Plaats reactie
1
Geachte kenners,


Ik gebruik het ding eigenlijk nooit maar in sommige gevallen is het wel handig als-ie het doet. Mijn mousepad van mijn laptop doet het niet meer. Vermoedelijk een instelling of zo?
Het is een Asus  X751L series. Hebben jullie daar voldoende aan om me te adviseren?
Ik draai onder W10.

Advies wordt zeer gewaardeerd

Dank alvast
Rudi
2
Stond Windows 10 al bij aankoop op die laptop of heb je een gratis upgrade uitgevoerd, bijvoorbeeld van Windows 8.1 naar Windows 10?

Wanneer er geen sprake is van een upgrade heb jij in het verleden misschien zelf het touchpad uitgeschakeld. Probeer dan de toetsencombinatie Fn+F9 om het touchpad weer in te schakelen.

Als er sprake is van een upgrade naar Windows 10 zou je de informatie op deze website kunnen raadplegen: http://ivanrf.com/en/asus-smart-gesture-and-windows-10/
4
Hallo Porrelaar.

Ik heb dus de link gevolgd. Ik heb zelf van Asus versie 4.01.12 op de laptop staan. Betekent dat dat ik (64-) de 4.01.17 moet downloaden? Dat heb ik inmiddels gedaan, maar nu wordt het (voor mij) eng want ik krijg dan een melding dat ik de oude versie eerst moet verwijderen. Durf ik dat (met jou hulp) ??
5
Hoi Porrelaar, ik heb het toch aangedurfd en de oude versie verwijderd en de nieuwe 4.01.17 staat nu keurig op zijn plek. Maar...het heeft nog niet de oplossing gegeven. Vermoedelijk ook nog ergens in de instellingen iets niet goed? Ik kan me zo voorstellen dat ik er in het verleden e.e.a. al aangepast heb wegens de niet werkende mousepad.
6
Had je ook deze Notes gelezen:
ASUS support suggests to download and reinstall the ATK driver first and then reinstall the Touchpad driver. Download ATK driver from here:  ATK Package 1.0.0050 (32-bit) |  ATK Package 1.0.0050 (64-bit)
Dus eerst die ATK driver downloaden en installeren. Let op de juiste versie 32-bit of 64-bit). Daarna zou ik ervoor kiezen om eerst de laptop opnieuw op te starten.
Dan pas de nieuwe versie van Smart Gesture installeren.
Bij jou wordt gevraagd om eerst de oudere versie te verwijderen. Dat zou ik doen via Programma's en onderdelen. Programma's en onderdelen bereik je het snelst via een rechtsklik op de knop Start. Programma's en onderdelen staat dan helemaal bovenaan. Kijk daar of je Asus Smart Gesture in de lijst ziet staan. Zo ja, dan verwijderen.
Voor de zekerheid daarna de laptop weer opnieuw opstarten. En daarna pas de nieuwste versie van Asus Smart Gesture installeren.
---------------------------------------------------------------
Update: Ik zie dat je intussen alweer gereageerd had. Had jij die ATK driver ook al gedownload en geïnstalleerd? Zo ja, kijk dan nu of je het touchpad kunt inschakelen via de toetsencombinatie Fn+F9.

P.S. Ik moet zo weg en ben pas maandag weer terug. Ik weet niet of ik in het weekend in de gelegenheid ben om te reageren. Maar waarschijnlijk helpt een ander lid van dit forum je dan wel verder.
8
Hallo Porrelaar, ik heb het nu helemaal opnieuw gedaan. Eerst de ATK en daarna de Smart Gesture. Telkens na eerst oude versie verwijderen- opnieuw opstarte- nieuwe versie installeren-weer opnieuw opstarten. Is allemaal goed gegaan, volgens mij, maar de muispad vertikt het nog steeds ook na Fn+F9. Misschien toch een instelling ergens? Hoor het wel van jou of iemand anders. Fijn weekend en dank!
9
Heeft het touchpad vroeger wel gewerkt? Welke versie van Windows stond er toen op?
----------------------------------------------------
Ik heb de handleiding van je laptop erbij genomen en daarin staat enkel dat je het touchpad in- en uitschakelt met de toetsencombinatie Fn + F9. Bij jou schijnt die toetsencombinatie niets te doen. Je kunt er je touchpad in ieder geval op dit moment niet mee inschakelen.

Nu is het bij sommige laptops met een Synaptics driver voor het touchpad zo dat je in kunt stellen dat het touchpad automatisch wordt uitgeschakeld wanneer er een externe muis (bedraad of niet bedraad) is aangesloten.
Controleer even of bij jou die mogelijkheid ook aanwezig is:

Rechtsklik op de knop Start
Kies Configuratiescherm (weergeven op: Grote pictogrammen) > Muis.
Dit is dan het venster dat ik zie bij mijn HP Mini netbook:
Afbeelding Wanneer ik in dat venster een vinkje zou zetten voor 'Intern aanwijsapparaat uitschakelen als er een extern USB-apparaat wordt aangesloten', dan zou het touchpad automatisch uitgeschakeld worden, wanneer ik een USB muis aan zou sluiten.
Wanneer jij geen Synaptics driver hebt voor het touchpad, zul jij het tabblad van Synaptics Apparaatinstellingen niet zien in het venster 'Eigenschappen van Muis' en dan is deze tip voor jou ook niet van toepassing.

(Overigens kun je in bovenstaande afbeelding zien dat er geen vinkje staat voor 'Intern aanwijsapparaat uitschakelen [...]' en dat het touchpad toch is uitgeschakeld. Dat is misschien voor jou wat verwarrend. Tja, helaas is het zo dat het per laptopmerk en dan ook nog vaak per type van dat merk verschillend is hoe je het touchpad in- en uitschakelt. Ik kan het touchpad van mijn HP Mini ook in- en uitschakelen door een snelle dubbeltik in de linker bovenhoek van het touchpad. Ik meen dat zoiets bij jouw Asus laptop niet mogelijk is.)
Laatst gewijzigd door porrelaar op 07 feb 2017 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
10
Hallo Porrelaar, dank voor je reactie. Genoten van het weekend? De optie zoals jij beschrijft kan ik niet vinden via het configuratiescherm. Wel heb ik de optie van het automatisch uitschakelen gevonden in Smart Gesture en daar staat die optie niet aan. Dus dat is daar goed.
In apparatenbeheer heb ik ook nog even gesnuffled en daar komt alleen de HID-muis (volgens mij is dat de externe muis (?) ) voor en zie ik de touchpad verder niet staan. Betekent dat dan (ik zeg nu iets heel doms misschien) dat de touchpad geen verbinding maakt, draadje los, of zo?

Dank
11
Wanneer je touchpad goed herkend wordt én de juiste driver ervoor is geïnstalleerd, dan zou je hem in Apparaatbeheer apart moeten zien onder Muizen en andere aanwijsapparaten:
Afbeelding Controleer of je in Apparaatbeheer uitroeptekens ziet staan bij onbekende apparaten.
(De HID-muis in het plaatje dat ik hierboven laat zien, is een externe draadloze muis.)
12
Hallo Porrelaar,

Nee hij staat er niet. Niet onder "muizen en andere aanwijsapparaten" en er zijn ook geen uitroeptekens. Ik heb apparaatbeheer helemaal doorgenomen maar de touchpad komt niet voor.
13
Dan vrees ik dat ik het nu op moet geven en dat je hopelijk binnenkort verder wordt geholpen door iemand met meer kennis van hardware.
Ik vermoed dat het probleem wel opgelost kan worden, maar helaas niet door mij.
14
Geeft niet, ik ben al heel blij met je hulp en het is niet echt heel belangrijk, ook al is in noodgevallen het ding wel fijn. Maar...als het zou sleutelen worden in het apparaat dan zou ik vermoedelijk zeggen "dat durf ik niet" dus.... Ik wacht wel even of iemand nog suggesties heeft.
Jij in ieder geval...enorm bedankt !!
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”