Plaats reactie
1
L.S.
Ik heb een Cannon MG5600 printer. Deze is op de PC aangesloten via USB2
bij W7 heb ik hiervoor extra configuraties aangemaakt (configuratiescherm/printers/nieuwe printer aanmaken/) om kladprinters te creeeren voor ZwartWit en voor kleur.
na upgraden naar W10 zijn deze extra printers verdwenen. Ik probeerde nieuwe aan te maken, maar vind deze dan niet terug in de lijst van beschikbare apparaten.
Ik neem aan dat het ook in W10 mogelijk moet zijn om diverse printerconfiguraties aan te maken en voor toekomstig gebruik te bewaren, maar hoe?
Het moet vast heel simpel zijn maar ik zie het even niet.

wie heeft de tip
alvast bedankt
Gerrit-B
2
Ik heb even wat zitten oefenen naar aanleiding van jouw vraag. Ik gebruik geen USB printer, maar een netwerkprinter, maar de werkwijze zal bijna gelijk zijn.
Mijn netwerkprinter (HP Photosmart C5180) was al geïnstalleerd op mijn Windows 7 pc én op mijn Windows 10 pc. Op beide pc's heb ik nu ook een zwart-wit printer aangemaakt.

Bij Windows 7 ging het zeer makkelijk: Klik op Start > Apparaten en printers > Een printer toevoegen.
Onmiddellijk werd de reeds geïnstalleerde netwerkprinter gevonden. Ja, die moest ik hebben. Windows 7 stelde deze naam voor: HP Photosmart C5100 series (Kopie 1). Daar maakte ik van HP Photosmart C5100 series (zwart-wit). Via Eigenschappen van printer > tabblad Algemeen: Voorkeursinstellingen > tabblad Kleur stelde ik in dat deze printer alleen in grijstinten mocht afdrukken, waarna ik nog een paar keer op Toepassen en OK moest drukken.
Daarmee was ik klaar. Ik kon kiezen voor de zwart-wit printer en die werkte ook.

Meer problemen ondervond ik op de pc die draait op Windows 10. Toen ik klikte op Printer toevoegen, kreeg ik al snel de melding: "Geen apparaten gevonden".
Ik moest de 'nieuwe' printer handmatig gaan toevoegen en kon daarbij kiezen uit een lijst. Eerst HP kiezen, en daarna bleek mijn netwerkprinter ook gekozen te kunnen worden.
Ik moest ook zelf het juiste IP adres en de hostnaam invullen, maar die kon ik afkijken van de originele HP printer. Daarna op dezelfde manier de 'nieuwe' printer instellen als zwart-wit printer.
Vreemd genoeg accepteerde Windows 10 niet deze naam voor de printer: HP Photosmart C5100 series (zwart-wit). Er zou al een printer met die naam zijn. Daarom de naam maar gewijzigd in HP Photosmart (zwart-wit). En die naam werd wel geaccepteerd.
Wanneer ik een document wil afdrukken, kan ik nu ook op de Windows 10 pc kiezen voor de zwart-wit printer, en die drukt inderdaad ook enkel in grijstinten af.:
Afbeelding Jij gebruikt een USB printer. Wanneer bij jou je printer ook niet gevonden wordt, wanneer je in Apparaten en printers klikt op Een printer toevoegen, dan zul je die handmatig moeten toevoegen. Kijk de instellingen (printerpoort e.d.) af bij de instellingen van de reeds geïnstalleerde Canon printer.
3
Hallo porrelaar, het is gelukt.
Inderdaad handmatig toevoegen lukt gewoon als virtueel USB printer.
Hij verschijnt dan wel niet in het overzicht op het configuratiescherm, maar ik kan de exter aangemaakte printer wel kiezen als ik iets uitprint. Deze dan instellen en bevestgen dat ik die instelling (klad ZW dubbelzijdig ) wil bewaren en na herstarten ( is niet nodig, maar herb ik gedaan om te checken of het echt bewaard blijft) is de extra printer gewoon weer beschikbaar. Dus probleem opgelost.

Bedankt voor de bijdrage
Gerrit-B
4
Mooi dat het gelukt is en fijn dat je hier tevreden mee bent. Alleen zou ik de zwart-wit printer geen virtuele printer noemen. Volgens mij is het een echte printer. Een virtuele printer is wat anders. Die maakt geen echte afdrukken, maar slaat op naar een bestand. PrimoPDF is een voorbeeld van een virtuele printer.
En Windows 10 heeft zelf al een virtuele printer aan boord: Microsoft Print to PDF.

Bij mij staat de toegevoegde zwart-wit printer gewoon in het overzicht bij Apparaten en printers, zowel op mijn Windows 7 pc als op mijn Windows 10 pc.

Zoals je waarschijnlijk zult weten is het aloude configuratiescherm nog steeds te vinden in Windows 10, maar zal het configuratiescherm daar op den duur mogelijk helemaal gaan verdwijnen, waarna je alle instellingen terug zult moeten gaan vinden in de app Instellingen.
Op dit moment zie ik de zwart-wit printer in Windows 10 zowel via Instellingen > Apparaten > Printers en scanners:
Afbeelding als via Configuratiescherm > Apparaten en printers:
Afbeelding Maar als jij tevreden bent met zoals het nu is, dan laat je het zo.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”