Plaats reactie
1
Hallo geachte forumleden,
Ik hoop dat iemand me met het volgende probleem kan helpen.
Sinds enige tijd werkt mijn DVD station niet meer (oftewel mijn "D:\ drive" in mijn laptop).
Als ik in het configuratiescherm kijk, onder Apparaatbeheer, dan zie ik onder "Dvd-/cd-rom-stations" dat mijn dvd station is: TSSTcorp CDDVDW SU-208DB.
Als ik daarop klik zegt de apparaatstatus dat dat apparaat correct werkt.
Maar in de Verkenner verschijnt de D drive niet, als ik er een dvd in stop.
Vroeger begon de dvd ook automatisch te draaien zodra je die in de drive stopte, maar nu hoor je na wat eerste geluidjes helemaal niks.
Ik heb verschillende "probleemoplossers" erop losgelaten maar ook daar wordt nergens een fout ontdekt.
Het probleem is ontstaan nadat ik er een tijdje geleden een dvd in stopte, de dvd driver begon te werken maar gaf telkens een harde tik, waarna hij opnieuw probeerde de dvd te lezen, met daarna weer een tik, en weer een poging de dvd te lezen en weer een tik enz... tot hij er mee ophield. Sindsdien doet hij het niet meer, ongeacht welke dvd ik erin stop. De melding in Apparaatbeheer dat de dvd drive correct zou werken suggereert dat hij niet kapot zou zijn maar dat er iets anders aan de hand is.

Iemand enig idee??

Bij voorbaat dank,

Leonardo1958
2
Open kladblok en kopieer er de volgende code naar toe.
list volume
Sla dit bestand op met als type Alle bestanden (*.*) en met de bestandsnaam scriptname.txt op het bureaublad.

Open een opdrachtregel met administratorrechten.
Typ: diskpart /s "%userprofile%\desktop\scriptname.txt">"%userprofile%\desktop\volumes.txt" & start notepad "%userprofile%\desktop\volumes.txt"

Post het log in je reactie.
Afbeelding
3
Hallo Dorado,
Hierbij de log die je vraagt:

       Microsoft DiskPart version 6.3.9600

       Copyright (C) 1999-2013 Microsoft Corporation.
       On computer: STANDALONE

       Volume ###  Ltr  Label               Fs        Type                Size        Status         Info
       ----------         ---  -----------         -----       ----------         -------       ---------        --------
       Volume 0       D                                       DVD-ROM            0 B    No Media           
       Volume 1       C   harde schij     NTFS     Partition           687 GB  Healthy       Boot    
       Volume 2            System           NTFS     Partition         1024 MB  Healthy       Hidden  
       Volume 3                                  FAT32    Partition           100 MB  Healthy       System  
       Volume 4            Recovery       NTFS     Partition               9 GB  Healthy       Hidden 

Ik hoop dat je het in de juiste kolommetjes kunt lezen, bij het knippen en plakken werd de kolom-opmaak ernstig verstoord en heb dat handmatig wat moeten aanpassen.
Met vriendelijke groet,
Leonardo1958
4
leonardo1958 schreef:Hallo geachte forumleden,

Vroeger begon de dvd ook automatisch te draaien zodra je die in de drive stopte, maar nu hoor je na wat eerste geluidjes helemaal niks.

Het probleem is ontstaan nadat ik er een tijdje geleden een dvd in stopte, de dvd driver begon te werken maar gaf telkens een harde tik, waarna hij opnieuw probeerde de dvd te lezen, met daarna weer een tik, en weer een poging de dvd te lezen en weer een tik enz... tot hij er mee ophield. Sindsdien doet hij het niet meer, ongeacht welke dvd ik erin stop. De melding in Apparaatbeheer dat de dvd drive correct zou werken suggereert dat hij niet kapot zou zijn maar dat er iets anders aan de hand is.

Iemand enig idee??

Bij voorbaat dank,

Leonardo1958
Volgens het log van DiskPart is een schijfletter toegekend waardoor het dvd station in Verkenner te zien moet zijn.
Echter aan jouw verhaal te zien, is het een hardwarematige oorzaak waar de computer je softwarematig niet over kan inlichten.. Kun je mss een ander dvdrom eens proberen in je systeem?
Afbeelding
5
Hallo Dorado,
Dank je voor je reactie!
Wat bedoel je precies met "een andere dvdrom proberen in mijn systeem"? Ik heb verschillende dvd schijfjes en ook muziek cd's geprobeerd, maar het maakt geen verschil. In de verkenner verschijnt de D: ook dan niet, wordt dus niet herkend terwijl apparaatbeheer blijft zeggen dat de D goed werkt.
Ik heb geen losse dvd-drive (een brander of zoiets die je op een UB poort aansluit).
Of bedoel je toch iets anders?

Met vriendelijke groet,
Leonardo1958
8
Dank je Pearl voor je reactie. het probleem heeft alleen niets met software te maken: de dvd-drive leest de dvd niet en de drive wordt in Verkenner niet herkend, terwijl apparatenbeheer zegt dat de D drive goed werkt (wat dus beslist niet zo is).
9
aanvullinkje: werk correct wil alléén maar zeggen dat windows constateert dat er een driver voor dat apparaat is geïnstalleerd en dat die driver geen conflicten oplevert binnen windows.
10
Okee Falstring, ik begrijp wat je wilt zeggen maar waarom herkent Windows Verkenner de dvd drive dan niet?
Kan iemand me uitleggen wat er hier aan de hand is? Is de driver kapot, of ligt het toch aan de software, of is er iets anders aan de hand?
Ik ben blij met elke reactie, maar zou ook heel graag een antwoord willen weten wat er dan aan de hand is, waarom ik geen dvd's kan spelen op de driver.

Bij voorbaat hartelijke dank,

Leonardo1958
11
in de meeste windowsen wordt de optische drive pas in de verkenner geld als er een (geldig) medium in zit.
als de drive kaduuk is, en dus geen medium waarneemt. zie je dus niks in de verkenner......
enne, kapotte optische drives komt veel vaker voor dan je wellicht denkt.....
13
Falstring: OK, wat je dus eigenlijk zegt is dat de driver wel kapot zal zijn. Dan is het toch raar dat ik in de apparetenbeheer de melding krijg dat de D correct werkt. Dat Windows daar wat anders mee bedoelt dan wat je met zo'n opmerking zou mogen verwachten is weer typisch zo'n raar Microsoft-mankement. Bij mijn volgende computer stap ik echt over op een ander besturingssysteem, heb zo langzamerhand de buik vol van het gebruiks-onvriendelijke Microsoft. Maar goed, ik ga er maar vanuit dat de driver kapot is, ga ook niet zelf klooien om een nieuwe driver in te bouwen want mezelf kennende zit ik dan straks met een laptop die niet meer te gebruiken is...

Pearl: Dank je voor je suggesties... kom er niet uit, ik heb Windows 8.1 en niet 10 want ik heb op internet veel te veel nare verhalen over Windows 10 gelezen om dat aan te durven.Hoe dan ook, ik hou het er maar op dat de driver, zoals Falstring zegt, "kaduuk" is. Ik denk dat ik op zoek ga naar iemand die een externe driver heeft met USB aansluiting en probeer die dan uit; als dat lukt schaf ik mezelf zo'n externe driver aan en dan kan ik het probleem zo omzeilen.

Dank iedereen voor het meedenken.
14
zolang je (nog) met windows werkt: de correcte benaming voor het apparaat is 'drive', een 'driveR' is de software die windows in staat stelt met het apparaat te werken 
15
leonardo1958 schreef:Maar in de Verkenner verschijnt de D drive niet, als ik er een dvd in stop.
In de Verkenner zonder een DVD-schijf in de DVD-speler zier er zo uit:
Afbeelding Probeer een externe DVD-speler aan te sluiten om achter te komen wat er mankeert aan de ingebouwde  DVD-speler.
Wellicht even lenen van 'iemand' en Indien er geen aanwezig is, dit is bijvoorbeeld een super goed DVD RW-speler en voordelig.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”