Plaats reactie
1
Goedemorgen,

van de week is mijn pc op zwart gegaan. Ik had een topic aangemaakt onder windows 10. viewtopic.php?f=366&t=20624 En ben daar goed geholpen door abbs, helaas zonder resultaat. vanmorgen kwam ik erachter dat wat ik van de week al vermoedde, waarheid bleek. Mijn harde schijf wordt in de bios niet gezien. Het advies gekregen om hier mijn probleem neer te leggen. Is er nog een mogelijkheid dat ik de pc weer werkend krijg of kan het zijn dat de harde schijf het heeft begeven?

Dit is wat er van de week gebeurde:

Vanmorgen was ik op de pc bezig en moest ik even wat anders doen. pc was in de slaapstand gegaan en door op een toets te drukken dacht ik hem daar weer uit te halen. Ik zag in een fractie het bureaublad voorbij komen en toen ging het scherm op zwart.
Na herhaaldelijk opnieuw opstarten kreeg ik uiteindelijk weer een beetje beeld (zwart scherm met het windows logo) echter werd windows niet gestart. Na ongeveer een half uur kreeg ik de volgende melding: Er is een probleem met de computer en deze moet opnieuw worden opgestart. U kunt de computer opnieuw opstarten. Ga voor meer informatie over dit probleem en mogelijke oplossingen naar http://windows.com/stopcode. stopcode Bad System Config Info.
Na opnieuw opstarten kreeg ik na ongeveer 20 minuten de melding dat de pc hertsteld moest worden, heb ik gedaan en kreeg toen de volgende melding: De pc kan niet worden hersteld met automatisch herstellen. Logboekbestand: C:\\WINDOWS\System32\Logfiles\Srt\SrtTrail.txt.

Al vast bedankt voor de hulp
Groetjes Barbara
2
Zelf nog steeds aan het zoeken naar een oplossing, ik ga er van uit dat ik er toch niets meer aan kan vernielen aangezien hij het nu ook niet doet. ik was van plan een harde schijf uit een overjarige nog wel werkende pc te halen en die er bij in te zetten maar dat gaat niet aangezien ik zoveel verstand van computers heb dat ik niet weet welke de harde schijf is en omdat ik net een artikel las over het plaatsen van een tweede schijf dat je dan master of slave aan moet wijzen en dat gaat hem niet worden. in de tussentijd toch nog maar een keer de pc gestart. Nu was de schijf wel zichtbaar in de bios maar is de dvd speler verdwenen. Harde schijf is denk ik ook niet in orde want hij is nu net als afgelopen woensdag bezig met problemen vast te stellen. Vanmorgen de kast ook open gehad maar volgens mij zit dat allemaal zoals het hoort en stoffig was hij ook niet. Wat kan dit zijn? Zelf denk ik dat de harde schijf niet goed is maar ik heb er geen verstand van... 
Groetjes Barbara
3
Intussen weer een blauw scherm met 3 opties. ik heb op deze pc opnieuw instellen geklikt, daarna op mijn bestanden behouden. hij is nu bezig en ik zie wel waar het schip strand.

Dat schip strandde iets eerder dan verwacht. Er is een probleem met het opnieuw instellen van uw pc. Er is niets gewijzigd. 
Groetjes Barbara
4
Je HDD is meest waarschijnlijk inderdaad aan het overlijden. Andere optie zou zijn dat je moederbord stuk gaat, maar ik gok toch meer op de HDD.
Als je de kast open maakt, zit de HDD dan met brede platte kabels op het moederbord, in dat geval heb je een  IDE aansluiting en zou je inderdaad met een master en slave verhaal zitten, er van uitgaande dat je meerdere schijven hebt. 
Zit de HDD met een smalle kabel aan je moederbord, wat mij wel waarschijnlijk lijkt, want SATA is al best lang in gebruik, dan heb je geen probleem met master of slave instellingen en kun je de schijf zo wisselen.
Je zou nog kunnen proberen om je systeem te starten met een windows of linux live CD.\
Start het systeem dan kun je eventuele bestanden die je graag wilt behouden nog wegschrijven op USB of externe HDD. 
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
5
Bedankt voor het antwoord. de hdd zit met een smalle platte kabel aangesloten. Die hdd uit die andere pc die ik had willen gebruiken zit met dezelfde kabel verbonden alleen krijg ik die niet uit de pc gesloopt. Starten met een windows cd lukt niet dat heb ik van de week op aanraden van abbs al geprobeerd. Het enigste wat ik zelf nog zou kunnen doen is windows 8.1 opnieuw installeren maar dan ben ik alle gegevens zo wie zo kwijt. Als ik er een nieuwe hdd in zou laten zetten incl. een besturingssysteem is er dan nog een mogelijkheid om bestanden van die oude schijf te halen? Zo ja dan is dat nog een optie. zo nee dan wordt het tijd voor een andere pc.
Groetjes Barbara
6
Als je idd een andere schijf kunt aansluiten en daar windows op installeren, dan kun je na afloop van de installatie de "foute" schijf weer aansluiten en als het goed is ook uitlezen.
Kreeg het helaas niet voor elkaar om even gauw de plaatjes hier in te plakken, dus voor afbeeldingen zie de onderstaande links

IDE kabel: http://bfy.tw/9llu

SATA kabel: http://bfy.tw/9llr
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
7
Nog even een aanvullende vraag. Ik bedenk me net dat er weliswaar maar 1 harde schijf in zit maar die is opgedeeld in een C schijf voor Windows en andere programma's en in een D schijf waar mijn persoonlijke bestanden op staan. Als ik Windows 8.1 opnieuw installeer op die C schijf blijft dan de D schijf intact of wordt tijdens de installatie de hele schijf geformatteerd ?
Groetjes Barbara
8
Als je er voor kiest om weer op de C-partitie te installeren, blijft D gewoon intact.
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
9
Oké, dan ga ik dat proberen en op die manier mijn bestanden proberen veilig te stellen. Om niet nader te noemen reden wil ik liever geen geld meer steken in deze pc.
Groetjes Barbara
10
Een oplossing waar jij waarschijnlijk niet zo veell aan hebt. Er zijn adapters waarmee je een HDD via een kabeltje op de usb aansluiting van een ( andere ) computer kunt aansluiten en jitlezen.
Wellicht iemand in je omgeving die dat heeft (of als je in de buurt van Aalsmeer woont..... ;-) )
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
11
Aalsmeer is voor mij aan de andere kant van t land. Vanmiddag haal ik een nieuwe pc bij een zaak die alleen maar in computers doet en ook zelf repareert. Kan altijd vragen wat t daar kost als zij due schijf voor me leeg halen.
Groetjes Barbara
13
Zou mooi geweest zijn, t kost niet veel dus zij gaan kijken wat er nog te redden is. Wel wordt mijn oude grafische kaart gratis overgezet naar de nieuwe pc om de kosten te drukken aangezien die vele malen beter is dan die er standaard in zit :-)
Groetjes Barbara
14
intussen de nieuwe pc aangesloten. Ze hebben de oude ook nog na gekeken en ik ben er verder niet op in gegaan aangezien het mij toch niets zegt maar het moederbord was wel degelijk stuk. Gelukkig hebben ze al mijn bestanden over kunnen zetten.
Groetjes Barbara
15
Mooi, goed om te lezen dat alles weer werkt en wat belangrijker is, dat je je gegevens weer hebt.
Geeft maar weer eens het belang aan van het maken van back-up's (bij voorkeur automatisch, kun je het niet vergeten.....)
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”