetten in de woonkamer, hij staat nu bij de computer in een andere kamer.

Groeten
14
Graag gedaan en zeg maar gerust "je" en "jij" hoor, met "u" voel ik me zo oud en op het forum gaan we gewoon informeer (dus gezellig) met elkaar om. ;)

Als de printer is uitgerust met een wifi verbinding is de kans zeer groot dat hij inderdaad ook via Wifi een verbinding met de router kan maken.
Ik wil best in stappen uitleggen hoe dat moet, maar dat is niet voor elke printer hetzelfde. Dus als je me even kunt schrijven welk merk en type printer je hebt, dan ga ik in betreffende handleiding kijken hoe dat bij dat type printer dient te gebeuren.
Over het algemeen is het een kwestie van via het display van de printer de printer op wifi zetten en dan de wifi sleutel van de router in geven. Soms kan het ook via een web interface. Via de handleiding kan ik 't makkelijkst zien wat de methode is behorende bij je printer.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”