Plaats reactie
1
IK heb een externe harde schijf 1 Terra (Maxtor) werkt al enkele jaren zeer goed. Ik heb daar ongeveer alles opstaan qua muziek, foto's, video's, enz... Deze schijf noemde altijd "J", nu ineens is dat "F" en is niet meer toegankelijk. Er verschijnt een bericht dat deze schijf eerst moet geformatteerd worden, en nadien krijg ik het bericht dat de locatie niet beschikbaar is. ik werk met een desktop windows 10, in een thuisgroep met nog 2 laptops (heeft eigenlijk geen zin). Bovendien heb een smart TV Sony zodat ik van de vroegere externe schijf " J " video's e.a. kon streamen naar mijn TV. Ik ben sedert vrijdagavond niet meer aan mijn pc geweest. Geen enkele van mijn pc's heeft aangestaan todat ik vanmorgen vaststelde dat de bewuste schijf " J" veranderd is in " F " en totaal gewist is. Het enige wat ik in het weekend heb gedaan is te trachten wat orde te brengen in mijn smartphone "Huawei Y550". Ik had daar problemen met het "meldingsbeheer" : telkens als er een email binnenkwam kreeg ik een geluid te horen en dat stoort geweldig. Ik heb op een bepaald moment in het onderdeel meldingen ergens op wissen gedrukt en heb toen gezien dat hij een heleboel bestanden heeft gewist. Toen ik gisteravond een bericht wilde sturen naar mijn kleinzoon bleek dat alle telefooncontacten verdwenen waren en leeg. Tot daaraan toe. Kan de wisactie op mijn smartphone iets te maken hebben met mijn schijfprobleem?
Mijn enorm probleem is dat ik van plan was mijn hele archief van foto's en video's te herschikken, zodanig dat dit als " erfgoed " voor mijn kinderen en kleinkinderen zou kunnen dienen.(Ik ben thans 79 jaar en nog vrij goed gezond, maar dit kan morgen gedaan zijn.
Zou u mij aub kunnen helpen om de gegevens van mijn schijf terug te halen?

Met dank voor uw aandacht in deze.
2
Hallo,

Wat betreft de smartphone staat dit los van de problemen met de harde schijf. Maar de melding dat de schijf geformatteerd moet worden komt wellicht doordat de partitietabel is beschadigd.
Dit kan vele oorzaken hebben zoals een fysiek defect maar ook doordat de schijf bijvoorbeeld niet veilig is verwijderd. Ik neem aan dat de externe schijf continu actief is en op het stroomnet is aangesloten?

Met File Recovery tools is het mogelijk om de bestanden nog te herstellen, zie de onderstaande links voor meer informatie.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Geachte,
Bedankt voor je reactie. Ik heb misschien te vroeg en te paniekerig gereageerd toen ik je mijn mail stuurde. Nadat de email weg was heb ik de pc uitgeschakeld, de externe schijf losgekoppeld en van de stroom gehaald. Nadien terug aangesloten, pc heropgestart en toen was het probleem voorbij. De schijf noemde terug " J " en geen enkel gegeven was verdwenen.
Ik dank je voor de links die je me geeft om verloren bestanden terug op te halen, maar ik denk er aan om toch een en ander op bv "one drive" en "google drive" te plaatsen. Is dat een goed idee?
Vriendelijke groeten en veel dank. :dank:
4
Hallo,

Goed om te horen dat de schijf weer in orde blijkt te zijn, echter zou ik wel een controle uitvoeren of er misschien toch niet iets mis is.
Als is het enkel uit voorzorg zeg maar, zo'n controle kan je uitvoeren met b.v. de volgende tool.

Download Afbeelding Crystal DiskInfo naar het bureaublad.
  • Dubbelklik op CrystalDiskInfoPortable_x.x.0.paf.exe en klik vervolgens op OK.
  • Het programma wordt nu uitgepakt in een nieuwe map op het bureaublad.
  • Plaats nu een vinkje bij de optie Crystal DiskInfo Portable starten en klik op Voltooien.
  • Of open de aangemaakte map en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfoPortable.exe en kies uitvoeren als administrator.
    • Is de kleur Blauw - dan is deze schijf in orde.
    • Is de kleur Geel - dan zijn er problemen met de betreffende schijf.
    • Is de kleur Rood - dan is de harde schijf zeker aan vervanging toe.
  • Als het programma geopend is, worden de gegevens van de harde schijf getoond
  • Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.
  • Maak een screenshot van het programma, hoe je dat doet lees je HIER.
  • Upload dit bestand naar http://www.imgdumper.nl.
  • Je krijgt dan een unieke link. Post die link in je volgend bericht.
Afbeelding
vib189 schreef:..maar ik denk er aan om toch een en ander op bv "one drive" en "google drive" te plaatsen. Is dat een goed idee?
Aangezien het om dierbare gegevens gaat is het inderdaad een manier om deze bijvoorbeeld extra te back-uppen bij een cloud-dienst. Maar qua privacy natuurlijk weer niet de ideale optie.
Een andere optie zou bijvoorbeeld een NAS zijn, dit is eigenlijk een kleine computer die je via het netwerk kan benaderen.

In zo'n systeem kan je dan twee of meer schijven plaatsen, deze kan je dan instellen op "mirorring" wat betekent dat de gegevens steeds op beide schijven worden opgeslagen.
Gaat één schijf defect dan staan de gegevens immers altijd nog op de tweede schijf, en kan je de defecte schijf vervangen en met een nieuwe laten synchroniseren.
https://azerty.nl/0-1970-847722/seagate ... iscsi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij de bovenstaande NAS dienen nog wel apart de twee schijven aangeschaft te worden.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Hallo,

Excuses voor de late reactie maar dit topic had ik helemaal over het hoofd gezien.

Op de screenshot is te zien dat de schijf met driveletter J wellicht toch een probleem heeft, deze wordt immers in het geel weergegeven.
Kan je van het scherm van de J-schijf ook eens een screenshot maken en hier plaatsen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Geachte,
Afbeelding Er is inmiddels een bijkomend probleem : ik wou een overbodige schijf J wissen, en ik dacht dat de andere bleef bestaan. Ik heb dus een aantal mappen en bestanden gedeleted, maar toen bleek dat die ook verdwenen waren op de andere (dubbele) schijf. Ik heb dan met recuva enorm veel kunnen terughalen, maar ze zijn voor 99% onbruikbaar.

To daar mijn geweldig nieuws. Sorry.
8
Hallo,

Is de J-schijf een onderdeel van een RAID-configuratie (mirroring). Zo ja als je dan iets van één schijf gaat verwijderen gebeurt dat ook op de andere schijf.
Maar de screenshot van de J-schijf die op dat moment was aangesloten heeft inderdaad een probleem, ik zou deze dan ook zo spoedig mogelijk vervangen en de gegevens hierop veilig stellen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
9
Bedankt voor je informatie.
Ik ga de data naar een andere pc overzetten en dan de J vervangen. Had helemaal geen idee van die mirroring toestand!

Ik heb tevens een ander probleem aangemeld (verband houdend met de J schijf).
Dien ik daarvoor een nieuw onderwerp en vraag in te dienen?

Mvg
Vic Belmans
11
Ik heb een deel van de "dubbele" 'J'-schijf gewist in de overtuiging dat de gewiste mappen en bestanden nog steeds op de andere J schijf zouden staan.Tot mijn verbazing, dus niet. Ik heb dan met 'recuva' iets van een 33.000 bestanden regecupereerd, maar slechts enkele daarvan zijn nog bruikbaar. De rest is ofwel "overschreven" of zijn beschadigd.

Is daar nog iets aan te doen?
Mvg
Vic Belmans
13
Ik heb PuranFileRecovery geprobeerd. Dit lijkt een heel stuk beter, maar ik kan steeds geen enkele file openen. Ik ga echter nog wat verder blijven experimenteren.
15
Maxstar schreef:Een andere optie zou bijvoorbeeld een NAS zijn, dit is eigenlijk een kleine computer die je via het netwerk kan benaderen.

In zo'n systeem kan je dan twee of meer schijven plaatsen, deze kan je dan instellen op "mirorring" wat betekent dat de gegevens steeds op beide schijven worden opgeslagen.
Gaat één schijf defect dan staan de gegevens immers altijd nog op de tweede schijf, en kan je de defecte schijf vervangen en met een nieuwe laten synchroniseren.
https://azerty.nl/0-1970-847722/seagate ... iscsi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij de bovenstaande NAS dienen nog wel apart de twee schijven aangeschaft te worden.
Als 2e backup prima... maar "mirorring" (RAID) is geen vervanging van een backup, als je maar 1 NAS hebt..

Ik zag het topic pas.. jammer dat je eerst bent gaan opruimen ipv gaan backuppen, ... opruimen kan altijd nog.. helaas nu te laat voor.
Sterkte met het terug halen.
Je schreef overigens:" externe harde schijf 1 Terra (Maxtor)"
Wat bedoel je dan met de 2e J-schijf... is die Maxor een RAID dan? Heb ik wat gemist?
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”